Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Joulun lähestyminen näkyy taas juomahyllyllä



Joulunajan lähestyminen näkyy jälleen panimoiden olut- ja siiderivalikoimassa. Jouluoluet ovat Suomessa muodostuneet jo lähes perinteeksi, ja kaikki suurimmat panimot eli Hartwall, Sinebrychoff, Olvi ja PUP tuovat niitä markkinoille sekä kolmos- että nelosvahvuisina.


Myös jouluinen kausisiideri löytyy tänä vuonna ensimmäistä kertaa kaikkien neljän panimon valikoimasta. Jouluoluet paahdetaan tavallista lageria hieman tummemmaksi, ja joulun tunnelmaa niihin tuo täyteläinen ja maltainen aromi.

Omenasiidereihin jouluista tai talvista makua saadaan mm. vaniljan, kanelin ja inkiväärin avulla.


Siideri ei sammuta vain kesäjanoa

Tämän sesongin siideriuutuudet ovat Hartwallin Upcider X-mas ja Olvin Fizz Winter, jotka kilpailevat markkinoilla jo edellisvuosina olleiden Koffin ja PUP:n joulusiidereiden kanssa.

Uutuuksien lanseerausta on vauhdittanut jo usean vuoden jatkunut siiderinkulutuksen huima kasvu, joka on tänä vuonnakin pysynyt noin kymmenen prosentin tasolla.

Tuotepäällikkö Leena Koskinen Hartwallilta korostaa, että suomalaiset ovat oppineet juomaan siideriä ympärivuotisesti.

- Perinteisesti katsotaan, että kesällä siiderinkulutus on suurinta, mutta esimerkiksi loppuvuoden aikana myynti on kovempaa kuin vapun aikaan, Koskinen kertoo.

Apulaistuotepäällikkö Katri Ojalehto Olvilta huomauttaa, että erilaisten kausituotteiden osuus siiderimarkkinoista on peräti 16 prosenttia.
- Ihmiset odottavat erikoismakuja myös talvella, Ojalehto toteaa.


Jouluoluita nautitaan eniten jouluviikolla

Jouluoluiden myynti lähtee syksyllä aluksi hitaasti liikkeelle, mutta joulua kohti mennessä niiden kulutus kasvaa tasaisesti.

Markkinointijohtaja Panu Vuorimaa Sinebrychoffilta toteaa, että jouluviikolla kausioluiden myyntiin tulee selvä piikki, ja niiden markkinaosuus nousee noin 12-15 prosenttiin koko olutmyynnistä.

- Jouluoluiden valmistus ei ole niinkään orientoitunut myyntivolyymiin, vaan tavoitteena on tarjota kuluttajille ajankohtaan sopivaa juomavaihtoehto, hän kuvailee.

Tänä vuonna suomalaispanimoiden jouluolutvalikoimasta ei varsinaisia uutuuksia löydy. Hartwall tosin on tuonut markkinoille varsinaisen Jouluoluensa rinnalle neljän vuoden tauon jälkeen uudestaan myös

Lapin Kulta Jouluoluen, joka on tavallista Lapin Kultaa hieman tummempi ja makeampi. Tavallaan myös Olvin Jouluolut on joka vuosi uutuustuote, sillä sen koostumus vaihtelee hieman vuodesta toiseen.

- Panimomestarit ovat vähän kuin keittiömestarit, ja haluvat kokeilla uusia reseptejä, selittää tuotepäällikkö Olli Heikkilä Olvilta.

FF-IA
17.11.2000


Ajassa -sivulle