Ongelmina opettajapula ja koulutustason säilyttäminen
Kouluiän varhentamista selvitetään
Opetushallituksen arvion mukaan oppivelvollisuusiän mahdollinen alentaminen vuodella vaatisi runsaasti järjestelyjä sekä koulunkäynnin aloituksessa, opetuksen järjestämisessä että jatko-opintoihin siirtymisessä.
Pienten ensiluokkalaisten pitäisi muun muassa saada aamu- ja iltapäivähoitoa, ja lukio- sekä ammattiopetusta pitäisi sovittaa nuorempien tarpeisiin. Lisäopetusta eli ns. kymppiluokkia tarvittaisiin ehkä lisää.
Myös kypsymättömien murrosikäisten vaara syrjäytyä kasvaisi.
- Yhteiskunnan huolehtiva ote kirpoaa juuri silloin kuin sitä
eniten tarvittaisiin, varoitellaan virkamiesten laatimassa
muistioluonnoksessa.
Haasteena pidetään myös peruskoulun oppisaavutusten
säilyttämistä sekä siirtymävaiheen suuren oppilasmäärän
mahduttamista opettajapulan vaivaamiin kouluihin.
Kun opetus alussa kävisi hitaammin, pitäisi sitä loppupäässä
tiivistää. Tämä vaatisi lisää rahaa esimerkiksi pienempiä
opetusryhmiä varten. Toisaalta kokopäiväistä päivähoitoa
tarvitsisi yksi ikäluokka vähemmän kuin nykyään.
Otollinen ikä aloittaa
Koko nyt tehtävä selvitystyö perustuu hallitusohjelman
toissakeväiseen kirjaukseen. Toiveena on etenkin helpottaa
uhkaavaa työvoimapulaa.
Selvittäjien mielestä kuusivuotiaiden kouluunmeno sinänsä ei ole ongelma.
- Tässä iässä oppimismotivaatio on yleensä hyvä ja ikää pidetään otollisena aloittaa systemaattiset opinnot, he toteavat.
Varhennus voisi myös tasoittaa kotitaustan vaikutusta, ja
joissain aineissa aikaisempi aloitus jopa tehostaisi oppimista.
Opetus pitäisi joka tapauksessa sovittaa ikäkauteen, joten
opettajankoulututuksessa olisi mietittävää.
Virkamiehet muistuttavat myös, että ns. joustava koulunaloitus
lapsen omien valmiuksien mukaan olisi varteenotettava
vaihtoehto.
Oppilassuma ja opettajapula
Käytännössä kouluunmenon varhentaminen toteutettaisiin ehkä
alueellisesti tai ikäryhmittäin porrastettuna. Kouluun voisi
esimerkiksi vuosina 2003-2009 tulla aina kaksi kuukautta
nuorempi ikäluokka.
Tällöinkin suurin määrä koulutulokkaita
sattuisi syksyksi 2003, mutta määrä olisi vain runsaat
viisituhatta suurempi kuin ensi syksynä.
Siitä ei kuitenkaan päästä, että koulua kävisi joidenkin vuosien
ajan yksi ikäluokka tavallista enemmän. Pahin oppilassuma
vuosina 2008-2011 sattuisi luultavasti päällekkäin pahimman
opettajapulan kanssa.
"Väliinputoajaikäluokka" joutuisi myös epäedulliseen asemaan,
jos he opiskelisivat samoissa ryhmissä vuotta vanhempien
kanssa ja kilpailisivat näiden kanssa jatko-opiskelupaikoista.
Siirtymävaihe kasvattaisi myös koulukuluja. Opetushallitukselta
kaivataankin vielä laskelmia kustannusvaikutuksista.
Esiopetusta viisivuotiaille
Kuusivuotiaiden maksuttoman esiopetuksen myötä peruskoulun
päättötason on nyt ajateltu paranevan. Opetushallituksessa
arvioidaan, että varhennuksen takia esiopetusta kaivattaisiin
entistä kipeämmin.
- Vuotta ennen yhdeksänvuotisen
oppivelvollisuuden alkua annettava, opetussuunnitelmaan
perustuva esiopetus on edellytys perusopetuksen tason
säilyttämiseksi edes nykyisellään oppivelvollisuusiän
alentuessa, virkamiehet arvioivat.
Hallitusohjelmasta ei selvästi ilmene, pidettäisiinkö
esiopetuksesta kiinni myös koulunaloituksen mahdollisesti
varhaistuessa. Ohjelman valmistelijoiden mukaan niin kuitenkin
ajateltiin.
Opetusministeri Maija Rask (sd.) on useaan kertaan myöntänyt
suhtautuvansa kuusivuotiaiden kouluunmenoon varsin
varauksellisesti.
STT-IA
29.9.2000
Kotimaa -sivulle
|