Sonera Mspace julkisti PMA-pilotin tulokset
Kuluttajat pitivät seuraavan sukupolven kännyköiden kokeiluista
Maailman ensimmäinen kolmannen sukupolven matkapuhelinpalveluita kokeileva pilotti on päättymässä. Palautetta tämän päivän tekniikalla toteutetuista tulevaisuuden palveluista on saatu Sonera Mspacen PMA-pilottiin osallistuneilta 200 koekäyttäjältä.
Suosituimmat
sisältökategoriat olivat uutiset ja musiikki. PMA-pilotin tulokset julkistettiin tänään Helsingissä.
Sonera Mspacen PMA-pilottiin (Personal Multimedia Assistant) valitut koekäyttäjät ovat
testanneet palveluita kahden kuukauden ajan. Pilotissa on käytetty 3G-puhelinta simuloivaa
laiteyhdistelmää: markkinoiden edistyksellisintä taskutietokonetta ja puhelinta, joka tukee
Soneran tarjoamaa nopeaa GSM-datasiirtoa .
PMA-pilotin palvelut koostuvat
päivittäin vaihtuvista uutisista, säätiedoista, personoiduista elokuvatiedoista ja -trailereista,
musiikkivideoista ja hakemistopalvelusta. Pilotissa koekäyttäjät luovat oman henkilökohtaisen
profiilinsa, jossa he määrittelevät etukäteen palvelut, joita haluavat päivittäin käyttää.
Koekäyttäjiä pyydettiin arvioimaan oma pilottikokemuksensa. Saadut vastaukset olivat erittäin
kannustavia: yli 60 % koekäyttäjistä piti kokemustaan miellyttävänä, hyvin miellyttävänä tai
erittäin miellyttävänä.
Yli 80 % käyttäjistä oletti, että heidän kokemuksensa olisivat miellyttävä,
hyvin miellyttävä tai erittäin miellyttävä, jos käytössä olisi nopeammat yhteydet, yksi laite ja vielä
laajempi sisältö.
Koekäyttäjien antaman palautteen perusteella voidaan sanoa, että pilotin suosituimmat
sisältökategoriat olivat uutiset ja musiikki. Myös aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet uutiset
suosituimmaksi palveluksi.
Yllätys kuitenkin oli, että pelit eivät olleet halutuimpien palvelujen
joukossa. Pilotin yksittäisistä palveluista suosituimpana pidettiin Movie Agent -palvelua, jonka
välityksellä käyttäjät saavat personoitua tietoa elokuvista.
Aikaisemmat kokemukset
personoiduista palveluista ovat osoittaneet, että käyttäjät ovat suhteellisen haluttomia luomaan
profiilia. Tässä pilotissa koekäyttäjien täytyi luoda profiili ennen palvelujen käyttöä, jolloin he
huomasivat profiloinnin edut.
Päivitettävää profiilia pidettiin hyödyllisenä, varsinkin jos palveluja on
paljon tarjolla. Eri palvelujen sisällöstä saatu palaute oli pääosin positiivista.
VT
15.12.2000
Kotimaa -sivulle
|