Työssäkäyville esitetään aikuiskoulutusrahaa
Koulutusvakuutuksen kolmas vaihe - työikäisten aikuiskoulutustuki - on tarkoitus toteuttaa vuoden 2001 elokuun alusta.
Tukea saisi koulutukseen,
joka olisi omaehtoista, päätoimista ja
ammatillista. Tukea maksettaisiin enintään
puolitoista vuotta kestäviin opintoihin.
Asiaa
selvittänyt työryhmä luovutti ehdotuksensa
pääministeri Paavo Lipposelle torstaina.
Aikuiskoulutustuki määräytyisi ansiotulojen
perusteella. Tuen perusosa olisi 2600 markkaa,
minkä lisäksi siihen maksettaisiin 20 prosenttia
ansioista 16000 markan kuukausituloihin saakka
ja 15 prosenttia tuloista tämän rajan ylittävästä
tulon osasta.
Esimerkiksi 10 000 markan tuloilla
tuki olisi 4600 markkaa, 15 000 markan tuloilla
5600 markkaa ja 20 000 markan tuloilla 6400
markkaa kuukaudessa.
Tuki olisi suurempi kuin
nykyinen aikuisopintoraha ja ammattikoulutusraha
yhteensä. Ylemmillä tulotasoilla se vastaisi noin
80 prosenttia työttömyyspäivärahasta. Yrittäjälle
ja ammatinharjoittajalle maksettaisiin vain
aikuiskoulutustuen perusosa.
Aikuiskoulutustuki korvaisi nykyisin käytössä
olevat ammattikoulutusrahan ja
aikuisopintorahan.
Tuen saaminen edellyttäisi,
että hakija on ollut saman työnantajan
palveluksessa yhtäjaksoisesti tai jaksoissa
yhteensä yhden vuoden. Työhistoriaa pitäisi olla
yhteensä vähintään viideltä vuodelta.
Yksi työkuukausi kartuttaisi aikuiskoulutustukeen
oikeuttavaa aikaa 0,8 tukipäivää. Esimerkiksi 10
kuukauden työssäolo vastaisi näin 8 päivää ja
kymmenen vuoden työuran jälkeen olisi oikeus 4,5
kuukauden tuettuun opiskeluun.
Tukea voisi saada
enintään 18 kuukaudelta. Tukea kartuttavaksi
ajaksi laskettaisiin äitiys-, isyys- ja
vanhempainloma sekä hoitovapaa.
Työkyvyttömyysajan rinnastaminen näihin
selvitetään jatkovalmistelussa.
Jos tukea voisi käyttää vain karttuneen oikeuden
verran, se kohdistuisi työuran loppuvaiheeseen.
Sen vuoksi työryhmä esittää, että yli 10 vuoden
työuran jälkeen olisi oikeus käyttää
aikuiskoulutustukea etukäteen suhteutettuna
todennäköiseen jäljellä olevaan työuraan.
Etukäteen käytettyä oikeutta vastaava osuus
vastaisi eräänlaista lainaa ja se rahoitettaisiin
myöhemmin työssäoloaikana kertyvistä
maksuista.
Etukäteen käytetyn oikeuden osalta
työelämästä pois siirryttäessä maksamatta oleva
osuus rahoitettaisiin esimerkiksi perimällä
työntekijän omaa maksuosuutta vastaava määrä
tulevista päiväraha- tai eläke-etuuksista.
Työryhmän ehdotuksen mukaan valtio vastaisi
aikuiskoulutustuen perusosan kustannuksista ja
ansio-osasta vastaisi Koulutus- ja erorahasto.
Koulutus- ja erorahaston menot katetaan
työttömyysvakuutusmaksujen tuotolla.
Uuden järjestelmän kustannuksia on työryhmän
mukaan vaikea arvioida. Kustannukset riippuvat
käyttäjien lukumäärästä, heidän ansiotasostaan
ja siitä luetaanko, uudistuksen voimaantuloa
edeltävä työhistoria hyväksi vai ei.
Sosiaali- ja
terveysministeriössä on laadittu kolme
vaihtoehtoista laskelmaa, jossa
bruttokustannukset lähivuosina vaihtelevat noin
70 miljoonasta markasta vuodessa noin 100
miljoonan markkaan kasvaen vähitellen noin 330
miljoonaan markkaan.
Vuonna 1998
nykyjärjestelmän bruttomenot olivat 118
miljoonaa markkaa. Nettolisämenot ovat kaikissa
vaihtoehdoissa bruttokustannuksia selvästi
alempia. Laskelmissa ei ole otettu huomioon
mahdollisia välillisiä vaikutuksia.
Koulutusvakuutuksen kolmas vaihe on osa
aikuiskoulutuksen uudistushanketta, josta
sovittiin yhdessä pääministeri Lipposen
ensimmäisen hallituksen kanssa vuosina 1995-96
työttömyysturvajärjestelmään tehtyjen säästöjen
vastapainoksi.
Uudistuksen ensimmäinen vaihe
koski pitkäaikaistyöttömien koulutusta ja oli
voimassa määräaikaisesti 1997-99.
Toinen vaihe
oli pitkään työelämässä olleille työttömille
tarkoitettu omaehtoisen opiskelun tuki, koulutuspäiväraha. Se tuli käyttöön vuoden 1998
syksyllä.
IA
28.1.2000
Politiikka -sivulle
|