Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Paikallisuus ja laatu ovat elintarvikealan pk-yritysten valtteja



Paikallisuus ja tuotteiden hyvä laatu ovat sekä kuluttajien että kaupan mielestä elintarvikealan pk-yritysten markkinavaltteja.


Kuluttajista 80 prosenttia on kiinnostunut ostamaan pk-elintarvikeyritysten tuotteita, ja päivittäistavarakaupan mielestä niiden pitäminen kaupan valikoimissa on sekä imagollisesti että liiketoiminnan kannalta tarpeellista, selviää Gallup Elintarviketiedon tekemästä elintarvikealan pk-yritysten toimintaympäristöä tarkastelevasta tutkimuksesta.

Kolmannes kuluttajista syö pk-yritysten ruokatuotteita usein eli vähintään kerran viikossa, ja lähes saman verran kertoo käyttävänsä niitä melko usein.

- Ostaessaan pk-yritysten tuotteita kuluttaja ajattelee ensisijaisesti, että näin hän tukee oman kotiseutunsa yrittäjiä. Paikallisuuden korostaminen on lisääntynyt myös kaupan puolella, totesi tutkimuspäällikkö Ulla-Riikka Tapionlinna puhuessaan tiistaina Kuopiossa järjestetyssä Elintarvikeyrittäjyyden kehittämisen hankeseminaarissa.

Gallup Elintarviketiedon tutkimus tehtiin tämän vuoden maaliskuun ja syyskuun välisenä aikana. Tutkimusta varten haastateltiin 760 kuluttajaa, 270 päivittäistavarakauppaa sekä 300 suurkeittiötä.

Tutkimuksessa oli mukana myös 300 pk-elintarvikeyritystä, joiden liikevaihto oli vähintään 1,5 miljoonaa markkaa. Toimintaympäristötutkimuksen tilasi Ruoka-Suomi -työryhmä.


Kauppa ja suurkeittiöt korostavat toimitusvarmuutta

Kuluttajat tuntevat pk-yritysten valmistamista elintarvikkeista parhaiten leipomotuotteet, joita myös on tarjolla hyvin päivittäistavarakaupassa.

Myymälöistä noin 70 prosenttia hankkii pienleipomoilta tuotteita säännöllisesti, ja kaksi kolmasosaa kaupoista pitää valikoimissaan pk-yritysten vihanneksia, juureksia ja perunoita. Noin neljännes kaupoista hankkii pk-yrityksiltä säännöllisesti myös tuoretta kalaa ja maidon jatkojalosteita.

Heikoin edustus päivittäistavarakaupassa on pk-yritysten vihannes-, juures- ja perunavalmisteilla ja pakastemarjoilla.

Tapionlinna huomautti, että kaupan mielestä tuotteiden toimitusvarmuus ja niiden tasaisen laadun varmistaminen ovat keskeisimmät kriteerit pk-yritysten ruokatuotteiden myynnin lisäämiseksi kaupoissa.

- Hinnan merkitys ei ole kaupan edustajien mielestä niin keskeinen, kuin se aikaisemmin on ollut. Heidän mielestään suurin yksittäinen este pk-yritysten tuotteiden ottamiselle myyntiin on EAN-koodien puute, Tapionlinna kertoi.

Kaupat pitävät hankalana myös sitä, ettei tuotteita saa samasta tukusta kuin muita tuotteita.

Suurkeittiöissä elintarvikealan pk-yritysten tuotteet ovat laajasti käytössä.
- Suurkeittiöt arvostavat erityisesti tuotteiden tuoreutta ja korkeaa laatua sekä ongelmatonta yhteistyötä pk-yritysten kanssa, Tapionlinna korosti.

Korjattavaa suurkeittiöt löytävät lähinnä pk-yritysten tuotteiden hinnoittelusta sekä toimitusvarmuudesta. Suurin yksittäinen este tuotteiden käytön lisäämiselle on suurkeittiön näkökulmasta kuitenkin yksinkertaisesti tiedonpuute.

- Lähes 60 prosenttia suurkeittiöistä ei mielestään tunne pk-yrityksiä eikä näiden tuotteita, Tapionlinna mainitsi.

Kattavimmin käytössä ovat pk-yritysten tarjoamat tuoreet vihannekset, juurekset ja peruna, joita hankitaan noin 60 prosenttiin suurkeittiöistä.

Kolmannes suurkeittiöistä käyttää säännöllisesti pienten tai keskisuurten leipomoiden tuotteita, ja jossain määrin myös tuore kala ja marjat tulevat pk-yrityksiltä. Muiden tuoteryhmien osalta suurkeittiöt käyttävät pk-yritysten tuotteita melko harvoin.


Kilpailu ei niin kovaa kuin takavuosina

Elintarvikealan pk-yritysten oma näkemys nykytilanteestaan on melko valoisa, sillä niistä lähes 80 prosenttia on tyytyväisiä taloudelliseen tulokseensa. Toiminnan vahvuuksiksi nähdään etenkin tuotteiden hyvä laatu ja tyytyväiset asiakkaat.

- Yritykset eivät pidä kilpailutilannetta niin kovana kuin vuonna 1996, jolloin tutkimus tehtiin edellisen kerran. Myös niiden tyytyväisyys taloudelliseen tulokseen on lisääntynyt, mikä on tietysti suhteessa asetettuihin tavoitteisiin, Tapionlinna pohti.

Erittäin kovana kilpailua pitää edelleen noin neljännes pk-yrityksistä, ja pahimmat kilpakumppanit löytyvät ensisijaisesti saman kokoluokan muista yrityksistä. Kansainvälistymistä kovin moni ei näe uhkana omalle toiminnalleen.

FF-IA
29.9.2000


Ajassa -sivulle