Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Lomanviettotapojen muutos vauhdittaa viikko-osakekauppaa



Suomalaisperheillä on kiinni viikko-osakkeissa noin 1,5 miljardia markkaa, laskee Suomen viikko-osakeyhdistyksen puheenjohtaja ja Holiday Club Finlandin toimitusjohtaja Vesa Tengman.


Keskimäärin yhteen osakkeeseen on sijoitettu noin 40 000 markkaa.Viikko-osakkeiden myynti on kasvanut viimeisten neljän vuoden aikana keskimäärin 25 prosentin vuosivauhtia.

Suomen viikko-osakeyhdistyksen toiminnanjohtaja Timo Silaste ennustaa, että neljänneksen kasvu-uralla pysytään tänäkin vuonna.

Viikko-osakkeiden suosio kertoo muutoksesta suomalaisten lomanviettotottumuksissa.
- Loma-aika on pirstoutunut, Silaste kuvaa.

- Viikko-osaketta ei siksi pidetä enää kesämökin kilpailijana vaan täydentäjänä. Mökillä viihdytään viikko tai kaksi, mutta sen lisäksi halutaan aktiivilomailua.

Viikko-osakkeet iskevät juuri tähän kysyntään. Lomakohteet pyrkivät tarjoamaan liikuntamahdollisuuksia ja kulttuurielämyksiä teatterimatkoista runonlausuntapiireihin. Kaikki tehdään asiakkaalle mahdollisimman helpoksi.

Täkyihin on tarttunut jo yli 30 000 suomalaisperhettä. Kun määrä suhteutetaan väkilukuun, Suomi nousee viikko-osakkeiden suosiossa viiden kärkeen maailmassa.


Suomalainen suosii kotimaista

Viikko-osakkeita tarjoavat yritykset ovat koonneet rivejään viime vuosien aikana. Yhteiseen järjestöön, Suomen viikko-osakeyhdistykseen, kuuluvat nyt lähes kaikki suomalaiset osakkeiden tarjoajat. Jälleenmyyjiä joukkoon on kuitenkin kelpuutettu vain kaksi.

- Yhdistyksessä on tiukat kuluttajapoliittiset pelisäännöt, ja useimmat jälleenmyyjät täyttävät ne huonosti, toiminnanjohtaja Silaste perustelee.

Silaste myöntää, että ala on kärsinyt "espanjantaudista", väärinkäytösten synnyttämästä huonosta maineesta. Nyt kuvan toivotaan olevan kirkastumaan päin.
- Mitä paremmin ala tunnetaan, sitä myönteisemmin siihen asennoidutaan, Silaste uskoo.

Järjestäytymisen ja kasvun myötä viikko-osakeyrittäjät ovat ryhtyneet puhumaan jo omasta toimialasta. Vesa Tengman näkee toiminnassa kansantaloudellisiakin vaikutuksia.

- 1980-luvulla osakkeita hankittiin ulkomailta noin 100 miljoonalla markalla vuodessa. Nyt summa on kaksinkertaistunut, ja se jää Suomeen.

Nykyisin yhdeksän kymmenestä viikko-osakkeesta hankitaan kotimaasta. Osakkeisiin liittyy myös mahdollisuus vaihtaa lomaoikeus toiseen kohteeseen kotimaassa tai ulkomailla. Vaihtajatkin suosivat suomalaisia kohteita.

- Kansainvälinen vaihto taas tuo heti ulkomaalaisen vaihtajan Suomeen. Viikko-osakkeet ovat ainoa ulkomaanmatkailun muoto, joka ei rasita vaihtotasetta, Tengman markkinoi tuotteitaan.


Ylikapasiteettia on yhä

Viikko-osakkeiden suosio on helppo leimata nousukauden ilmiöksi. Kun lama katkaisi edellisen nousun, korkojen kohoaminen vei alan yritykset allikkoon.

Pohjoismaiden suurin viikko-osakeyritys Holiday Club Finland on nyt onnistunut toimimaan parin vuoden ajan voitollisesti. Jäljet eivät pelota toimitusjohtaja Vesa Tengmania.

- Kasvu ei tällä kertaa nojaa velkarahaan. Lisäksi riskinsietokyky on ihan toista luokkaa kuin 1980-luvun lopun yrityksillä, hän vakuuttaa.

Myynnin kasvusta huolimatta Suomen viikko-osakemarkkinoilta löytyy edelleen ylikapasiteettia. Viikkoja on tarjolla yhteensä noin 45 000, joista vajaa neljännes on myymättä.

Jos kehitys jatkuu suotuisana, nykyinen kapasiteetti on kokonaan käytössä kahden vuoden kuluttua. Lähiajan laajennus- ja uusinvestointisuunnitelmat ovat yli 15 300 viikkoa, mikä merkitsee kapasiteetin kasvua kolmanneksella.

Kysyntää odotetaan jatkossa löytyvän entistä enemmän myös yrityksistä. Pienet yritykset hankkivat muutamia viikkoja vuodesta edustustarkoituksiin.

Suurten yritysten on huomattu olevan kiinnostuneita koko vuoden ostamisesta. Ne jakavat viikkoja työntekijöilleen henkilöstöetuna.

Katso myös artikkeli:

  • Huijaria ei ole helppo tunnistaa lomaosakemarkkinoilla

    STT-IA
    16.6.2000


    Talous -sivulle