Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Eurooppa hallitsee edelleen risteilyalusmarkkinoita



Risteilyalusten kysyntä maailmalla on jatkunut vahvana alkuvuoden aikana. Telakoiden risteilyalusten tilauskanta nousi Lloydin luokituslaitoksen mukaan kesäkuun lopussa 4,9 miljoonaan bruttorekisteritonniin eli neljänneksen suuremmaksi kuin viime vuoden lopussa.


Maailman telakoilta tilattiin toisella vuosineljänneksellä kolme uutta risteilyalusta. Tilaajille telakat luovuttivat samaan aikaan seitsemän uutta laivaa. Tilauskirjoissa telakoilla oli kesäkuun lopussa yhteensä 53 risteilyalusta.

Euroopan telakat hallitsevat vielä maailman risteilyalusmarkkinoita, vaikka laivanrakennuksen painopiste on siirtynyt yhä voimakkaammin Kaukoitään. Maailman suurin laivanrakentaja Etelä-Korea tai Japani eivät ainakaan vielä ole pystyneet kilpailemaan risteilyalusten rakentajina eurooppalaisten huippurakentajien kanssa.

Suomalaisten telakoiden tilauskirjoissa oli kesäkuun lopussa seitsemän risteilyalusta, ja telakoiden markkinaosuus oli noin 15 prosenttia. Suomesta tilattujen risteilyalusten vetoisuus oli yhteensä 0,8 miljoonaa bruttorekisteritonnia.

Italian telakoiden tilauskirjoissa oli kesäkuun lopussa 14 risteilyalustilausta. Saksan telakoilta oli tilattu 11 ja Ranskan telakoilla 10 laivaa. Tilauskannat olivat vetoisuudeltaan 1,2 miljoonaa, 0,7 miljoonaa ja 0,6 miljoonaa bruttorekisteritonnia.

Japanin telakoiden tilauskannassa oli Lloydin tilastojen mukaan toisen neljänneksen päättyessä kaksi risteilyalusta ja Puolan telakoiden yksi. Muista maista tilattuja laivoja oli tilauskirjoissa yhteensä kuusi.


Risteilylaivastossa yhteensä 336 alusta

Maailman risteilyaluslaivastoon kuului Kvaerner Masa-Yardsin keräämien tietojen mukaan elokuussa yhteensä 336 alusta tilauksessa olevat mukaan lukien. Niiden vetoisuus oli yhteensä 12,2 miljoonaa bruttorekisteritonnia.

Neljän suurimman varustamon osuus maailman risteilyalustonnistosta oli 76 prosenttia. Carnivalin varustamoilla oli elokuussa maailman risteilyaluksista 28 prosenttia vetoisuudella mitattuna. Royal Caribbeanin osuus oli 20 prosenttia, P&O:n 18 prosenttia ja Starin 10 prosenttia.

Käytöstä poistetut risteilyalukset mukaan lukien maailman risteilyaluskannassa on ollut yhteensä 358 laivaa. Niiden vetoisuus on yhteensä 12,8 miljoonaa bruttorekisteritonnia. Käytöstä on siis poistettu 22 risteilyalusta. Maailman meriä purjehtii tällä hetkellä 283 risteilyalusta, koska 53 laivaa oli kesällä edelleen tilauksessa.

Suurimmat risteilyalusten rakentajat vetoisuudella mitattuna ovat Masa-Yards ja sen edeltäjä Wärtsilä sekä Fincantieri.

Molempien osuus kaikista rakennetuista ja tilauskirjoissa olevista risteilyaluksista on vetoisuudella mitattuna 21 prosenttia. Atlantiquen markkinaosuus oli 17 prosenttia, Meyerin 11 prosenttia ja Mitshubishin kolme prosenttia.


Maailman telakoiden tilaukset uuteen ennätykseen

Maailman telakoiden tilauskanta kasvoi toisella vuosineljänneksellä voimakkaasti ja kohosi kesäkuun lopussa uuteen ennätykseen.

Telakoiden tilauskanta nousi Lloydin luokituslaitoksen keräämien tietojen mukaan kesäkuun lopussa 66,8 miljoonaan bruttorekisteritonniin eli suuremmaksi kuin kertaakaan aiemmin. Tilauskirjoissa oli 2 578 uutta alusta.

Etelä-Korea kasvatti alkuvuonna asemaansa maailman suurimpana laivanrakentajana. Sen osuus maailman telakoiden tilauskannasta nousi Lloyd's Registerin mukaan kesäkuun lopussa 43 prosenttiin. Korealaistelakoiden tilauskirjoissa oli 473 alusta.

Telakoiden tilauskanta kasvoi toisella neljänneksellä 7,6 miljoonaa bruttorekisteritonnia. Lisäyksestä Etelä-Korean osuus oli 5,0 miljoonaa bruttorekisteritonnia.

Toiseksi suurimman laivanrakentajan Japanin telakoiden tilauskanta kasvoi miljoonalla tonnilla 17,4 miljoonaan bruttorekisteritonniin. Japanin osuus tilauskannasta laski 26 prosenttiin kesäkuun lopussa.

Länsi-Euroopan telakoilla oli tilauksia 7,8 miljoonaa ja Itä-Euroopan telakoilla 4,7 miljoonaa bruttorekisteritonnia. Korean, Japanin ja Euroopan ulkopuolinen tilauskanta oli 8,1 miljoonaa bruttorekisteritonnia.


Suomi kahdensannella tilalla

Toisella neljänneksellä aloitettiin 179 uuden aluksen rakentaminen ja valmistui 326 alusta.

Valmistuneiden alusten vetoisuus nousi 6,9 miljoonaan bruttorekisteritonniin. Rakenteilla oli 1 282 alusta. Telakoilta tilattiin huhti-kesäkuussa 455 uutta alusta, joiden vetoisuus oli yhteensä 13,7 miljoonaa bruttorekisteritonnia.

Telakoiden tilauskirjoissa olevista aluksista toimitetaan tilaajille tänä vuonna 1 338 ja ensi vuonna 858 alusta.

Tämän vuoden toimitukset nousevat vetoisuudeltaan 18,8 miljoonaan ja ensi vuoden toimitukset 27,3 miljoonaan bruttorekisteritonniin. Vajaa kolmannes telakoilta tilatuista aluksista toimitetaan vuonna 2002 tai sen jälkeen.

Suomi oli tilauskannalla mitattuna maailman kahdeksanneksi suurin laivanrakentaja kesäkuun lopussa. Suomen telakoiden tilauskirjoissa oli 10 aluksen tilaukset.

STT-IA
29.9.2000


Talous -sivulle