Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Yrityksiltä toivotaan merkittävämpää yhteiskunnallista vastuunkantoa



Suomalaiskuluttajat toivovat muita eurooppalaisia enemmän yritysten kantavan laajempaa yhteiskunnallista vastuuta.


Eurooppalaisyritysten sosiaalisen vastuun verkoston teettämän kyselyn mukaan keskimäärin 58 prosenttia eurooppalaisista kuluttajista toivoo yrityksiltä suurempaa sosiaalista vastuunkantoa, mutta suomalaisista sitä kaipasi peräti 75 prosenttia.

Suomalaiskuluttajien ohella myös brittiläisten mielestä yritysten sopisi olla toiminnassaan eettisempiä. Sen sijaan erimerkiksi Ruotsissa ja Tanskassa kuluttajat eivät olleet yhtä tyytymättömiä yritysten yhteiskunnalliseen vastuunkantoon.

Kuluttajat ympäri Euroopan pitävät yrityksen yhteiskunnallisen vastuunkannon tärkeimpinä muotoina työntekijöiden turvallisuuteen ja terveyteen panostamista, ihmisoikeuksien kunnioittamista sekä tuotteiden ympäristöystävällisyyttä.

Keskimäärin alle puolet kaikkiaan 12 000 haastatellun eurooppalaiskuluttajan joukosta piti yhtä tärkeänä sitä, että yritykset osallistuisivat hyväntekeväisyyteen tai sijoittaisivat eettisesti.


Vain neljännes kuluttaa eettisesti

Muihin eurooppalaisiin verrattuna suhteellisen harva suomalainen eli 25 prosenttia tunnustautui kyselyssä eettiseksi kuluttajaksi. Euroopan eettisimmiksi kuluttajiksi kyselyssä nousivat ruotsalaiset, espanjalaiset ja belgialaiset, joista yli 40 prosenttia korosti aktiivisesti oman yhteiskunnallisen vastuun roolia sekä ostopäätöksissä että muussa arkielämässä.

Kyselyn tuloksista selviää myös, että 51 prosenttia suomalaisista huomioi ostopäätöksen tekemisessä yrityksen sosiaalisen vastuunkannon. Muualla Euroopassa yrityksen eettisyydellä näyttää kuitenkin olevan suorempi yhteys ostopäätökseen, sillä keskimäärin 70 prosenttia eurooppalaisista kuluttajista sanoi sen painavan päätöksenteossa.

Lähes puolet kyselyyn vastanneista kuluttajista ympäri Euroopan oli myös valmis maksamaan tuotteesta enemmän, jos sen valmistuksessa on huomioitu ympäristö ja yhteiskunta. Suomalaisista vain noin kolmannes ei suostuisi maksamaan eettisyyslisää.

Eurooppalaisten yritysten sosiaalisen vastuun verkoston brittiläisellä MORI-tutkimuslaitoksella teettämään kyselyyn haastateltiin syyskuussa yli 12 000:ta kuluttajaa Belgiassa, Tanskassa, Ranskassa, Saksassa, Britanniassa, Italiassa, Alankomaissa, Portugalissa, Espanjassa, Sveitsissä, Ruotsissa ja Suomessa.

Kyselyn suomalaisotos oli 1 000, ja haastattelut toteutti Finnish Business & Society -verkoston tilauksesta Marketing Radar.

STT-IKK
17.11.2000


Politiikka -sivulle