Eurooppa hallitsee edelleen risteilyalusmarkkinoita
Risteilyalusten kysyntä maailmalla on jatkunut vahvana alkuvuoden aikana. Telakoiden risteilyalusten tilauskanta nousi Lloydin luokituslaitoksen mukaan kesäkuun lopussa 4,9 miljoonaan bruttorekisteritonniin eli neljänneksen suuremmaksi kuin viime vuoden lopussa.
Maailman telakoilta tilattiin toisella vuosineljänneksellä kolme uutta risteilyalusta. Tilaajille telakat luovuttivat samaan aikaan seitsemän uutta laivaa. Tilauskirjoissa telakoilla oli kesäkuun lopussa yhteensä 53 risteilyalusta.
Euroopan telakat hallitsevat vielä maailman risteilyalusmarkkinoita, vaikka laivanrakennuksen painopiste on siirtynyt yhä voimakkaammin Kaukoitään. Maailman suurin laivanrakentaja Etelä-Korea tai Japani eivät ainakaan vielä ole pystyneet kilpailemaan risteilyalusten rakentajina eurooppalaisten huippurakentajien kanssa.
Suomalaisten telakoiden tilauskirjoissa oli kesäkuun lopussa seitsemän risteilyalusta, ja telakoiden markkinaosuus oli noin 15 prosenttia. Suomesta tilattujen risteilyalusten vetoisuus oli yhteensä 0,8 miljoonaa bruttorekisteritonnia.
Italian telakoiden tilauskirjoissa oli kesäkuun lopussa 14 risteilyalustilausta. Saksan telakoilta oli tilattu 11 ja Ranskan telakoilla 10 laivaa. Tilauskannat olivat vetoisuudeltaan 1,2 miljoonaa, 0,7 miljoonaa ja 0,6 miljoonaa bruttorekisteritonnia.
Japanin telakoiden tilauskannassa oli Lloydin tilastojen mukaan toisen neljänneksen päättyessä kaksi risteilyalusta ja Puolan telakoiden yksi. Muista maista tilattuja laivoja oli tilauskirjoissa yhteensä kuusi.
Risteilylaivastossa yhteensä 336 alusta
Maailman risteilyaluslaivastoon kuului Kvaerner Masa-Yardsin keräämien tietojen mukaan elokuussa yhteensä 336 alusta tilauksessa olevat mukaan lukien. Niiden vetoisuus oli yhteensä 12,2 miljoonaa bruttorekisteritonnia.
Neljän suurimman varustamon osuus maailman risteilyalustonnistosta oli 76 prosenttia. Carnivalin varustamoilla oli elokuussa maailman risteilyaluksista 28 prosenttia vetoisuudella mitattuna. Royal Caribbeanin osuus oli 20 prosenttia, P&O:n 18 prosenttia ja Starin 10 prosenttia.
Käytöstä poistetut risteilyalukset mukaan lukien maailman risteilyaluskannassa on ollut yhteensä 358 laivaa. Niiden vetoisuus on yhteensä 12,8 miljoonaa bruttorekisteritonnia. Käytöstä on siis poistettu 22 risteilyalusta. Maailman meriä purjehtii tällä hetkellä 283 risteilyalusta, koska 53 laivaa oli kesällä edelleen tilauksessa.
Suurimmat risteilyalusten rakentajat vetoisuudella mitattuna ovat Masa-Yards ja sen edeltäjä Wärtsilä sekä Fincantieri.
Molempien osuus kaikista rakennetuista ja tilauskirjoissa olevista risteilyaluksista on vetoisuudella mitattuna 21 prosenttia. Atlantiquen markkinaosuus oli 17 prosenttia, Meyerin 11 prosenttia ja Mitshubishin kolme prosenttia.
Maailman telakoiden
tilaukset uuteen
ennätykseen
Maailman telakoiden tilauskanta kasvoi toisella
vuosineljänneksellä voimakkaasti ja kohosi
kesäkuun lopussa uuteen ennätykseen.
Telakoiden
tilauskanta nousi Lloydin luokituslaitoksen
keräämien tietojen mukaan kesäkuun lopussa 66,8
miljoonaan bruttorekisteritonniin eli suuremmaksi
kuin kertaakaan aiemmin. Tilauskirjoissa oli 2 578
uutta alusta.
Etelä-Korea kasvatti alkuvuonna asemaansa
maailman suurimpana laivanrakentajana. Sen
osuus maailman telakoiden tilauskannasta nousi
Lloyd's Registerin mukaan kesäkuun lopussa 43
prosenttiin. Korealaistelakoiden tilauskirjoissa oli
473 alusta.
Telakoiden tilauskanta kasvoi toisella
neljänneksellä 7,6 miljoonaa bruttorekisteritonnia.
Lisäyksestä Etelä-Korean osuus oli 5,0 miljoonaa
bruttorekisteritonnia.
Toiseksi suurimman
laivanrakentajan Japanin telakoiden tilauskanta
kasvoi miljoonalla tonnilla 17,4 miljoonaan
bruttorekisteritonniin. Japanin osuus
tilauskannasta laski 26 prosenttiin kesäkuun
lopussa.
Länsi-Euroopan telakoilla oli tilauksia 7,8
miljoonaa ja Itä-Euroopan telakoilla 4,7 miljoonaa
bruttorekisteritonnia. Korean, Japanin ja Euroopan
ulkopuolinen tilauskanta oli 8,1 miljoonaa
bruttorekisteritonnia.
Suomi kahdensannella tilalla
Toisella neljänneksellä aloitettiin 179 uuden
aluksen rakentaminen ja valmistui 326 alusta.
Valmistuneiden alusten vetoisuus nousi 6,9
miljoonaan bruttorekisteritonniin. Rakenteilla oli
1 282 alusta. Telakoilta tilattiin huhti-kesäkuussa
455 uutta alusta, joiden vetoisuus oli yhteensä
13,7 miljoonaa bruttorekisteritonnia.
Telakoiden tilauskirjoissa olevista aluksista
toimitetaan tilaajille tänä vuonna 1 338 ja ensi
vuonna 858 alusta.
Tämän vuoden toimitukset
nousevat vetoisuudeltaan 18,8 miljoonaan ja ensi
vuoden toimitukset 27,3 miljoonaan
bruttorekisteritonniin. Vajaa kolmannes telakoilta
tilatuista aluksista
toimitetaan vuonna 2002 tai sen jälkeen.
Suomi oli tilauskannalla mitattuna maailman
kahdeksanneksi suurin laivanrakentaja kesäkuun
lopussa. Suomen telakoiden tilauskirjoissa oli 10
aluksen tilaukset.
STT-IA
29.9.2000
Talous -sivulle
|