Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Amerikkalaislapsia kositaan sinisellä kaurapuurolla



Yhdysvaltain elintarviketeollisuus satsaa yhä selvemmin lapsiin. Yli 33 miljoonassa amerikkalaisperheessä on lapsia ja heille suoraan suunnattujen elintarvikkeiden määrä kasvaa kaiken aikaa.


Nykyisellään lapsille räätälöidyt ruuat ovat noin 65 miljardin markan liiketoimintaa.

Lapsiin kannattaa panostaa, sillä useimmissa amerikkalaisperheissä ostetaan niitä ruokia, joita lapsi kinuaa ja suostuu syömään.

Uusi tapa kosia lapsiasiakkaita on värjätä ruoka jollain tavalla. Aluksi suklaiset aamiaismurot värjäsivät maidon suklaamaidoksi. Nyt kaurapuuro on kokenut todellisen muodonmuutoksen.

Uutuus on kuumana siniseksi värjäytyvä, "meriseikkailuksi" ristitty kaurapuuro, jossa kelluu pieniä vihreitä ja valkoisia hainmuotoisia hahmoja.

Toinen markkinamiesten älynväläys on vihreä, erityisesti lapsille suunnattu ketsuppi. Lapsiasiakkaiden käteen muotoillusta pullosta pursotettava tomaattikastike on samaa tavaraa kuin punainenkin, mutta vain vihreäksi värjättyä.

Uutuuden markkinoille tuoja, Heinz, tietää, että yli puolet Amerikan ketsupista menee lasten suihin ja uutuudella tavoitellaan lisäkulutusta.


Yäk, sanoi kotitestaaja

Kotitestijoukkue tuijotti kirkkaansinistä kaurapuuroa lamaantuneesti.
- Yäk, sanoi kymmenvuotias.
- Superyäk, sanoi seitsemänvuotias, joka ei suostunut edes maistamaan sinistä mössöä.
- Uhhhuh, kommentoi naapurin kahdeksanvuotias.

Kymmenvuotias maistoi, ja kehui makeaksi - liiankin makeaksi ja moitti omituisesta jälkimausta.

Kysymys vihreästä ketsupista herätti lähinnä hilpeyttä, sillä sitä on ollut vasta koemarkkinoinnissa, eikä vielä lähikaupan hyllyllä. Seitsemänvuotias suhtautui ajatukseen kuitenkin huomattavalla kiinnostuksella, joskaan ei uskonut vihreän ketsupin maistuvan samalle kuin punaisen.

Amerikkalaiset elintarvikekehittelijät ovat luoneet lapsille runsaasti muitakin mielikuvituksellisia uutuuksia, tarkoituksena on tehdä ruuasta lapsen mielestä jollain lailla hauska ja samalla lisätä tuotteen kulutusta.

Aamiaismurojen sekaan lisätään erivärisiä ja erimuotoisia pikkuisia vaahtokarkkeja - niitä kotitestaajat rakastivat.

Kaurapuuron saa myös dinosaurusten kera: annospussista tehtävään puuroon ilmestyy lautasella pieniä munia, joista kuoriutuu pikkuisia dinosaurushahmoja.

Pikkuisia Pokémoneja näkyy jo murojen seassa sekä makaroneiksi muotoiltuina. Ravintoarvoista huolestuneita vanhempia lohdutetaan ruokiin lisätyillä vitamiineilla ja hivenaineilla.

STT-IA
25.8.2000


Ulkomaat -sivulle