Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Viikon pelidemo: K.O. Boxing



Urheilupeleistä vähemmän tunnettuja ovat erilaiset yksilölajipelit. Data Becker on julkaissut nyrkkeilypelin nimeltä K.O. Boxing.


Peli sisältää realistisen nyrkkeilyn lisäksi tarkat ja nopeat liikkeet. Pelaaja voi valita hahmonsa yli kahdestakymmenestä eri nyrkkeilijästä. Nyrkkeilyareenoita löytyy viisi.

Pelaaja voi luoda myös itse oman hahmon ja tyylin. Valittavana on kolme eri vaikeustasoa ja ennen ottelua voidaan harjoitella liikkeitä sekä lyöntejä.

Pelimoodeina ovat yksin ja kaksinpeli jaetulla näytöllä. Moninpeli hoituu Internetin sekä lähiverkon kautta ja peli tukee Force Feedback-ohjaimia.

Demossa nyrkkeilyä voidaan kokeilla yhdessä kuudenkymmenen sekunin erässä. Pelaaja ei voi vaihtaa hahmoaan eikä sen ulkonäköä.

Demo on muutenkin suppea, sillä ainoat vaihtoehdot päävalikossa ovat asetukset tai yksinpeli. Pelin markkinoinnin kannalta mainosarvoa olisi lisännyt esimerkiksi täydellisen pelin hahmojen esittely tai oman hahmon luonti myös demossa.

Ottelu alkaa kehätuomarin pyytäessä siistiä ja rehellistä ottelua. Tämä ei kuitenkaan toteudu, sillä peli vetää täysillä kotiinpäin.

Tietokoneen ohjastamalla hahmolla on paljon nopeammat liikkeet kuin pelaajalla. Tästä johtuen pelaaja onkin jo valmiiksi alakynnessä ja kehässä vain iskujen vastaanottajana.

Vaikka pelaaja saa muutaman lyönnin perille asti, pelaajan liikkeet hidastuvat ottelun loppua kohden ja vastustaja pääsee niskan päälle. Useasta yrityksestä huolimatta konevastustaja vei aina voiton tyrmäyksellä joka ottelussa.

Hahmoa ohjataan valmiiksi asetetuilla näppäimillä näppäimistöltä. Ohjainta ei voida valita, eikä näppäimiä määritellä uudelleen.

Demossa grafiikan resoluutio on valittavissa vain 640x480 ja 800x600 tiloihin. Näillä resoluutioilla grafiikka on karkeaa eikä juuri innosta pelaamaan.

Jos itse pelin grafiikka on karkeaa, vastaavasti valikoissa käytetyt yksityiskohdat miellyttävät silmää. Suppeat asetukset ovat vain grafiikalle ja äänille. Käytettävät ääni- ja näyttökortit, resoluutio, yksityiskohdat, äänenvoimakkuus ja käytettävät kanavat ovat valittavissa.

Äänet muodostuvat valikoiden ja ottelun efekteistä sekä yleisön kohinasta. Yleisön kohina on liian monotonista eikä osumien tai voittajan julistuksessa koeta minkäänlaista kliimaksia.

Laitteisto: P2 266 Mhz, 32 Mb RAM, Win 95/98, DirectX 6, 8 Mb 3D-näytönohjain Glide-, OpenGL- tai D3D-tuella.

K.O. Boxing kiinnostaa ehkä nyrkkeilyä seuraavia tai harrastavia.

MIKA KULMALA
29.9.2000


Ajassa -sivulle