Lainsäädäntö tiukentamassa palautusoikeutta
Elintarvikkeiden vähäinen nettikauppa sujuu varsin mallikkaasti
Elintarvikkeiden sähköisessä kaupassa ei ole kuluttajien kannalta ilmennyt juurikaan ongelmia, vaikka lainsäädäntö ei olekaan pysynyt kehityksen tahdissa.
Nettikaupan sujuvuus
johtuneekin lähinnä siitä, että esimerkiksi ruokakasseja tai
pizzoja tilataan kotiovelle Internetin kautta vielä varsin
laiskasti, Päivittäistavarakauppa ry:n mukaan vain noin 50
miljoonalla markalla vuodessa.
- Meille on tullut äärettömän vähän elintarvikkeita koskevia
valituksia. Muuten nettikauppaa käsittäviä valituksia kyllä
riittää, lakimies Kari-Matti Lehti Kuluttajavirastosta toteaa.
Suomen kuluttajalainsäädäntöä hiotaan parhaillaan
eduskunnassa vastaamaan etäkauppaa koskevaa
EU-direktiiviä. Tämä direktiivikään ei kuitenkaan kaikilta osin
koske elintarvikkeita, valvontalakimies Kirsi Hannula
Elintarvikevirastosta kertoo.
Muutos on tulossa elintarvikkeiden palautusoikeuteen.
Tietyissä tapauksissa se poistuu.
- Toisaalta se on ihan ymmärrettävääkin silloin, kun kyseessä
ovat pilaantuvat elintarvikkeet. Jos elintarvikkeita kuljetetaan
edestakaisin paikasta toiseen, silloinhan ne ainakin pilaantuvat,
Hannula naurahtaa.
Postimyynnin tavoin
Suomessa sähköiseen kaupankäyntiin on toistaiseksi sovellettu
kuluttajasuojalain postimyyntisäännöksiä. Sen mukaan myös
elintarvikkeen saa vielä ennen uuden lain voimaantuloa
palauttaa ns. katumusaikana ilman sen kummempia perusteluja.
Kuluttajaviraston lakimies Lehti sanoo, että tämä säännös on
johtanut välillä ikäviinkin tilanteisiin: elinkeinoharjoittaja on
joutunut vastaanottamaan myös elintarvikkeita seitsemän
päivän palautusoikeudella.
Hannulan mukaan elintarvikkeiden nettikauppaa säätelee myös
elintarvikelainsäädäntö, joka jo EU:n tasollakin edellyttää
tarkkojen tietojen antamista.
- Suomessa on perinteisesti vahva kuluttajalainsäädäntö, joten
vanhoillakin säännöillä uusiin välineisiin soveltaen pärjättäisiin,
Hannula toteaa.
Edistysaskeleena hän sen sijaan pitää sitä, että nyt myös
EU-tasolla on saatu aikaan etäkaupan vähimmäisvaatimukset.
Se koituu suomalaiskuluttajankin hyväksi.
Välillä kellot soimaan
Niin Hannula kuin Lehtikin kehottavat kuluttajia
tarkkaavaisuuteen netissä shoppaillessaan.
- Silloin kun markkinoinnissa kovin raflaavasti luvataan
kaikenlaista, hälytyskellojen olisi hyvä soida, Hannula
muistuttaa.
Nettisivulta on löydettävä mm. elinkeinoharjoittajan
postiosoitetiedot, jotta kuluttaja tietää, kenen kanssa hän
kauppaa käy. Ostosta harkitsevan on tärkeä tehdä itselleen
myös selväksi, mitkä ovat tilauksen kokonaiskustannukset.
Lehden mukaan kuluttajan kannalta suositeltavin maksutapa on
käteismaksu silloin, kun tavara toimitetaan. Toinen vaihtoehto
on maksaa tilaus myöhemmin laskulla.
- Etukäteen maksaminen on aina hieman ongelmallista. Jos
ruokakassista puuttuu vaikkapa yksi maitotölkki, muutaman
markan palauttaminen voi olla hankalaa.
Elintarvikkeiden tilausten yhteydessä Lehti suosittaa kuluttajaa
tulostamaan itselleen tilauslistan. Näin hän pystyy
tarkistamaan, sisältääkö toimitus kaikki tilatut tuotteet. Samoin
tilaajan on syytä varmistaa tilauksen toimitusaika.
Jos ongelmia kuitenkin ilmaantuu, kuluttaja voi ottaa yhteyttä kuluttajaviranomaisiin. Kun tuotetta ei ole erikseen markkinoitu Suomeen, valituskuviot ovat toisenlaiset.
- Jos vaikkapa nettikauppa toimii Saksassa saksan tai englannin kielellä ja suomalainen kuluttaja löytää sinne omin neuvoin, kauppaan sovelletaan Saksan lainsäädäntöä, Hannula huomauttaa.
Jos tämäntyyppisissä kaupoissa syntyy ongelmia, Lehti kehottaa kuluttajaa kääntymään Helsingissä toimivan EU:n kuluttajaneuvontapisteen puoleen.
STT-IA
29.9.2000
Kotimaa -sivulle
|