Innovaatioraportti arvostelee yksioikoista tehokkuusvaatimusta
Innovaatiot eivät ole yksinomaan teknisiä ja teollisia. Perustellusti voidaan puhua myös sosiaalisista, kulttuurisista ja organisatorisista innovaatioista.
Näin laventaa innovaatiokäsitettä tiistaina Jyväskylän yliopistossa julkistettu
tutkimusraportti Innovatiivinen yliopisto? Siinä tarkastellaan suomalaisia
yliopistoja ja ammattikorkeakouluja innovatiivisuuden näkökulmasta ja osana
kansallista innovaatiojärjestelmää.
Kirjan ovat toimittaneet tutkijat Sanna Honkimäki ja Hannu Jalkanen. Se sisältää
22 tutkimusartikkelia eri kirjoittajilta.
Vaikka raportin otsikko päätyy kysymysmerkkiin, kirjoittajat ovat melko
yksituumaisesti sitä mieltä, että suomalaiset yliopistot ja ammattikorkeakoulut
ovat innovatiivisia. Yliopistot ovat suuresti muuttuneet 1970-luvun jälkeen, jolloin
ne muistuttivat vielä valtion organisaatioita.
Kovinta kritiikkiä raportissa saa yksisilmäinen tehokkuusvaatimus. Tehokkuus ja
taloudellisuus ovat hyviä asioita, mutta siinäkin tulee raja vastaan.
Erikoistutkija Jussi Välimaa Jyväskylän yliopiston Koulutuksen
tutkimuslaitoksesta katsoo, että asiat pitää tehdä yliopistoissa ja
ammattikorkeakouluissa hyvin ja voimavaroja haaskaamatta. Yliopistojen sisällä
on myös kovin erilaisia tieteenaloja. Joillekin tehokkuusajattelu sopii toisia
paremmin.
Välimaan mukaan puhe pelkillä tuottavuuden ja talouden termeillä rasittaa.
Loppujen lopuksi se ei johda hyvään. Muita kuin talouden termejä on nykyisin
vaikea käyttää, vaikka yliopistoissa pitäisi puhua sivistyksestä, totuudesta ja
laadusta.
Tunnepuoli jää
lapsen asteelle
Ylioppilaiden psykologi Tuula Pahkinen Jyväskylästä on tuohtunut nykyisestä
tulostehtailusta. Hänen mukaansa kymmeneen vuoteen kukaan ei ole enää
puhunut sivistyksestä tai henkisestä kasvusta. Yliopiston laatua kyllä arvioidaan.
Pedagoginen puoli on kutakuinkin kunnossa, mutta yksilöt eivät.
Pahkisen mukaan yksilötasolla yliopistoista löytyy kaksi suuntaa. Yhdestä
osasta tulee pudokkaita, jotka kokevat itsensä luusereiksi. Semmoisia tunteita
kuin häpeä, syyllisyys, ahdistus ja pelko ei saa olla ilmassa. Tehokkuus on ylin
sana. Kaikki uhrataan tehokkuuden alttarille. Pudokkaissa on kuitenkin todellisia
valopäitä.
Toinen ryhmä on ns. hyviä opiskelijoita, jotka läpäisevät tutkinnon määräajassa,
mieluummin alle optimin. He ovat todella tehokkaita, suorittavat, suorittavat,
mutta ovat emotionaalisesti täysiä lapsia. He eivät kestä pettymyksiä, heillä ei
ole edes mielikuvia, he eivät lue mitään muuta kuin tenttikirjoja. Jopa humanistit
ovat hurahtaneet taloustermeihin. He investoivat nykyisin tunteisiin.
- Mikä on semmoinen yliopisto, jossa pelkkä suoritusminä korostuu? Hyvät
hedelmät kypsyvät syksyisin. Tämä on unohtunut tehokkuusajattelussa,
Pahkinen muistuttaa.
STT-VT
15.12.2000
Politiikka -sivulle
|