Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Koffin oluet vahvistuivat - siideri Hartwallin menestystuote



Sinebrychoffin oluiden markkina-asemat vahvistuivat edelleen edellisvuoteen verrattuna. Hartwall säilytti johtoasemansa suomalaisena panimoalan toimijana 44,8 prosentin kokonaismarkkinaosuudella.


Sinebrychoffin kasvu olutryhmässä oli vajaan prosentin (0,9 %). Koko panimoalan oluiden myynti kääntyi tarkastelujaksolla laskuun (-1,6 %). Markkina-aseman kasvu tulee pääosin Karhu-oluen edelleen vahvistuneesta myynnistä kotimaassa.

Suomessa Sinebrychoff valmistaa vuodessa runsaat 370 miljoonaa litraa juomia, joista oluiden osuus on suurin. Yhtiön omat olutmerkit ovat Koff, Karhu, Light Beer ja Nikolai. Lisäksi Koff valmistaa ja markkinoi Carlsberg -olutta.

Sinebrychoff on siideriryhmässä markkinajohtaja Golden Cap -siidereillään (54,2 %). Samoin Sinebrychoff on markkinajohtaja energiajuomissa Battery -energiajuomallaan.

Yhtiö on luopunut omista virvoitusjuomistaan viime vuoden vaihteessa, mutta valmistaa edelleen lastenjuomia Muumia ja Smurffia. Tämän lisäksi Sinebrychoff valmistaa kaikki Suomessa myytävät Coca-Cola tuotteet, joiden myynti tänä vuonna tähän mennessä on ollut runsaat 90 miljoonaa litraa.


Siideri Hartwallin menestystuote kesällä

Hartwall säilytti johtoasemansa suomalaisena panimoalan toimijana 44,8 prosentin (44,7 %) kokonaismarkkinaosuudella. Kesän kolea ja sateinen sää verotti touko-elokuussa panimoalan kokonaismyyntiä jopa 2,5 prosenttia.

Panimoalan myynti laski ajalla tammi-elokuu 1,3 prosenttia ollen 561,1miljoonaa litraa (568,7 milj.l.). Hartwallin kokonaismyynti laski vastavana ajankohtana 1,2 prosenttia 247,2 miljoonaan litraan (250,1milj.l.).

Hartwall säilytti johtavan asemansa sekä alkoholipitoisissa (44,1 prosentin markkinaosuus) että ei-alkoholipitoisissa juomissa (44 prosentin markkinaosuus).

Siideri oli ainut tuoteryhmä, jonka kokonaismarkkinat kasvoivat sateisesta kesästä huolimatta. Hartwallin asema siiderituoteryhmässä vahvistui edelleen. Yhtiön vuodenvaihteessa markkinoille tuomalla Hartwall Upcider'illa oli elokuun lopulla 33,7 prosentin markkinaosuus.

Tammi-elokuussa alan siiderimyynti kasvoi 10,2 prosenttia 34,9 miljoonaan litraan (31,7 milj.l.); tästä Hartwall myi 11,4 miljoonaa litraa (6,6 milj.l.).

Oluen kulutus maassamme jatkoi tammi-elokuussa laskuaan; alan myynti laski 1,6 prosenttia 271,5 miljoonaan litraan.

Tässä tuoteryhmässä Hartwall ei saavuttanut asetettuja tavoitteitaan, ja yhtiö menetti tammi-elokuussa markkinaosuuksia 1,5 prosenttiyksikköä mutta säilytti 46,4 prosentin markkinaosuudellaan asemansa Suomen suurimpana oluenvalmistajana. Hartwall myi olutta 126 miljoonaa litraa (132,3 milj.l.).

Long drink -markkinat Suomessa pienentyivät tammi-elokuussa 10 prosenttia. Hartwallin markkinaosuus oli 61,4 prosenttia mukaan lukien Hartwallin markkinoimat Cool Drinks International -tuotteet.

Hartwall menestyi hyvin myös ei-alkoholipitoisissa tuoteryhmissä. Kivennäisvesisegmentissä Hartwall kasvatti markkinaosuuttaan 50,3 prosenttiin (47,9). Hartwall myi kivennäisvesiä yhteensä 20,1 miljoonaa litraa (19,5 milj.l.).

Kivennäisvesien kokonaismarkkinat olivat tammi-elokuussa 39,9 miljoonaa litraa (40,7 milj.l.).

Sateisesta kesästä johtuen virvoitusjuomamarkkinat Suomessa pienenivät 2,1 prosenttia 202,8 miljoonaan litraan (207,0 milj.l.). Hartwallin kokonaismarkkinaosuus Suomen virvoitusjuomamarkkinoista oli 42,7 % (42,5).

Hartwallin omien virvoitusjuomamerkkien markkinaosuus oli tammi-elokuussa 23,6 prosenttia (23,5) ja PepsiCo Inc'in tuotteiden markkinaosuus 19,1 prosenttia (19,0). Hartwall myi virvoitusjuomia kaikkiaan 86,6 miljoonaa litraa (88 milj.l.).

FF-IA
29.9.2000


Talous -sivulle