Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Sonera Mspace julkisti PMA-pilotin tulokset

Kuluttajat pitivät seuraavan sukupolven kännyköiden kokeiluista



Maailman ensimmäinen kolmannen sukupolven matkapuhelinpalveluita kokeileva pilotti on päättymässä. Palautetta tämän päivän tekniikalla toteutetuista tulevaisuuden palveluista on saatu Sonera Mspacen PMA-pilottiin osallistuneilta 200 koekäyttäjältä.


Suosituimmat sisältökategoriat olivat uutiset ja musiikki. PMA-pilotin tulokset julkistettiin tänään Helsingissä.

Sonera Mspacen PMA-pilottiin (Personal Multimedia Assistant) valitut koekäyttäjät ovat testanneet palveluita kahden kuukauden ajan. Pilotissa on käytetty 3G-puhelinta simuloivaa laiteyhdistelmää: markkinoiden edistyksellisintä taskutietokonetta ja puhelinta, joka tukee Soneran tarjoamaa nopeaa GSM-datasiirtoa .

PMA-pilotin palvelut koostuvat päivittäin vaihtuvista uutisista, säätiedoista, personoiduista elokuvatiedoista ja -trailereista, musiikkivideoista ja hakemistopalvelusta. Pilotissa koekäyttäjät luovat oman henkilökohtaisen profiilinsa, jossa he määrittelevät etukäteen palvelut, joita haluavat päivittäin käyttää.

Koekäyttäjiä pyydettiin arvioimaan oma pilottikokemuksensa. Saadut vastaukset olivat erittäin kannustavia: yli 60 % koekäyttäjistä piti kokemustaan miellyttävänä, hyvin miellyttävänä tai erittäin miellyttävänä.

Yli 80 % käyttäjistä oletti, että heidän kokemuksensa olisivat miellyttävä, hyvin miellyttävä tai erittäin miellyttävä, jos käytössä olisi nopeammat yhteydet, yksi laite ja vielä laajempi sisältö.

Koekäyttäjien antaman palautteen perusteella voidaan sanoa, että pilotin suosituimmat sisältökategoriat olivat uutiset ja musiikki. Myös aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet uutiset suosituimmaksi palveluksi.

Yllätys kuitenkin oli, että pelit eivät olleet halutuimpien palvelujen joukossa. Pilotin yksittäisistä palveluista suosituimpana pidettiin Movie Agent -palvelua, jonka välityksellä käyttäjät saavat personoitua tietoa elokuvista.

Aikaisemmat kokemukset personoiduista palveluista ovat osoittaneet, että käyttäjät ovat suhteellisen haluttomia luomaan profiilia. Tässä pilotissa koekäyttäjien täytyi luoda profiili ennen palvelujen käyttöä, jolloin he huomasivat profiloinnin edut.

Päivitettävää profiilia pidettiin hyödyllisenä, varsinkin jos palveluja on paljon tarjolla. Eri palvelujen sisällöstä saatu palaute oli pääosin positiivista.

VT
15.12.2000


Kotimaa -sivulle