Sotilaslakimiesten syyttäjän tehtävät yleisille syyttäjille
Yhtenäisempi oikeuskäytäntö myös sotilasrikoksiin
Sotilasrikosten käsittely uudistuu ensi vuoden toukokuusta alkaen. Uusien säännösten mukaan syyttäjän tehtävät sotilasrikosasioissa siirtyvät sotilaslakimiehiltä kihlakunnansyyttäjille. Myös joidenkin sotilasrikosten määrittely muuttuu.
Käräjäoikeudessa käsiteltävissä sotilasrikosasioissa on syyttäjänä tähän
asti toiminut sotilaslakimies, joka on puolustusvoimain virassa. Syyttäjän
tehtävien siirrolla kihlakunnansyyttäjälle halutaan selkeyttää
syyttäjäorganisaatiota sekä edistää syyttäjien itsenäisyyttä ja
riippumattomuutta.
Sotilaslakimiesten muut tehtävät, kuten neuvonanto- ja valmistelutyöt,
säilyvät ennallaan. Sotilaslakimiehen virkoja on puolustusvoimissa 21.
Tavoitteena puolueettomampi käsittely
Sotilasoikeudenhoito lähentyy jatkossa yleistä oikeudenhoitoa, kun
syyttäjän tehtävät sotilasrikosasioissa siirretään sotilaslakimiehiltä
kihlakunnansyyttäjille.
Sotilaslakimiehet ovat puolustusvoimien palveluksessa ja valvovat valtion
etua. He ovat mukana myös kurinpitoasioiden valmistelussa ja rikosasioiden
esitutkinnassa.
Oikeuskansleri esitti jo muutama vuosi sitten tämän olevan ristiriidassa
muuhun syyttäjälaitoksen uudistukseen, joka korostaa itsenäisyyttä ja
riippumattomuutta. Tällä hetkellä sotilasoikeusasiat tulevat
syyteharkintaan lähes aina joukko-osaston komentajan toimittamina.
Lainmuutoksen myötä syyttäjä saa lisää toimivaltuuksia niin, että hän voi
vastedes omasta aloitteestaan määrätä esitutkinnan toimitettavaksi
sotilasrikosasiassa.
Säännöstä voitaisiin käytännössä soveltaa poikkeuksellisiin tapauksiin,
joissa puolustusvoimiin kuuluva kurinpitoesimies ei jostain syystä määrää
esitutkintaa toimitettavaksi, vaikka sellainen olisi tarpeellista. Jatkossa
syyttäjä voi myös oma-aloitteisesti ottaa syyteharkintaan asian, jonka on
määrännyt esitutkintaan.
Muutosta on perusteltu syyttäjäorganisaation selkeyttämisellä sekä
syyttäjien riippumattomuudella. Syyttäjän lisävaltuuksien tarkoituksena on
vahvistaa sotilasrikosten tukinnan ulkopuolista kontrollia ja edistää näin
luottamusta sen puolueettomuutta ja tasapuolisuutta kohtaan.
Sotilasrikoksiin tarkennuksia
Sotilasoikeudenkäyntiasioita ovat rikoslain 45 luvussa säädetyt
sotilasrikokset, kuten kuuliaisuus-, esimies-, palvelus- ja
järjestysrikokset. Viime vuosina syyteasioina käsiteltyjä
sotilasoikeudenkäyntiasioita on ollut vuosittain noin 500.
Sotilasrikosasiat ovat kautta historian vaatineet erityiskäsittelyn, ja
myös rauhan aikana rangaistukset niistä ovat olleet tavallisiin rikoksiin
ja rikkomuksiin verrattuna ankaria. Vielä nytkin esimerkiksi
esimiesrikosten rangaistusasteikko on varsin ankara.
Ensi keväänä voimaan astuva lainmuutos tuo sotilasrikosten määrittelyyn
joitain tarkennuksia. Lakimuutoksen myötä poistetaan muutama sellainen
rangaistussäännös, joissa tarkoitettujen menettelyjen voitiin katsoa
tulevan arvioitavaksi joinain muina rikoksina.
Näin erilliset rangaistussäännökset palveluksen välttämisestä, luvattomasta
lainan ottamisesta ja päihtymyksestä palveluksessa poistuvat, mutta ovat
edelleen rangaistavia palvelurikoksina.
Palveluspäihtymyksen rangaistavuutta lisätään niin, että enimmäisrangaistus
nousee kolmesta kuukaudesta vuoteen vankeutta, mikä tarkoittaa myös
pakkokeinolakiin perustuvaa henkilönkatsastusoikeutta tällaisesta
rikoksesta epäiltäessä.
Uudistuksessa lakiin tulee muutama uusi rangaistussäännös koskien törkeää
vartiorikosta ja törkeää esimiesaseman väärinkäyttöä.
Sotilasrikokset ryhmitellään laissa palvelusrikoksiin, vartiorikoksiin,
poissaolorikoksiin, kuuliaisuusrikoksiin, esimiesrikoksiin, muihin
rikoksiin ja sota-ajan rikoksiin.
Sotilailla samat perusoikeudet
Vuonna 1995 toteutuneen perusoikeusuudistuksen jälkeen sotilaat eivät enää
ole olleet perusoikeuksien suhteen erityisasemassa muihin kansalaisiin
verrattuna.
Aiemman rangaistussäännöksen mukaan sotilaan poliittista toimintaa
rajoitettiin varsin tiukasti. Sen perusteella muun muassa rajoitettiin
esitelmöintiä ja mielipiteiden lausumista puoluepoliittisista asioista.
Tämän katsottiin olevan ristiriidassa perustuslain sananvapaussäännöksen ja
kansainvälisten ihmisoikesussopimusten kanssa, eikä säännöstä enää sisälly
uudistettuun lakiin.
Sen sijaan uudistuksen jälkeenkin sotilaan (poislukien asepalvelustaan
suorittavat) jäsenyys puolueessa ja puoluepoliittista toimintaa
harjoittavassa tai sitä selvästi tukevassa yhdistyksessä on kielletty, ja
myös rangaistavaa. Säännös ei kuitenkaan edelleenkään rajoita sotilaiden
toimintaa sitoutumattomina kunnallisissa luottamustehtävissä.
Sotilasrikosoikeutta uudistettiin edellisen kerran merkittävästi vuonna
1984, jolloin rangaistussäännökset siirrettiin erillisestä sotaväen
rikoslaista yleiseen rikoslakiin. Sotilasrikosten tuomioistuinkäsittely
siirrettiin sotaoikeuksista yleisiin alioikeuksiin.
Nyt tehtävät lakimuutokset sotilasrikosten käsittelyyn jatkavat
johdonmukaisesti linjaa, jossa sotilasoikeudenhoitoa lähennetään yleiseen
oikeudenhoitoon.
Lakia valmisteltaessa kiinnitettiin huomiota siihen, että osa
sotilasrikkomuksista perustuu ohjesääntöihin tai muulla tavoin annettuihin
määräyksiin. Näin ollen palvelusrikossäännös saa osittain sisältönsä
rikoslain ulkopuolelta.
Eduskunnan lakivaliokunnan mukaan ohjesäännöt ja määräykset tulisikin
kirjoittaa rikossäännöksiltä vaadittavalla tarkkuudella ja niistä tulisi
ilmetä myös rikkomuksen rangaistavuus.
MIKKO LAITINEN
22.12.2000
Kotimaa -sivulle
|