Itämerellä ei ole ydinsukellusveneitä
Neuvostoliiton kaatuminen romautti myös maan Itämeren laivaston. Sukellusveneiden samoin kuin pinta-alusten määrä on pudonnut murto-osaan entisestään. Samalla niiden toiminta on uusien kotisatamien vuoksi vaikeutunut.
Suomalaistietojen mukaan Neuvostoliitolla oli viime
vuosikymmenen vaihteessa Itämeren laivastossaan 37
sukellusvenettä.
Niistä suuri osa oli 85-metrisiä 3 200 tonnia
painavan Juliet-luokan veneitä tai 91-metrisiä Foxtrot-luokan
veneitä, joiden paino on noin 2 000 tonnia.
Laivastolla oli neuvostoaikana sataminaan kaksi sotasatamaa
Kaliningradissa, mutta niiden veneitä oli myös Kronstadtin
satamassa sekä sukellusveneiden päätukikohdassa Latvian
Liepajassa.
Parissa vuodessa sukellusveneiden lukumäärä putosi 18:aan.
Tuolloin ne kykenivät vielä käyttämään satamanaan Liepajaa.
Saksalla suurin armada
Tuoreiden virolaistietojen mukaan Venäjällä on nykyisin
Itämerellä enää kahdeksan sukellusvenettä. Nekin joutuvat
operoimaan täpötäydestä Kronstadtin sotasatamasta.
Itämeren suurin sukellusvenearmada onkin nykyisin Saksalla,
jolla aluksia on 22. Näistä kahdeksan on 53,5-metrisiä aluksia,
joiden sukellussyvyys on 260 metriä.
Ruotsilla on 14 alusta. Niistä on kaksi Viking-luokan ja kolme
Gotlanti-luokan veneitä. Ne kykenevät sukeltamaan 300 metrin
syvyyteen.
Tanskalla on sukellusvenelaivastossaan viisi venettä. Näistä
kolme on Kobben-tyyppisiä ja muut S-320 Narvalen ja S-321
Nordkaparen -luokkaa. Tanskalaisveneiden sukellussyvyys on
150-200 metriä.
Alueen viides sukellusvenevaltio on Puola, jolla on
Neuvostoliiton ajoilta kolme sukellusvenettä. Suurin on 91,3
metriä pitkä vene, jossa miehistöä on 70 ja upseereita 12.
Virolla, Suomella, Latvialla ja Liettualla ei ole sukellusveneitä
käytössään. Yksikään Itämerellä toimivista aluksista ei ole
ydinkäyttöinen.
Onnettomuuksia ja hautoja
Toisen maailmansodan jälkeen Itämerellä sattuneista
sukellusveneonnettomuuksista nousi tunnetuimmaksi venäläisen
U-137-veneen ajaminen karille lähellä ruotsalaista Karlskronan
sotilastukikohtaa.
Veneen päällikkö Anatoli Gushin vahvisti
kymmenkunta vuotta myöhemmin Ruotsin televisiolle, että
veneessä oli ydinaseita, joiden avulla olisi voitu tuhota
vihollisen laivasto-osasto tai satama.
Gushin on tiukasti pitänyt kiinni siitä, että veneen eksyminen
Ruotsin rannikolle johtui veneen navigointilaitteiston
pettämisestä. Ruotsalaisviranomaiset tulivat veneeseen, kun
se oli kiikkunut 15 tuntia karilla sotilastukikohdan vieressä.
Tuorein sukellusveneonnettomuus sattui noin kymmenen
vuotta sitten. Tuolloin Virossa upposi Pakrin saaren edustalle
Paldiskista Ruotsiin hinauksessa ollut romutuskuntoinen
neuvostovene. Kaikkiaan Viron rannikolla arvioidaan olevan
kymmenkunta venäläistä sukellusvenettä.
Maailman vanhin sukellusvene on 1936 valmistunut Lembit,
jonka virolaiset ostivat maalleen takaisin
uudelleenitsenäistyttyään.
Nykyisin Piritan satamassa ruostuva
vene saattaa olla myös seuraava haverin kohde. Meriveden
korroosiovaikutusten uskotaan saavan yliotteen veneen
rungosta parin vuoden sisään.
STT-IA
25.8.2000
Ulkomaat -sivulle
|