USA:n laivasto joutuu miettimään sukellusvenepelastustaan
Yhdysvaltain laivaston päätös poistaa käytöstä toinen sukellusvenepelastukseen käytettävistä aluksistaan on herättänyt arvostelua.
Pienoissukellusvene Avalonin
rantauttamispäätös on tehty jo aikaa sitten, ja alus poistetaan
käytöstä elokuun lopussa, syynä säästötoimet.
Yhdysvalloilla on kaksi sukellusvenepelastukseen tarkoitettua
pienoissukellusvenettä. Alukset, Avalon ja Mystic, ovat
kumpainenkin noin 30 vuotta vanhoja ja niiden kotisatama on
San Diego Kaliforniassa.
Washington Post -lehden tietojen mukaan poistopäätöstä on
kuitenkin jo kritisoitu venäläisalus Kurskin onnettomuuden
jälkeen. Avalonia saatetaan tarvita ennen kuin suunnitteilla
olevat uudet pelastusalukset ovat valmiita.
- Luulen, että päätös on arvioitava uudelleen, sanoo
riippumaton laivastoasiantuntija Norman Polmer Washington
Postissa.
Laivasto on päättänyt rakentaa uuden sukupolven
pelastusalukset seuraavien viiden vuoden aikana. Toinen
nykyaluksista, Mystic, olisi käytössä vuoteen 2005 saakka.
Pahinta pelkäävien mielestä on kuitenkin liian riskialtista jättää
mahdollinen kriisitilanne vain yhden pienoissukellusveneen
varaan, sillä Yhdysvaltain laivastossa lisäapuna olisivat vain
vanhantyyppiset sukelluskellot.
Laivasto vetoaa kuitenkin siihen, että hätätapauksessa apua
saadaan liittolaisilta, mm. briteiltä.
USA:n onnettomuudet 60-luvulla
Yhdysvaltain laivasto on suunnittelemassa
sukellusvenepelastukseen uudentyyppisiä sukelluskelloja, jotka
korvaisivat pienoissukellusveneet. Kellot olisivat helpommin
ohjailtavia ja näppärämpiä kuin nykyiset kömpelöt
sukelluskellot.
Jotkut tahot laivastossa ovat jo arvostelleet sukelluskelloja,
sillä ne voisivat tuoda vain 12 henkeä kerrallaan pintaan, kun
pienoissukellusveneisiin mahtuu kaksinkertainen määrä ihmisiä.
USA:n laivaston pienoissukellusveneet rakennettiin kahden
60-luvulla tapahtuneen sukellusveneonnettomuuden jälkeen.
Ydinsukellusveneet Tresher ja Scorpion upposivat molemmat
todella syviin vesiin, eikä pelastustoimiin ollut mahdollisuutta.
Avalon ja Mystic pystyvät toimimaan 610 metrin syvyydessä.
Yhdysvaltain pelastusaluksia on käytetty runsaasti erilaisissa
harjoituksissa, mutta niitä ei ole koskaan tarvittu todellisessa
pelastustyössä.
Yhdysvaltain viranomaiset sanovat, että jos Venäjä olisi
pyytänyt heiltä apua, niin Avalon ja Mystic olisivat olleet
onnettomuuspaikalla Barentsinmerellä jo maanantaina.
STT-IA
25.8.2000
Ulkomaat -sivulle
|