Isoveli valvoo pian vesiliikennettä kautta Suomen rannikon
Suomenlahden itäosaan Emäsalosta Porvoon edustalta Venäjän rajalle Santion saareen on valmistunut kauppamerenkulun väylät kattava järjestelmä.
Suomenlahden merenkulkupiiri ottaa
VTS-toimintana (Vessel Traffic Service) tunnetun
alusliikenteen ohjaus- ja tukipalvelujärjestelmän
käyttöön 1. lokakuuta.
VTS:n ansiosta viranomaiset voivat valvoa
merenkulkua kameroin ja tutkin sekä olemalla
yhteydessä aluksiin ympäri vuorokauden. Kotkan
VTS-alueen käytössä on Emäsalon ja Santion
välisellä merialueella 11 tutkaa ja neljä kameraa.
Valvonta tapahtuu noin kymmenen henkilön
voimin Kotkasta.
Kotkan VTS-alueella on neljä VTS-pistettä, jotka
sivuuttaessaan alusten on ilmoittauduttava
valvontapisteeseen. Valvomosta otetaan
tarvittaessa yhteyttä alukseen ja ilmoitetaan sille
mahdollisista ongelmista kuten rikkinäisistä
merimerkeistä tai ruuhkaisesta laivaliikenteestä
eli lähinnä poikkeavista tilanteista. Erikseen
pyydettäessä VTS-keskuksesta saa myös
navigointiohjeita.
Järjestelmän suunnittelu aloitettiin, kun
merenkulkulaitoksessa lähdettiin kehittämään
luotsaustoimintoja.
Viranomaisten yhteistä valvontaa
VTS-järjestelmä kattaa jo ensi vuonna suurimman
osan Suomen rannikosta Haminan edustalta aina
Tornioon saakka. Ennen itäistä Suomenlahtea sen
piirissä ovat olleet jo alueen Emäsalosta
Porkkalaan sekä Helsingin satamat kattava
Helsingin VTS-keskus ja Turun saariston sekä
Ahvenanmaan kattava Turun VTS-keskus. Kotkan
VTS-keskus ei kata Kotkan ja Haminan satamia.
Järjestelmän perustana on kaikkien kolmen
merellä toimivan viranomaisen:
merenkulkulaitoksen, rajavartiolaitoksen ja
puolustuslaitoksen yhteistyö.
Eri viranomaisten
tutkat ja kamerat on kytketty samaan verkkoon,
ja VTS-keskukset saavat tilannekuvan
reaaliajassa. Puolustusvoimien kiinteä
kameravalvonta mereltä ei vielä ole mukana
toiminnassa.
Toiminta vaatii vielä oman lain
Ongelmana VTS-toiminnassa on jäljessä laahaava
lainsäädäntö. Käytännössä tilanne on se, ettei
alusta voida lain nojalla velvoittaa
ilmoittautumaan alueelle tuloaan VTS-keskukseen,
eikä keskuksen alukselle antamilla määräyksillä
ole lain voimaa.
Viime kädessä aluksen
tekemisistä ovat vastuussa sen kapteeni tai sillä
oleva luotsi.
- VTS-toimintaa sääntelee vesiliikennelain 14.
pykälä. Se antaa merenkulkulaitokselle valtuudet
hoitaa toimintaa. Tilanne on tällä hetkellä hieman
epäselvä, koska vesiliikennelaki ei anna selviä
valtuuksia toiminnan riittävän tehokkaalle
hoitamiselle, myöntää apulaisjohtaja Markku Mylly
merenkulkulaitoksesta.
VTS-toiminnalle ollaan valmistelemassa omaa
lakia. Tehokas toiminta vaatii uuden perustuslain
mukaan lakitasoisen säädöksen. Alusliikenteen
ohjaus- ja tukilakia on jo valmisteltu
työryhmässä, ja tavoitteena on Myllyn mukaan
saada esitys valmiiksi vielä marraskuun loppuun
mennessä.
STT-MH
29.9.2000
Kotimaa -sivulle
|