Turvapaikkamenettelyn nopeuttamisesta ei vielä lopullista sopua hallituksessa
Kaikki turvapaikkamenettelyn nopeuttamisen palikat eivät ole vielä lopullisesti loksahtaneet paikalleen hallituksessa.
Hallitus käsitteli
keskiviikkona "aamukoulussaan" sisäministeriössä
laadittua ja turvapaikka-asiaa pohtineen
ministeriryhmän käsittelemää esitysluonnosta.
Yhteistä linjausta ei kuitenkaan vielä syntynyt.
Kiistaa on siitä, voidaanko ulkomaalaisviraston
käännyttämispäätös panna toimeen heti, vaikka
hakijalla olisi valitusoikeus Helsingin
hallinto-oikeuteen.
Ehdotuksessa on lähdetty
siitä, että päätöksiä ei enää alistettaisi oikeuteen
ennen maasta poistamista.
Sisäministeri Kari Häkämiehen (kok.) mukaan nyt
vielä pohditaan, voitaisiinko tähän liittää lyhyt ja
nopea, esimerkiksi seitsemän päivän käsittelyaika
oikeudessa. Jos tämä on mahdollista, hän on
valmis muuttamaan tältä osin ehdotusta.
Häkämies aikoo tuoda asian esiin vielä kerran
ministeriryhmässä. Sen jälkeen hän tuo
lakiehdotuksen valtioneuvoston käsittelyyn.
Etenkin vihreät ovat olleet tässä asiassa
aktiivisia. Vihreän eduskuntaryhmän
puheenjohtaja Ulla Anttila korosti, että
turvapaikkamenettely ei saa vaarantua
käännytyspäätöksen vuoksi.
Anttilan mielestä ei pitäisi sallia tilannetta, että
turvapaikanhakijan henki olisi vaarassa, kun hänet
on käännytetty. Hän tosin myönsi, että kyse olisi
varsin teoreettisesta tapauksesta. Sinänsä hän
kannattaa menettelyn nopeuttamista.
Kokoomuksen eduskuntaryhmän puheenjohtaja
Ben Zyskowicz oli tiukan linjan kannalla. Hänen
mielestään nykyinen laki on susi, kun selvästi
perusteettomilla syillä turvapaikkaa hakevat
voivat pitkän menettelyn jälkeen vielä uusia
hakemuksensa.
Hän viittasi tällä mm. paljon
julkisuutta saaneeseen albanialaisen
jalkapallojoukkueen tapaukseen.
Hän arvosteli, että perusteettomasti turvapaikkaa
hakevat eivät mene enää Ruotsiin, kun Suomi
tyhmyyttään ja sinisilmäisyyttään käsittelee
hakemukset hitaasti.
Tämä on hänen mielestään
omiaan lietsomaan kielteisiä asenteita
ulkomaalaisia kohtaan. Todellisissa tapauksissa
menettelyn pitää hänen mielestään olla
perusteellinen.
Ulkomaalaisvirasto arvioi myös alkuperämaan
Ulkomaalaisviraston tehtäväksi tulisi ehdotuksen
mukaan arvioida, onko jokin valtio hakijalle
turvallinen turvapaikkamaa tai alkuperämaa.
Nykyisin virasto voi arvioida vain, onko jokin valtio
turvallinen kauttakulkumaa. Tässä asiassa
korostetaan yksilöllisen käsittelyn vaatimusta.
Jokaiselle turvapaikan hakijalle on tarkoitus tehdä
turvapaikkakuulustelu. Jokainen hakija saisi myös
hakemukseensa yksilöllisen päätöksen.
Ulkomaalaisvirasto selvittäisi niin ikään, onko
hakijalla perusteltuja syitä sille, että tietty valtio
ei ole juuri hänelle turvallinen. Turvallisten
turvapaikka- tai alkuperämaiden luetteloita ei
enää laadittaisi.
Muutosten uskotaan vaikuttavan siten, että
turvallisesta turvapaikka- tai alkuperämaasta
tulevien hakijoiden hakemukset saadaan
käsitellyiksi ja kielteisen päätöksen saaneet
hakijat poistetuiksi maasta yleensä muutamassa
viikossa tai kuukaudessa.
Nykyisin alistusmenettelyssä käsiteltyjen
hakemusten käsittelyaika on ollut 5-16 kuukautta.
Viime vuonna alistusmenettelyssä hakemuksia
hylättiin yli tuhat.
Oikeudessa kuulemiseen tarvitaan uutta selvitystä
Hakijan kuulemismenettelyyn tulisi selkeä
muutos.
Kuulijana olisi Helsingin hallinto-oikeus,
mutta hakijaa kuultaisiin vain, jos
turvapaikkakuulustelun jälkeen on ilmennyt
sellaista uutta selvitystä, josta ei hakijalla ei
ole ollut tilaisuutta lausua aiemmin ja joka voi
vaikuttaa asian ratkaisuun. Tuomioistuin
harkitsisi, onko hakijaa tarpeen kuulla.
Nykyisin ulkomaalaisvirasto hoitaa kuulemisen
poliisin välityksellä ennen alistusta kaikissa
alistustapauksissa. Kuulemiseen kuluu yleensä
2-6 viikkoa.
Koska hakijoita ei enää yleensä
kuultaisi, aikaa säästyisi nämä 2-6 viikkoa.
Myös uusintahakemusmenettely yksinkertaistuisi.
Luonnoksen mukaan ilman olennaisia uusia
perusteita tehty uusi turvapaikka- tai
oleskelulupahakemus voitaisiin käsitellä nopeasti
ja käännyttämispäätös voitaisiin panna
täytäntöön heti valituksesta huolimatta.
Nykyisin noudatetun käytännön mukaan
ulkomaalaisen tekemä uusi turvapaikkahakemus
kielteisen päätöksen jälkeen on estänyt aiemman
maastapoistamispäätöksen täytäntöönpanon.
Uudistettu hakemus on merkinnyt uutta
turvapaikkakuulustelua tai lisäkuulustelua.
Käytännössä tämä on mahdollistanut maassa
oleskelun tahallisen pitkittämisen, vaikka asian
ratkaisuun vaikuttavia uusia perusteita ei enää
olisi. Tällä muutoksella pyritään siis estämään
maassa oleskelun aiheeton pitkittäminen.
STT-IA
28.1.2000
Politiikka -sivulle
|