Pienet maat hakevat yhtenäistä rintamaa EU:n uudistuksessa
Neuvottelut EU:n tulevasta vallanjaosta ja päätöksenteosta ovat siirtymässä uuteen vaiheeseen.
Puheenjohtajamaa Ranska antaa pian luonnoksen sopimusmuutoksista, josta tosin jätetään pois keskeisiä kiistan aiheita.
Helsingissäkin viikolla vieraillut ja pääministeri Paavo Lipposen (sd.) sekä ulkoministeri Erkki Tuomiojan (sd.) tavannut Ranskan Eurooppa-ministeri Pierre Moscovici ei ole ollut suosittu neuvottelujen vetäjänä. Hänen arvostelijansa katsovat, että hän ajaa häikäilemättä Ranskan etua, eikä toimi puolueettomana välittäjänä kuten puheenjohtajan kuuluisi.
Myöhemmin marraskuussa Ranska käy neuvottelukierroksen
jokaisen EU-maan kanssa erikseen. Ennen Nizzan huippukokousta
pääkaupunkikierrokselle lähtee myös Ranskan presidentti Jacques Chirac.
Lipponen taas selostaa omaa kantaansa 10. marraskuuta, jolloin
hän luennoi Bruggen College of Europe-yliopistossa.
Biarritzin huippukokouksen tapahtunut yhteentörmäys pienten ja
suurten maiden välillä on luonut kuhinaa; pienet jäsenmaat
pitävät yhteyttä toisiinsa, jotta linjaukset komission
kokoonpanosta ja äänten painotuksista olisivat mahdollisimman
yhteneväisiä.
Kompromissi näkyvissä
Asiallisesti edistystä on tapahtunut paikoitellen. Näkyvimmäksi kiistakysymykseksi on muodostunut komission kokoonpano. Vaikka sitä koskevat ehdotukset jätettiin kokonaan pois Ranskan antamasta luonnoksesta, Ranska ei ole vielä luopunut hellimästään ajatuksesta, että komissaareja olisi vähemmän kuin jäsenmaita.
Saksan varaulkoministeri Günter Pleuger ennusti silti, että näissä
neuvotteluissa ratkaisuksi tulee yksi komissaari joka maasta.
Komissioon luodaan kuitenkin selvempi hierarkia ja uusia
varapuheenjohtajan paikkoja. Jokainen varapuheenjohtaja
johtaisi omaa alaryhmäänsä, eikä kaikille komissaareille annettaisi
omaa salkkua, hän povasi tulevaa ratkaisua.
Biarritzissa suuret maat ehdottivat salkkujen kierrätystä, jolloin
jäsenmailla olisi komissaari vain esimerkiksi viitenä
viisivuotiskautena seitsemästä.
Pienet eivät vielä tässä vaiheessa siihen suostu, mutta
tämänkaltaiseen malliin ehkä päädytään tulevaisuudessa.
Belgian pääministeri Guy Verhofstadt asetti jo kierrätyksen
yhdeksi ehdoksi sen, että komission puheenjohtaja valitaan
tulevaisuudessa yleiseurooppalaisilla vaaleilla.
Kauempana tulevaisuudessa vuorotteluun saatetaan hyvinkin
päätyä, jos EU:n jäseniksi tulevat vielä entisen Jugoslaviankin
osat ja unionin jäsenmäärä alkaa kolmosella.
Uhoa ja teatteria
Chiracin syytös, että pienet maat estävät EU:n laajentumisen
elleivät ne taivu muutoksiin komission kokoonpanossa ja
vuorottelujärjestelmään, on suututtanut pieniä.
Toisaalta tiedetään, että Ranskalle ja Chiracille olisi paha
arvovaltatappio, jos sopimusta ei saada valmiiksi Nizzassa, vaan
kriisin purkaminen jäisi Ruotsille. Ruotsi ottaa EU:n
puheenjohtajuuden ensimmäistä kertaa hoitoonsa
vuodenvaihteessa.
Suomen neuvottelukunnan sihteeri Alexander Stubbin mielestä
pallo on nyt pienillä jäsenmailla.
- Nyt on meidän vuoromme pelata taktiikkapeliä ja yrittää löytää
yhteinen sävel, hän sanoi.
Suurten maiden rintama ei Stubbin mielestä ole rikkumaton, vaan
niilläkin on eriäviä etuja. Esimerkiksi äänten painotuksissa Saksan
ja muiden suurten edut ovat erilaiset. Saksa on väestöltään
selvästi muita suurempi, mutta muut suuret eivät halua antaa sille
samassa suhteessa enemmän ääniä.
EU-uudistus ratkaisee unionin vallanjaon
- Komission kokoonpano. Pitääkö joka maasta olla komissaari, vai
pitäisikö komissiota rajata? Suomi ja muut pienet vaativat kaikille
maille komissaarinpaikkaa.
- Äänten painotus ministerineuvostossa. Suuret ovat saamassa
enemmän ääniä korvaukseksi siitä, että ne luopuvat toisesta
komissaarinpaikasta. Mutta kuinka paljon niille annetaan, ja
pitääkö äänestyksissä ottaa huomioon äänten lisäksi myös
väestön määrä?
- Määräenemmistöpäätösten lisääminen. Jotta yhä laajempi EU ei
lamaantuisi, on tarkoitus luopua yksimielisyysvaatimuksesta
entistä useammin.
- Joustavuus, eli millä ehdoin ryhmä jäsenmaita voi keskenään
tiivistää yhteistyötä jollakin rajatulla alueella, esimerkiksi
puolustuksessa tai poliisiyhteistyössä.
- Muut toimielinmuutokset laajentuneessa EU:ssa. EU-parlamentin
paikkamäärä rajataan 700:aan, joten Suomi menettää muutaman
nykyisestä 16 paikastaan.
Paikkojen jaosta kiistellään; yhden
laskutavan mukaan Suomelle jäisi 27 jäsenmaan EU:ssa 13
parlamentaarikon paikkaa, toisessa mallissa kymmenen.
Sovellettuna viime vuoden vaalien tulokseen parlamentista
jäisivät rannalle Ulpu Iivari (sd.), Mikko Pesälä (kesk.) sekä
Piia-Noora Kauppi (kok.).
Kymmenen paikan raja veisi
parlamenttipaikat myös Esko Seppäseltä (vas.), Samuli Pohjamolta (kesk.) ja Eija-Riitta Korholalta (krist.).
STT-IKK
3.11.2000
Politiikka -sivulle
|