Ehdollista vankeutta koskevat säännökset uudistetaan
Hallituksen torstaina hyväksymän esityksen mukaan ehdollisen vankeuden asema rangaistusjärjestelmässä säilyisi keskeisiltä osin ennallaan.
Ehdollinen vankeus
tarkoittaisi kuten nykyisinkin sitä, että rangaistus
tuomitaan ja vain sen täytäntöönpano lykkääntyy
tuomiossa määrätyn pituiseksi koeajaksi. Kuten
nykyisinkin, ehdollisena voitaisiin määrätä enintään
kahden vuoden vankeusrangaistus.
Laissa säädettyjä ehdollisen vankeuden edellytyksiä
tarkennetaan. Nykyisin rangaistus voidaan määrätä
ehdolliseksi, jollei yleisen lainkuuliaisuuden
ylläpitäminen vaadi rangaistuksen tuomitsemista
ehdottomana.
Esityksen mukaan harkittaessa
vankeuden määräämistä ehdollisena olisi otettava
huomioon rikoksen vakavuus, rikoksessa ilmenevä
tekijän syyllisyys ja tekijän aikaisempi rikollisuus.
Näitä
perusteita käytetään yleisesti harkinnassa nykyisinkin.
Uusilla säännöksillä pyritään kuitenkin yhtenäistämään
rangaistuskäytäntöä.
Alle 18-vuotiaana tehdystä rikoksesta ei edelleenkään
saisi tuomita ehdottomaan vankeusrangaistukseen,
elleivät painavat syyt sitä vaadi.
Ehdolliseen vankeuteen liittyvä koeaika säilyisi
nykyisenä eli olisi vähintään vuosi ja enintään kolme
vuotta.
Ehdollinen vankeus voitaisiin määrätä
pantavaksi täytäntöön sellaisen koeaikana tehdyn
uuden rikoksen johdosta, josta rikoksentekijä tuomitaan
ehdottomaan vankeuteen.
Oheisrangaistukseksi myös yhdyskuntapalvelua
Esityksen mukaan ehdolliseen vankeusrangaistukseen
voitaisiin yhdistää uutena lisärangaistuksena
yhdyskuntapalvelu. Nykyisen lain mukaan ehdollisen
rangaistuksen oheisseuraamuksena voidaan määrätä
vain sakkoa.
Yhdyskuntapalvelua voitaisiin tuomita yli
yhden vuoden pituisen ehdollisen vankeusrangaistuksen
ohella. Ehdollisen vankeuden lisänä yhdyskuntapalvelu
olisi lyhyempi kuin itsenäisenä rangaistuksena; sen
pituus olisi 20-90 tuntia.
Sakkoa ei enää voitaisi tuomita ehdollisena.
Ehdollisesta sakkorangaistuksesta luovuttaisiin, sillä
niitä on käytännössä tuomittu vuosittain vain
muutamia.
15-20-vuotiaille nuorille rikoksentekijöille tarkoitettu
valvonta säilyisi nykyisellään. Sitä koskevia säännöksiä
aiotaan tarkistaa vasta sen jälkeen, kun kokeiltavana
olevasta nuorisorangaistuksesta on saatu kokemuksia.
Yli puolet tuomioista ehdollisia
Käytännössä vankeusrangaistuksista yli puolet
tuomitaan ehdollisena, ja näistä yli puoleen liitetään
oheissakko. Vuonna 1998 yli puolet ehdollisista
rangaistuksista määrättiin törkeästä
rattijuopumuksesta.
Oheissakkoa käytetään etenkin
niissä, sillä noin 90 prosenttia oheissakoista tuomitaan
törkeästä rattijuopumuksesta.
Suurimmalle osalle ehdolliseen rangaistukseen
tuomituista tämä rangaistus jää lajissaan ainoaksi.
Ensimmäisen kerran ehdolliseen vankeusrangaistukseen
tuomituista noin viidennes tulee tuomituksi seuraavien
3-5 vuoden kuluessa uuteen ehdolliseen
vankeusrangaistukseen. Tällöinkin uusia ehdollisia
rangaistuksia kertyy yleensä yksi tai korkeintaan kaksi.
Kaikista ehdolliseen tuomituista vain kolme prosenttia
saa enemmän kuin kaksi uutta ehdollista ensimmäistä
tuomiota seuranneiden viiden vuoden aikana.
15-17-vuotiaana rikoksen tehneille nuorille
tuomittavista vankeusrangaistuksista ehdollisten osuus
on suuri. Ehdottoman vankeustuomion sai 1998 joka
kuudes tämän ikäisinä tuomituista.
Nuorten saamista ehdollisista vankeusrangaistuksista
tämä jää ainoaksi 40 prosentilla nuorista, ja uusia
kertyy yleensä vain yksi tai kaksi. Osalle nuorista kertyy
useitakin uusia ehdollisia rangaistuksia.
Tämän 60-80
henkilön suuruisen ongelmaryhmän osuus on noin 10
prosenttia vuosittain ehdolliseen rangaistukseen ensi
kertaa tuomituista. Useita ehdollisia tuomioita saaneet
päätyvät yleensä myöhemmin myös vankilaan.
Ehdollisia vankeusrangaistuksia määrätään
täytäntöönpantaviksi varsin harvoin, viime vuosina vain
muutama prosentti kaikista ehdollisista rangaistuksista.
IA
3.11.2000
Kotimaa -sivulle
|