EU-maat saamassa luvan soveltaa avoimuuttaan
Kiisteltyä esitystä Euroopan unionin asiakirjojen avoimuudesta ei aiota ulottaa täydellä painolla jäsenmaihin. Euroopan parlamentin mietinnön mukaan jäsenmaa saisi pitkälti itse päättää, luovuttaako se EU-asiakirjan.
Esitys sisältyy brittiläisen sosialistin Michael Cashmanin mietintöön
asiakirjojen avoimuudesta. Mietintö ei ole vielä lopullinen. Siitä on
määrä äänestää parlamentin täysistunnossa kahden viikon
kuluttua.
Asiaan perehtynyt virkamies pitää myönteisenä sitä, että
jäsenmaihin ei aiota ulottaa ylikansallista harmonisointia. Raportin
mukaan asetus koskee nimenomaan toimielimille tehtyjä
asiakirjapyyntöjä. Tällöin jäsenmailla olisi oikeus halutessaan
toimia avoimemmin.
Jos kansalainen esimerkiksi pyytäisi Suomen viranomaisilta
EU-instituution lähettämää asiakirjaa, niin viranomaiset voisivat
päättää asiasta kansallisen lainsäädännön pohjalta, toteaa
asiaan perehtynyt virkamies.
- Silloin päätökseen voi vaikuttaa mm. näkemys siitä, voisiko
luovutus haitata Suomen toimintaa EU:ssa, virkamies sanoo.
Myös europarlamentaarikko Heidi Hautala (vihr.) pitää
myönteisenä jäsenmaiden mahdollisuutta soveltaa asiaa. Mutta
hänkin muistuttaa rajankäynnistä EU:n ja kansallisten etujen
välillä silloin, kun kyseessä ovat luottamukselliset asiapaperit.
Asetus asiakirjojen avoimuudesta määrittää ehdot, joiden
perusteella kansalaisilla on oikeus nähdä EU:n
ministerineuvoston, komission ja parlamentin hallussa olevia
asiakirjoja.
Komissio antoi asetusesityksensä alkuvuonna, ja se herätti
tuoreeltaan runsaasti arvostelua. Mielipide-erot johtivat
kiivaaseen julkiseen sananvaihtoon komission puheenjohtajan
Romano Prodin ja oikeusasiamies Jacob Södermanin välillä.
Pakkoluokittelu voi lisätä salausta
Esityksessä on yhä useita ongelmallisia kohtia, vaikka salattavien
asioiden lista onkin lyhentynyt alkuperäisestä. Yhtenä epäkohtana
pidetään sitä, että asiakirjan luovutusongelmat esitetään
ratkaistavaksi merkitsemällä etukäteen, ovatko ne salaisia vai ei.
Nimettömänä pysynyt virkamies arvioi, että käytäntö lisää
byrokratiaa ja myös salaamista.
- Luokittelu ei saisi automaattisesti ratkaista sitä, olisiko asiakirja
luovutettavissa vai ei. Sellainen asiakirja, joka ei muuten päätyisi
salaiseksi, voisi luokittelupakon takia päätyä salattavaksi,
virkamies arvioi.
Heidi Hautala on samaa mieltä ja vastustaa etukäteen luokittelua.
Hän arvioi, että virkamies mieluummin kirjaa paperit salaiseksi
kuin ottaa riskin virkavirheen tekemisestä.
Parlamentin omat intressit sekoittuvat
Vaikealukuisen raportin ongelmana on myös se, että parlamentin
intressit yhdistyvät tavallisten kansalaisten oikeuksiin. Tämä ei ole
ollut alkuperäinen tarkoitus, kun asetusta valmisteltiin. Asiakirjan
toimittaminen parlamentille ei vielä merkitse sitä, että kansalainen
näkisi sen.
- Asetuksen pitäisi säädellä nimenomaan kansalaisten oikeutta
saada asiakirjoja, Hautala korosti.
Parlamentin vaateiden taustalla on jäsenmaiden tekemä ns.
Solana-päätös, jonka parlamentti kanteli EY-tuomioistuimeen.
Javier Solanan johdolla EU-maat päättivät salata automaattisesti kaikki
EU:n kriisinhallintaan liittyvät asiakirjat. Vain Hollanti, Ruotsi ja
Suomi vastustivat ratkaisua.
Hautala toteaa, että mietinnössä on aineksia toimielinten välisistä
säännöistä, tietosuojasta ja jopa arkistoasetuksiin kuuluvia
määräyksiä. Hautala epäilee, että esitys ei enää siksi pysy
oikeusperustassa. Hänen mielestä asiasta pitäisi saada
parlamentin oikeuspalvelun lausunto.
STT-IKK
3.11.2000
Politiikka -sivulle
|