Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Isoveli valvoo pian vesiliikennettä kautta Suomen rannikon



Suomenlahden itäosaan Emäsalosta Porvoon edustalta Venäjän rajalle Santion saareen on valmistunut kauppamerenkulun väylät kattava järjestelmä.


Suomenlahden merenkulkupiiri ottaa VTS-toimintana (Vessel Traffic Service) tunnetun alusliikenteen ohjaus- ja tukipalvelujärjestelmän käyttöön 1. lokakuuta.

VTS:n ansiosta viranomaiset voivat valvoa merenkulkua kameroin ja tutkin sekä olemalla yhteydessä aluksiin ympäri vuorokauden.

Kotkan VTS-alueen käytössä on Emäsalon ja Santion välisellä merialueella 11 tutkaa ja neljä kameraa. Valvonta tapahtuu noin kymmenen henkilön voimin Kotkasta.

Kotkan VTS-alueella on neljä VTS-pistettä, jotka sivuuttaessaan alusten on ilmoittauduttava valvontapisteeseen.

Valvomosta otetaan tarvittaessa yhteyttä alukseen ja ilmoitetaan sille mahdollisista ongelmista kuten rikkinäisistä merimerkeistä tai ruuhkaisesta laivaliikenteestä eli lähinnä poikkeavista tilanteista.

Erikseen pyydettäessä VTS-keskuksesta saa myös navigointiohjeita.

Järjestelmän suunnittelu aloitettiin, kun merenkulkulaitoksessa lähdettiin kehittämään luotsaustoimintoja.


Viranomaisten yhteistä valvontaa

VTS-järjestelmä kattaa jo ensi vuonna suurimman osan Suomen rannikosta Haminan edustalta aina Tornioon saakka.

Ennen itäistä Suomenlahtea sen piirissä ovat olleet jo alueen Emäsalosta Porkkalaan sekä Helsingin satamat kattava Helsingin VTS-keskus ja Turun saariston sekä Ahvenanmaan kattava Turun VTS-keskus. Kotkan VTS-keskus ei kata Kotkan ja Haminan satamia.

Järjestelmän perustana on kaikkien kolmen merellä toimivan viranomaisen: merenkulkulaitoksen, rajavartiolaitoksen ja puolustuslaitoksen yhteistyö.

Eri viranomaisten tutkat ja kamerat on kytketty samaan verkkoon, ja VTS-keskukset saavat tilannekuvan reaaliajassa. Puolustusvoimien kiinteä kameravalvonta mereltä ei vielä ole mukana toiminnassa.


Toiminta vaatii vielä oman lain

Ongelmana VTS-toiminnassa on jäljessä laahaava lainsäädäntö. Käytännössä tilanne on se, ettei alusta voida lain nojalla velvoittaa ilmoittautumaan alueelle tuloaan VTS-keskukseen, eikä keskuksen alukselle antamilla määräyksillä ole lain voimaa.

Viime kädessä aluksen tekemisistä ovat vastuussa sen kapteeni tai sillä oleva luotsi.

- VTS-toimintaa sääntelee vesiliikennelain 14. pykälä. Se antaa merenkulkulaitokselle valtuudet hoitaa toimintaa. Tilanne on tällä hetkellä hieman epäselvä, koska vesiliikennelaki ei anna selviä valtuuksia toiminnan riittävän tehokkaalle hoitamiselle, myöntää apulaisjohtaja Markku Mylly merenkulkulaitoksesta.

VTS-toiminnalle ollaan valmistelemassa omaa lakia. Tehokas toiminta vaatii uuden perustuslain mukaan lakitasoisen säädöksen.

Alusliikenteen ohjaus- ja tukilakia on jo valmisteltu työryhmässä, ja tavoitteena on Myllyn mukaan saada esitys valmiiksi vielä marraskuun loppuun mennessä.

STT-MH
29.9.2000


Kotimaa -sivulle