Sodan jälkeen syntyi uusi lastenkirjallisuus
Arvostetuimmat suomalaiset lastenkirjat syntyivät sodan jälkeen. Lastenkirjallisuus tarjosi tuolloin kirjailijoille mahdollisuuden kirjallisiin kokeiluihin ja avasi kansakunnalle pakotien henkisestä ja aineellisesta ahdingosta.
- Sodanjälkeiset
vuodet ja erityisesti 1950-luku olivat otollista aikaa
lastenkirjaklassikoiden synnylle, arvioi lastenkirjallisuudesta
väitellyt Päivi Heikkilä-Halttunen.
- Pesäero sotaa edeltäneeseen
kirjailijasukupolveen oli helppo tehdä, koska ikääntyneet kirjailijat
eivät enää kirjoittaneet uutta, merkittävää tuotantoa, tutkija
muistuttaa.
Sodan jälkeen syntynyt lastenkirjallisuus on elänyt
pitkälle yli normaalin yhden sukupolven kestävän
elinkaaren. Lastenkirjat ovat olleet osa kansakunnan muistia.
Kanonisoidut, luetut
ja unohdetut
Heikkilä-Halttusen mukaan suomalaisen lastenkirjallisuuden
viralliseen kaanoniin eli arvojärjestyksen parhaimmistoon kuuluvat
Yrjö Kokon Pessi ja Illusia (1944), Tove Janssonin Muumi-kirjat
(vuodesta 1945), 50-luvun modernistien lastenkirjat, Kirsi Kunnaksen
Tiitiäisen satupuu (1956) ja Marjatta Kurenniemen tuotanto.
Kurenniemen esikoisteos Pukke Punamuurahaisen seikkailut ilmestyi
vuonna 1946. Näissä kirjoissa sota, sodan uhka ja pula-ajan ankeus
näkyvät selvästi tai vaikuttavat taustalla.
Sotavuosina
kirjoitetussa Pessissä ja Illusiassa sota on koko ajan läsnä. Tove
Janssonin luoma Muumilaakso taas on turvapaikka, johon voi paeta
sotaa ja muita uhkia.
"Virallisen listan" ohella lukijoiden
suosikkeina on vuosikymmeniä säilynyt kirjoja ja kirjailijoita, jotka
Heikkilä-Halttusen arvion mukaan kuuluvat varjokaanoniin.
Näitä ovat
esimerkiksi Laura Latvalan Pikku-Marjan eläinkirja (1947), Rauha
S. Virtasen Selja-sarja (vuodesta 1955) ja Anni Polvan Tiina-kirjat
(vuodesta 1956).
Jo unohdetut kirjat muodostavat Heikkilä-Halttusen
jaottelun kolmannen ryhmän. Siihen kuuluvat mm. sotavuosina
ilmestyneet nuortenkirjat, Aaro Hongan partioaiheiset poikakirjat
(vuodesta 1940), Aili Konttisen 40- ja 50-luvulla ilmestyneet
lapsille ja nuorille suunnatut teokset sekä Merja Otavan 1959
ilmestynyt Priska, joka oli muutamia vuosia huippusuosittu.
Nonsense
kiinnosti
Henkisen ilmapiirin vapautuminen toi sodan jälkeen suomalaiseen
lastenkirjallisuuteen brittiläisen satuperinteen aineksia, mikä näkyy
mm. Tove Janssonin tuotannossa.
Heikkilä-Halttusen väitöskirjassa
esiintyy usein termi nonsense. Anglosaksinen nonsense-perinne
kiehtoi kirjailijoita 40- ja 50-luvulla. Nonsense-esittämistavassa
asiat käännetään mullin mallin ja tuodaan ne esiin uudessa valossa.
- Nonsenselle on ominaista leikittely kielen säännöillä, logiikalla,
tehosteilla ja kuvauksella tai näiden kaikkien yhdistelmillä.
Ollakseen toimivaa nonsensen on houkuteltava lukija tulkintaan,
Heikkilä-Halttunen selvittää.
Uuden kirjallisuuden vastaanotto oli
aluksi epäilevä. Nykykirjallisuutemme kansainvälisesti kirkkain
tähti Tove Janssonkin loisti ensi alkuun himmeästi, vaikka hänen
taiteellisia ansioitaan ei asetettukaan kyseenalaiseksi.
Janssonin
nousu maailmanmaineeseen alkoi jo 50-luvulla muumisarjakuvien
myötä. Mutta kotimaassaan omaperäinen kuvataiteilija ja kirjailija
tuli hitaasti tunnetuksi. Tähän vaikuttivat hänen suomenruotsalainen
taustansa ja tuotannon erilaisuus.
Janssoniin vaikuttanut
brittiläinen fantasiakirjallisuuskaan ei ollut suomenkielisille
lukijoille vielä tuttua.
- Todennäköisesti Muumi-kirjat olivatkin
vielä 1950-luvulla liian suuri haukkapala perinteiseen
lastenkirjallisuuteen tottuneelle suomenkieliselle lukijakunnalle
eikä niitä tämän vuoksi osattu vielä nähdä omana, itsenäisenä
lajityyppinään, Heikkilä-Halttunen arvioi.
Ensimmäinen
kokonaisselvitys
Päivi Heikkilä-Halttusen väitöskirja on ensimmäinen kokonaisselvitys
sodanjälkeisestä lasten- ja nuortenkirjallisuudesta. Se on vasta
kolmas suoranaisesti lasten- ja nuortenkirjallisuutta käsittelevä
kirjallisuustieteellinen väitöstutkimus maassamme.
Suuriin
ikäluokkiin kuuluvalle lukijalle Heikkilä-Halttusen tutkimus on
nostalginen matka menneisyyteen. Kirja palauttaa mieleen ahmimisiän
lukuelämykset.
Yli 500-sivuinen teos auttaa ymmärtämään, kuinka
valtava aarreaitta suomalainen lasten- ja nuorisokirjallisuus on.
Sellaista ahmattia ei olekaan, joka ennättäisi kaiken lukea lapsena,
vaan luettavaa jää eläkepäiviksikin.
Muuten, aikuisen halu palata
40- ja 50-luvun lastenkirjoihin on aivan normaalia. Juuri noina
vuosikymmeninä lastenkirjallisuus lakkasi olemasta pelkkää
lastenkirjallisuutta. Teoksista tuli klassikoita, koska niiden
sisältö kiinnosti myös aikuisia.
Filosofian lisensiaatti Päivi Heikkilä-Halttusen Suomen kirjallisuuden alaan kuuluva väitöskirja
"Kuokkavieraasta oman talon haltijaksi - Suomalaisen lasten- ja
nuortenkirjallisuuden institutionalisoituminen ja kanonisoituminen
1940-50-luvulla" tarkastettiin viime lauantaina Tampereen yliopistossa.
Vastaväittäjänä oli professori Erkki Sevänen ja kustoksena professori
Yrjö Varpio.
Tutkimus on julkaistu SKS:n kustantamana kirjana.
STT-VT
15.12.2000
Ajassa -sivulle
|