**
*
    Verkkouutiset
  Pääkirjoitus | Politiikka | Kotimaa | Talous | Ulkomaat | Ajassa | Kolumnit | Sisältö
*

  • Etusivu
  • Ajanviete
  • Päivän sää
  • TV-ohjelmat
  • Viikon äänestys
  • Rekisteröidy
  • Arkisto
  • Haku Verkkouutisista:



    Herkuttelujäätelöiden kulutus kasvaa vauhdilla

    FF-IA, 28.12.2000



    * Aikuisten suosimien täyteläisten herkuttelujäätelöiden kulutus on hyvässä kasvussa Suomessa.


    Viimeisen vuoden aikana niiden myynti on lisääntynyt lähes viidenneksen, mikä on nostanut herkuttelutuotteiden osuuden vähittäiskaupan kautta myytävien kotipakkausjäätelöiden arvosta noin 15 prosenttiin.

    Suomalaiskuluttajat ostavat jäätelöä kotipakkauksissa yhteensä noin 320 miljoonalla markalla vuodessa.

    Herkuttelujäätelöiden myynnissä kausivaihtelut eivät ole niin suuria kuin jäätelöillä yleensä, vaan täyteläisten makujen ystävät hemmottelevat itseään jäätelöllä myös pimeimmän sydäntalven aikaan.


    Vaihtoehtoja oltava useita

    Herkuttelujäätelöiden markkinajohtaja Suomessa on Ingman Foods noin 60 prosentin markkinaosuudella. Yhtiö valmistaa lisenssillä alun perin sveitsiläistä Mövenpick-jäätelöä, ja lisäksi sen oma Golden-tuotesarja on ollut markkinoilla parin vuoden ajan.

    Vankan aseman on saavuttanut myös Unileverin tytäryhtiön GB Glacen Carte d´Or -tuotesarja. Tuoteryhmän tuorein tulokas on Valio, joka lanseerasi uudet Sweet Seasons -jäätelönsä loppusyksystä.

    Markkinointijohtaja Marika Ingman Ingman Foodsilta toteaa, että herkuttelujäätelöiden tuoteryhmässä uutuusmakujen merkitys on todella suuri.

    - Herkuttelujäätelöitä ostavat ihmiset ovat tavallista valmiimpia kokeilemaan uusia makuja, ja myös maksamaan tuotteista hieman enemmän, hän huomauttaa. Ingman Golden -tuotesarjassa erilaisia makuvaihtoehtoja on kuusi, ja Mövenpick-makuja on kahdeksan.

    Valion uusi herkuttelujäätelösarja pitää sisällään viisi eri makuvaihtoehtoa.
    - Herkuttelijat ovat kokeilunhaluisia ja uteliaita, joten tuoteryhmässä on oltava mistä valita, perustelee tuotepäällikkö Ulla Suominen Valiolta.

    Hän kertoo, että Sweet Seasons -sarjan seuraavat tuotteetkin on jo valmiiksi mietitty.


    Suomalaiset suosivat tummia makuja

    Suomalaiset suosivat herkuttelujäätelöissä etenkin tummia makuja kuten suklaata, toffeeta ja pähkinää, kun muualla maailmassa tuoteryhmästä löytyy myös makeampia hedelmä- ja marjamakuja.

    Marika Ingman arvelee, että suomalaisten viehtymys tummiin makuihin saattaa olla yhteydessä maamme ilmastoon ja pitkään kaamosaikaan, jotka luonnostaan ohjaavat syömään talvella hieman tuhdimmin kuin kesällä.

    Myös Ulla Suominen toteaa, että herkuttelujäätelöt liittyvät erityisesti pimeään vuodenaikaan.
    - Ne tuovat extraa hemmotteluun perheen aikuisille, kun lapset on saatu nukkumaan ja vanhemmat voivat nauttia omasta ajastaan, Suominen kuvailee.



    Ajassa -sivulle

    **