Tielaitoksella uusi strategia tieverkon kehittämiseksi
Uudet logistiset ratkaisut tehostavat kuljetusketjuja
Kuljetusjärjestelmät nopeutuvat samalla, kun kuljetusten määrä lisääntyy. Logistiikan alalla kehitystrendejä ovat intermodaaliset yhdistelmäkuljetukset ja telematiikka.
Tietoliikennejärjestelmien kehittämisen ohella myös perusasioiden, kuten kuljetusväylien on oltava kunnossa. Tielaitoksessa on vasta valmistunut uusi strateginen suunnitelma Tienpidon linjaukset 2015.
Nykytutkimusten valossa on päätelty, että tieto- ja viestintäteknologia on
jo korvannut ja tulee korvaamaan mm. matkustamista, mutta liikenteen määrä
ei silti vähene.
Liikennemäärien kasvu aiheuttaa omat vaatimuksensa
infrastruktuurille, mutta tulevaisuudessa yhä olennaisemmaksi käy eri
liikennemuotojen yhdistäminen joustavan kuljetusketjun aikaansaamiseksi.
Suomessa tieliikenteen merkitys kaikesta liikenteestä on keskeinen.
Toimivien kuljetusten perustana ovat hyvät tieyhteydet ja niiden tehokas
ylläpito.
Suomen tieverkko on jo nykyisellään laaja ja esimerkiksi
moottoriteiden rakentaminen hyvin kallista, mutta yksi tielaitoksen
tärkeimpiä tavoitteita on palvella tasaisesti eri tienkäyttäjäryhmien
tarpeita.
Ei juurikaan uusia moottoriteitä
Tielaitos julkisti toukokuussa Tienpidon linjaukset 2015 -strategiasuunnitelman, joka sisältää linjauksia tienpidon toimien
suuntaamisesta, painotuksista ja vaikutuksista nykytilanteessa, jossa
lähtökohtana on rahoitustason pysyminen vuotuisella noin 4,4 miljardin markan
tasolla.
Tienpitoa ei nykyisin nähdä niinkään erillistoimintona, vaan osana koko
liikennejärjestelmää ja sen toimivuutta. Tielaitos tukee osaltaan pyrkimystä
muodostaa eri matkustus- ja kuljetusmuodoista toisiaan tukevia ketjuja.
Liikenteen aiheuttamien haittojen, kuten melun, päästöjen ja
pohjavesivaikutusten kannalta, ajokilometrien ja matkojen kokonaismäärää
olisi edullista vähentää.
Tielaitoksen tavoitteena on säilyttää teiden päivittäinen hoito, kunto ja
liikennekelpoisuus nykyisellä tasolla. Tieverkon huononeminen nähdään
ongelmana, koska sitä tapahtuu noin 200 kilometrin vuosivauhdilla.
Tielaitos ei pidä ensisijaisena uusien moottoriteiden rakentamista, vaan päähuomio
halutaan kiinnittää 6430 kilometrin laajuisen runkoverkon kunnossapitämiseen
ja pääteiden 2-kaistateiden kehittämiseen.
Suomessa on erilaisia tieliikenteen väyliä arviolta 450 000 kilometriä,
rautateitä on 5660 kilometriä, meri- ja sisävesiväyliä 14 600 kilometriä,
kauppa- ja teollisuussatamia 60 kappaletta, lentoasemia 27 ja lentopaikkoja
50 kappaletta.
Liikenneinfrastruktuurin pääoma-arvo on noin 179 miljardia,
ja valtion sekä kuntien siihen kohdistamat vuosittaiset menot yli 9
miljardia markkaa.
Kuljetusmäärissä jatkuvaa kasvua
Ylijohtaja Harri Cavén liikenneministeriöstä arvioi keväällä Helsingissä
järjestetyssä seminaarissa Suomen kuljetuspolitiikan tavoitteita. Hänen
mukaansa Suomen kuljetuspoliittisten tavoitteiden lähtökohtana on
mahdollisimman suuri kokonaishyöty.
- Tärkeä osa liikennepolitiikkaa on tavaraliikenteen logistiikan
kehittäminen. Kuljetusketjujen tiedonkulun tehostaminen on yksi lähiajan
haasteista, samoin logistiikan osaamisen ja arvostuksen lisääminen.
- Liikennejärjestelmien suunnittelun ja liikenteenhoidon lähtökohtana on
kestävän kehityksen periaate. Suomen talouden lähtökohdat lähivuosia
ajatellen ovat hyvät. Euroopan talouden elpyessä viennin kilpailukyky on
erinomainen.
- Kokonaisuutena kuljetettavan tavaran arvo tulee kasvamaan ja paino
kevenemään. Kuljetettavan tavaran eräkokojen arvioidaan pienentyvän, mutta
suurten kuljetusyksiköiden lisääntyvän, Cavén sanoi.
Tavarakuljetuksiin on lähivuosina odotettavissa kasvua lähes kaikilla
aloilla. Kotimaan tavarankuljetussuoritteen arvioidaan lähivuosina kasvavan
2-3 prosentin vuosivauhdilla niin, että rautateillä kasvua on 2 prosenttia,
tieliikenteessä 2-3 ja lentoliikenteessä 3-5 prosenttia vesiliikenteen tason
pysyessä ennallaan.
Tavaraliikenteen kokonaissuoritteessa on ollut viime vuosina tasaista
kasvua. Vuonna 1997 kotimaan tavaraliikenteen suorite oli n.38 miljardia
tonnikilometriä, josta tieliikenteen osuus 66 prosenttia, rautateiden 25 ja
vesikuljetusten 9 prosenttia.
Kaksi kolmasosaa kuljetuksista on alle 50 kilometrin pituisia ja yli 400 kilometrin päähän kuljetetaan vain kolmisen prosenttia.
Intermodalismi valtaa alaa logistiikassa
Logistiikan alalla tapahtuu jatkuvasti nopeita muutoksia, joiden ennakointi
on osin vaikeaa. Joitain pidempiaikaisia kehityssuuntia on silti nähtävissä.
Yksi trendi ovat intermodaaliset yhdistelmäkuljetukset, joilla pyritään
tavaran jatkuvaan liikkeeseen kuljetusketjun aikana sekä
kustannustehokkuuteen.
Logistiikan kehitysnäkymissä vuoteen 2010 mennessä arvioidaan, että pääosa
kuljetus- ja tavarankäsittelykalustosta säilyy nykyisenlaisena.
Kuljetettavan tavaran laadussa on kuitenkin odotettavissa merkittäviä
muutoksia.
Suomen Logistiikkayhdistyksen Logistiikka 2010-arvioissa
elektroniikkatuotteiden osuus Suomen viennistä nousee puoleen ja
elektroniikan tuotteiden ansiosta yhä suurempi osa viennistä siirtyy
lentokoneisiin.
Kymmenesosan Suomen päivittäistavarakaupasta arvioidaan tapahtuvan vuonna
2010 verkon välityksellä.
Intermodaalikuljetukset ovat voimakkaasti kehittyvä logistiikan ala.
Logistiikkayhdistys ennakoi viitaten intermodalismiin varastoinnin vähenevän
ja terminaaliluonteisen toiminnan lisääntyvän.
Suomi on hyvin aktiivinen intermodaalisten kuljetusten kehittäjänä.
Vuonna
1998 liikenneministeriö ja Teknologian kehittämiskeskus Tekes käynnistivät
yhteisen KETJU-kehittämisohjelman, jonka tavoitteena on vahvistaa
kansainvälisiin tavarankuljetusketjuihin liittyvää suomalaista osaamista ja
synnyttää konkreettisia vientituotteita maailmanlaajuisille markkinoille.
Painopisteenä ovat useita kuljetusmuotoja hyödyntävät intermodaaliset
kuljetusketjut.
Liikenneministeriö on yleisestikin panostamassa liikenteen telematiikan
kehittämiseen. Ministeriöön on hiljattain perustettu erityinen liikenteen
telematiikkaprojekti, jonka tarkoituksena on muun muassa suunnitella ja
ohjat telemaattisten järjestelmien käyttöönottoa liikenteessä.
Myös EU-tasolla intermodaalisten kuljetusten kehittämisestä on annettu
Euroopan neuvoston toimesta päätöslauselma. Tarkoituksena on tukea tehokasta
intermodaalista ovelta ovelle -kuljetusta, jolloin erityisesti
tiekuljetuksen osuutta voitaisiin vähentää ja siirtää osa kuljetuksesta
tapahtumaan rautateitse tai meritse.
Neuvosto kehottaa komissiota muun muassa vähentämään intermodaalisuuden
esteitä, huomioimaan intermodaaliteetin tarkistettaessa yhdistettyjen
kuljetusten tukea koskevaa asetusta, antamaan ehdotuksia avoimen
tietoliikennearkkitehtuurin rakentamiseksi liikenteen telematiikkaa varten,
yhdenmukaistamaan kuljetusyksikköjä koskevia standardeja ja jatkamaan
vireillä olevia kokeiluhankkeita.
Transitoliikenne Venäjälle Suomen kuljetusten erityispiirre
Itään suuntautuvissa transito- eli kauttakulkukuljetuksissa Suomella on
kilpailukykyä lähinnä arvotavaroiden kuljetuksissa. Sekä välitysvienti että
transitoliikenne Venäjälle ovat hyvin riippuvaisia venäläisten ostovoimasta,
mihin vaikuttaa merkittävästi ruplan kurssikehitys.
Suomen osuus Itämeren alueen koko transitosta on tonneissa mitattuna vain
viisi prosenttia. Suomen kautta kulkeva transito painottuu itään
suuntautuviin kuljetuksiin.
Tämä johtuu siitä, että itään kuljetetaan enimmäkseen suhteellisen arvokkaita tavaroita, kuten elektroniikkaa, koneita ja laitteita sekä kulutus- ja kestokulutustavaroita, jotka sopivat hyvin Suomen transitoreitille, kun taas länsitransito koostuu enimmäkseen kemikaaleista, lannoitteista, öljytuotteista ja malmeista.
Kilpailijoihin verrattuna Suomen reitti on hyvin kilpailukykyinen, koska
esimerkiksi siirtokuormauksia on vähän. Suomen muita kilpailuetuja ovat muun
muassa pitkä yhteinen maaraja Venäjän kanssa sekä luotettava logistinen
järjestelmä.
Toisin kuin joskus annetaan ymmärtää, transitokuljetusten osuus Suomen
bruttokansantuotteesta on hyvin vähäinen, vain 1,3 promillea. Transiton
alueellinen merkitys vaihtelee kuitenkin huomattavasti. Kymenlaaksossa
transitokuljetusten osuus BKT:sta on 1,5 prosenttia.
Transitokuljetukset Venäjälle ovat Suomen viennin erityispiirre, joka tulee ilman muuta säilymään, ja aikaansaa säännöllisesti esimerkiksi uusia rakennushankkeita.
MIKKO LAITINEN
18.8.2000
Talous -sivulle
|