Airbusin A3XX -jättikone myyntiin kesällä
Eurooppalaisen lentokonevalmistajan Airbus Industrien pitkään suunnitellun
jättimatkustajakoneen markkinointi alkaa ensi kesänä.
Yhtiön tavoitteena on varatoimitusjohtaja
John Leahyn mukaan varmistaa vuoden loppuun
mennessä alustavat toimitussopimukset A3XX
-jumbosta muutaman ensiostajana toimivan
lentoyhtiön kanssa.
A3XX suorittaa ensilentonsa vuoden 2004 kesällä,
sanoi Leahy New Yorkissa. Airbusin kaavailujen
mukaan uusi kolmekerroksinen jättilentokone
tulee kaupalliseen käyttöön seuraavana vuonna.
Uuden superjumbon perusmallin listahinta on
Leahyn mukaan 212 miljoonaa dollaria, mikä
vastaa yhtä suurta euromäärää tai noin 1 260
miljoonaa markkaa.
Airbus toivoo 20-50
lentoyhtiön sitoutuvan tilaamaan A3XX:n.
- Haemme pikemminkin laatua kuin määrää, sanoi
Leahy.
Airbus toivoo hänen mukaansa saavan tilauksia
vähintäänkin niin aasialaisilta, eurooppalaisilta ja
pohjois-amerikkalaisilta lentoyhtiöiltä kuin
tärkeimpien liittoutumien OneWorldin ja Starin
jäsenyhtiöiltä. FedEx on jo ilmoittanut haluavansa
olla ensitilaajien joukossa.
Hankkeen toteutuminen toisi vakavan kilpailijan
Boeingin vanhalle 410-paikkaiselle 747-jumbolle,
joka tähän asti on hallinnut omaa reviiriään.
Airbus ohitti viime vuonna Boeingin uusien
lentokoneiden markkinaosuuden. Boeing on
toistaiseksi kuitenkin ainoa valmistaja, joka
rakentaa yli 400 matkustajapaikan koneita.
Pitkille matkoille tarkoitetun A3XX:n perusmalli on
suunniteltu 555 matkustajalle. Kaksi ylempää
kerrosta on varattu matkustajapaikoille. Koneen
alakerrassa olisi lisäksi palvelu- ja oleskelutiloja.
Investoijatapaamisessa puhunut Leahy perusteli
uuden suurkoneen rakentamista lentoliikenteen
jatkuvalla kasvulla sekä lentokenttien ja ilmatilan
ruuhkaantumisella.
- Matkustajaliikenteen kasvuksi seuraavien 20
vuoden aikana arvioidaan viisi prosenttia
vuodessa. A3XX auttaa lentoyhtiöitä
kasvattamaan muutoin rajallista
kuljetuskapasiteettiaan, sanoi Leahy.
Kapasiteetin lisääminen lentokoneiden määrää
lisäämällä pikemmin kuin koneiden kokoa
kasvattamalla ei Airbusin näkemyksen mukaan
ehkä onnistuisi tulevaisuudessa.
Esteiksi
nousevat kustannukset, lentokenttien
kapasiteetti, ihmisten lentoaikoja koskevat
toiveet ja lentotoiminnan julkiset rajoitukset,
arvioi yhtiö.
Airbus on Leahyn mukaan investoinut A3XX:n
kehittämiseen tähän mennessä 600 miljoonaa
dollaria. Koko hankkeen kustannuksiksi yhtiö
laskee noin 12 miljardia dollaria.
Airbus-konsortioon kuuluvat saksalainen
Daimler-Chrysler, ranskalainen Aerospatiale Matra,
espanjalainen Casa ja englantilainen BAE
Systems. Niistä kolme ensimmäistä on
yhdistymässä Euroopan ilmailu-, puolustus- ja
avaruusyhtiöksi, englanninkieliseltä nimeltään
European Aeronautic, Defence & Space
Corporation. Ulkopuolelle jäävän BAE:n osuus
Airbusista on 20 prosenttia.
STT-MH
4.2.2000
Talous -sivulle
|