Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Airbusin A3XX -jättikone myyntiin kesällä



Eurooppalaisen lentokonevalmistajan Airbus Industrien pitkään suunnitellun jättimatkustajakoneen markkinointi alkaa ensi kesänä.


Yhtiön tavoitteena on varatoimitusjohtaja John Leahyn mukaan varmistaa vuoden loppuun mennessä alustavat toimitussopimukset A3XX -jumbosta muutaman ensiostajana toimivan lentoyhtiön kanssa.

A3XX suorittaa ensilentonsa vuoden 2004 kesällä, sanoi Leahy New Yorkissa. Airbusin kaavailujen mukaan uusi kolmekerroksinen jättilentokone tulee kaupalliseen käyttöön seuraavana vuonna.

Uuden superjumbon perusmallin listahinta on Leahyn mukaan 212 miljoonaa dollaria, mikä vastaa yhtä suurta euromäärää tai noin 1 260 miljoonaa markkaa.

Airbus toivoo 20-50 lentoyhtiön sitoutuvan tilaamaan A3XX:n.
- Haemme pikemminkin laatua kuin määrää, sanoi Leahy.

Airbus toivoo hänen mukaansa saavan tilauksia vähintäänkin niin aasialaisilta, eurooppalaisilta ja pohjois-amerikkalaisilta lentoyhtiöiltä kuin tärkeimpien liittoutumien OneWorldin ja Starin jäsenyhtiöiltä. FedEx on jo ilmoittanut haluavansa olla ensitilaajien joukossa.

Hankkeen toteutuminen toisi vakavan kilpailijan Boeingin vanhalle 410-paikkaiselle 747-jumbolle, joka tähän asti on hallinnut omaa reviiriään.

Airbus ohitti viime vuonna Boeingin uusien lentokoneiden markkinaosuuden. Boeing on toistaiseksi kuitenkin ainoa valmistaja, joka rakentaa yli 400 matkustajapaikan koneita.

Pitkille matkoille tarkoitetun A3XX:n perusmalli on suunniteltu 555 matkustajalle. Kaksi ylempää kerrosta on varattu matkustajapaikoille. Koneen alakerrassa olisi lisäksi palvelu- ja oleskelutiloja.

Investoijatapaamisessa puhunut Leahy perusteli uuden suurkoneen rakentamista lentoliikenteen jatkuvalla kasvulla sekä lentokenttien ja ilmatilan ruuhkaantumisella.

- Matkustajaliikenteen kasvuksi seuraavien 20 vuoden aikana arvioidaan viisi prosenttia vuodessa. A3XX auttaa lentoyhtiöitä kasvattamaan muutoin rajallista kuljetuskapasiteettiaan, sanoi Leahy.

Kapasiteetin lisääminen lentokoneiden määrää lisäämällä pikemmin kuin koneiden kokoa kasvattamalla ei Airbusin näkemyksen mukaan ehkä onnistuisi tulevaisuudessa.

Esteiksi nousevat kustannukset, lentokenttien kapasiteetti, ihmisten lentoaikoja koskevat toiveet ja lentotoiminnan julkiset rajoitukset, arvioi yhtiö.

Airbus on Leahyn mukaan investoinut A3XX:n kehittämiseen tähän mennessä 600 miljoonaa dollaria. Koko hankkeen kustannuksiksi yhtiö laskee noin 12 miljardia dollaria.

Airbus-konsortioon kuuluvat saksalainen Daimler-Chrysler, ranskalainen Aerospatiale Matra, espanjalainen Casa ja englantilainen BAE Systems. Niistä kolme ensimmäistä on yhdistymässä Euroopan ilmailu-, puolustus- ja avaruusyhtiöksi, englanninkieliseltä nimeltään European Aeronautic, Defence & Space Corporation. Ulkopuolelle jäävän BAE:n osuus Airbusista on 20 prosenttia.

STT-MH
4.2.2000


Talous -sivulle