Kunnianhimoa julkisen talouden tasapainottamiseen
Talousneuvoston sihteeristön laatiman raportin mukaan Suomen julkisen talouden tasapainoa ja julkista velkaantumista koskevien tavoitteiden on oltava jonkin verran kunnianhimoisempia kuin EU-maissa yleensä.
Talouspolitiikka yhteisen rahapolitiikan oloissa –raportin mukaan Suomen
väestö ikääntyy lähivuosina muita nopeammin, mikä lisää julkisten menojen
kasvupaineita. Työeläkkeiden rahastointia on jatkettava.
Julkisen talouden tasapaino on myös muita maita herkempi suhdannetilanteen
muutoksille. Nämä yhdessä Suomen EU:n keskimääräistä tasoa korkeamman
verotuksen kanssa ovat perusteet julkisen talouden tasapainoa ja
velkaantumista koskeville tavoitteille.
Julkisen talouden tulisi raportin mukaan normaaliaikoina olla selvästi
ylijäämäinen, mikä loisi koko talouteen puskurin, jonka avulla kohdataan
paremmin laskukaudet ja pitkän ajan haasteet.
Työmarkkinoiden toimittava
Raportissa korostetaan myös sitä, että kunnossa olevan julkisen talouden
lisäksi tärkeän menestystekijän yhteisen rahapolitiikan oloissa muodostavat
kilpailulliset hyödykemarkkinat ja työmarkkinoiden hyvä toimivuus.
Työmarkkinoiden toimivuus riippuu ratkaisevasti palkanmuodostuksesta.
- Suomen kaltaisessa korkean järjestäytymisasteen maassa tarvittaisiin
yhtäältä keskitettyä koordinaatiota ja toisaalta palkanmuodostuksen ala- ja
yrityskohtaista joustavuutta. Tämä yhdistelmä saattaa johtaa aikaa myöten
palkkaerojen kasvuun, raportissa todetaan.
Myös yritysten vastuu työvoiman osaamisen ja jaksamisen ylläpidosta sekä
parantamisesta kasvaa. Työllisyyden kohentamisen näkökulmasta on samoin
tärkeää säilyttää yritysten kannattavuus sellaisena, että se mahdollistaa
tuotantokapasiteetin uusimisen ja laajentamisen.
Talouspolitiikan koordinaatio toiminut
Toistaiseksi koordinaatio Euroopan keskuspankin harjoittaman rahapolitiikan
ja EMUssa mukana olevan yhdentoista maan finanssipolitiikan välillä on
toiminut kohtalaisen hyvin.
Talouspolitiikan koordinaation toimivuutta
koskeva testi on vielä edessäpäin tilanteessa, jossa taloudellinen kasvu ja
työllisyys ovat heikkeneviä sekä rakenteellisten uudistusten tarve
suuri.
Myös EMU:ssa mukana olevien maiden suhdannetilanteiden suuret erot asettavat
talouspolitiikan koordinaatiolle vaikeuksia.
Raportissa todetaan, että itsenäisten valtioiden unionissa
finanssipolitiikan yhteensovittaminen perustuu Maastrichtin sopimuksessa
määriteltyjen pelisääntöjen noudattamiseen.
Maastrichtin sopimuksen julkista alijäämää ja velkaantumista koskevat
minimiehdot ovat riittämättömiä. Lähivuosina Euroopan suotuisan
talouskehityksen vallitessa olisikin pyrittävä vähintään tasapainoiseen
julkiseen talouteen.
Lipeäminen johtaa julkiseen häpeään
Finanssipolitiikan yhteensovittamisessa keskeisellä sijalla on
vakausohjelmien tavoitteiden seuranta ja arviointi.
EU:ssa talouspolitiikan
koordinaation sitovuus nojaa lähinnä finanssipoliittisten tavoitteiden
toteutumisen ja niiden saavuttamiseksi tehtyjen toimenpiteiden vertailuun.
- Mikäli jonkin maa lipeää sovitusta tavoitteesta, se joutuu helposti
"julkiseen häpeään". Tämä uhka voi riittää sopimusten ja suositusten
noudattamiseen, raportissa sanotaan.
Maastrichtin sopimuksen julkisen talouden liiallisiin alijäämiin
liittyvillä rangaistuksilla on ennen kaikkea ennaltaehkäisevä merkitys.
IKK
28.1.2000
Politiikka -sivulle
|