Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Kotka haluaisi kymmenen prosenttia Helsinki-Tallinna matkustajaliikenteestä



Kotkasta on taas suunnitteilla säännöllinen lauttaliikenne Tallinnaan. Liikennettä Kotkan ja Tallinnan välillä on tähän asti harrastanut satunnaisesti kotkalainen Kristina Cruises -varustamo.


1980-luvun lopulla Kotkasta liikennöi hetken säännöllisesti Tallinnaan venäläinen nopeakulkuinen alus. Liikenne loppui kannattamattomana lyhyeen.

Toistaiseksi Kotka-Tallinna-liikenteestä ei ole saatu kannattavaa. Vuoden aikana on Kotkan päättäjiin ollut yhteydessä useita yrittäjiä, joiden kaavailuissa on ollut säännöllisen matkustajaliikenteen aloittaminen.

Kaupunginjohtaja Hannu Tapiolan mukaan nyt on asialla kuitenkin yritys, jolla saattaa olla realistiset mahdollisuudet onnistua hankkeessa. Tapiola liittäisi liikennereittiin vielä Pietarin.

Kaupunkia tarvitaan varsinkin sen jälkeen, kun Viro on liittynyt Euroopan unioniin ja tax-free kauppa ei enää onnistu pelkästään Tallinnan käynnillä.

- Keskustelin muutama viikko sitten yrityksen kanssa, joka on mielestäni tosissaan. Se ei halua vielä tässä vaiheessa nimeään julkisuuteen, Tapiola sanoo.

Hän ei suostu edes paljastamaan yrittäjien kansallisuutta. Virolaisia, venäläisiä tai suomalaisia he eivät kuitenkaan ole.


Reittiliikenne olisi päivittäinen

Hannu Tapiolan mukaan kyseessä olisi säännöllinen päivittäinen reittiliikenne.

- Sitä kaupunki myös toivoo ja pidän säännöllisyyttä erittäin tärkeänä. Omana arvionani voisin sanoa, että jos se mistä minulle on kerrottu toteutuu, niin viimeistään vuodenvaihteen vaiheilla yrityskin haluaa informoida asiasta. Itse olen tästä mahdollisuudesta erittäin innostunut, Tapiola tunnustaa.

Kotkan 300 miljoonaa markkaa maksavalle yhdistetylle monitoimi-hotellihankkeelle lauttaliikenteen toteutuminen olisi erityisen tärkeätä. Kaupunki etsii parhaillaan hotellioperaattoria keskustan tuntumaan meren rantaan suunnitellulle hotellille.

Kotkan Satama Oy:n toimitusjohtajan Lassi Armisen mukaan yhtiö selvittää tällä hetkellä, miten edes osa Helsingistä Tallinnaan matkaavasta kolmesta miljoonasta suomalaisesta saataisiin kulkemaan Viroon Kotkan kautta.

Hän arvioi, että näistä ainakin kymmenelle prosentille, eli noin 300 000 matkustajalle (600 000 matkaa yhteen suuntaan) tulisi lyhempi matka saapua kotoaan maateitse Kotkaan kuin Helsinkiin.

Parhaimmillaan Kotkan sataman matkustajamäärä on ollut 50 000 henkeä. Määrän kasvaminen 300 000:een olisikin huomattava lisäys kaupungin matkustajaliikenteeseen.

Arminen laskeskellee, ettei Kotkan satamasta tarvitse lähteä päivittäin mikään suuri matkustaja-alus Tallinnaan. Kotkassa kaivataan pientä, ehkä 200 hengen nopeakulkuista alusta.

Kotkan Satama Oy:ssä projektityötä Kotka-Tallinna-liikenteen eteen tekevä yhtiön markkinointipäällikkö Dirk Bequart suhtautuu tiedusteluihin lauttaliikenteestä vielä Tapiolaakin varovaisemmin.

Hänen mukaansa kaikki julkisuus asian ympärillä on tässä projektille haitaksi. Bequart pelkää, että hankeen torpedoijia ilmaantuu näköpiiriin välittömästi mikäli asia tulee julki, semminkin kun suunnittelu on vielä kesken.

STT-IA
3.11.2000


Kotimaa -sivulle