Suomi ei luovu komissaarista - suurille jäsenmaille lisää äänivaltaa
Suomi pysyy entisillä linjoillaan EU:n päätöksenteon uudistamisessa. Komissiossa on oltava edustaja jokaisesta jäsenmaasta, mutta vallan jakautumista jäsenmaiden kesken voidaan rukata lisäämällä suurten äänimäärää.
Hallitus kertoo tavoitteistaan keskiviikkona
eduskunnalle annetussa selonteossa. Tavoitteena
on tasapainoinen ratkaisu ennen vuodenvaihdetta.
Muuten pelätään laajentumisen viivästyvän.
Edellinen hallitusten välinen konferenssi johti
vuonna 1997 Amsterdamin sopimukseen.
Muutoksia tuli, mutta auki jäi keskeisiä
päätöksentekoon liittyviä kysymyksiä.
EU-maat ovat sopineet, että auki jääneet asiat
ovat alkavan sääntöuudistuksen päätehtävä.
Kyseessä ovat komission koko ja kokoonpano,
äänten painotus neuvostossa eli
ministerikokouksissa sekä
määräenemmistökäytännön lisääminen.
Uudistusten kiireellisyyttä lisää laajentuminen,
joka näyttää toteutuvan odotettua nopeammin.
Kuuden hakijamaan kanssa neuvotellaan jo.
Seuraavat kuusi hakijaa aloittavat neuvottelut
helmikuussa ja Turkki on otettu ehdokkaaksi.
Hallituksen mielestä EU:n pitää nyt pyrkiä
sellaisiin ratkaisuihin, jotka pitävät EU:n
toimintakykyisenä, kuinka suurena laajentuminen
sitten toteutuukin.
Suomi laati puheenjohtajakaudellaan selvityksen
avoimista institutionaalisista kysymyksistä, jonka
jäsenmaat hyväksyivät Helsingin
huippukokouksessa. Muutamat jäsenmaat sekä
EU:n komissio ovat vaatineet laajempaa
asialistaa.
Komissaari kustakin maasta
Jos EU:n komissiota laajennetaan nykyisten
sääntöjen perusteella kun unioni saa 13 uutta
jäsentä, kasvaisi komissaarien joukko 35:een.
Suurilla jäsenmailla on nykyisin kaksi
komissaarinpaikkaa, mutta Suomen mielestä yksi
riittäisi.
Suomi ei kannata ajatusta, että komissioon
luotaisiin eriarvoisia komissaarinvirkoja. Jäsenten
tulee jatkossakin olla samanarvoisia
päätöksenteossa. Esillä on ollut ajatus lisätä
varapuheenjohtajien määrää.
Suomen mielestä
näin voidaan tehdä, mutta varapuheenjohtajille ei
pidä antaa ylimääräistä valtaa.
Hallitus on valmis siihen, että äänten jakoa
jäsenmaiden kesken muutetaan. Näin suuret
jäsenmaat saavat korvausta siitä, että ne
menettävät yhden komissaarin paikan ja joutuvat
neuvostossa suhteellisesti huonompaan asemaan,
kun pienten maiden lukumäärä ja ääniosuus
kasvaa.
Suomen osuus ministerineuvoston äänistä on nyt
3 yhteensä 87 äänestä, eli noin 3,45 prosenttia.
Muutoksissa olisi kysymys desimaaleista.
Edellytys muutoksille on, että päätöksenteosta
päästään muuten tyydyttäviin tuloksiin, hallitus
toteaa.
Määräenemmistöpäätöksiin on tähän asti vaadittu
71 prosenttia koko äänimäärästä. Tätä
äänikynnystä ei hallituksen mielestä ole syytä
muuttaa. Suomi vastustaa ajatusta
kaksoisenemmistöstä, jossa äänten lisäksi
laskettaisiin väestömäärät.
Hallitus kannattaa määräenemmistöpäätösten
lisäämistä jotta päätöksenteon tehokkuus
voitaisiin turvata. Sisämarkkinalainsäädäntöjen
lähentäminen, teollisuus-, kulttuuri- ja
ympäristöpolitiikka ja kauppapolitiikka ovat
alueita, joista Suomen mielestä voisi päättää
määräenemmistöllä.
Määräenemmistöpäätöksiä voisi Suomen mielestä
käyttää myös joissakin tapauksissa verotuksen
alalla. Esimerkiksi ympäristöverotus on alue, jossa
Suomen mielestä voisi harkita
määräenemmistöpäätöksiä.
Yksimielisesti tulisi vastakin päättää
kysymyksistä, jotka liittyvät unionin
perusluonteeseen ja jotka eivät liity
päätöksenteon tehostamiseen laajentuneessa
unionissa.
Komissio vastuussa parlamentille
Komission viimekeväisen eron jälkeen on
keskusteltu komission jäsenten vastuusta.
Komissio on kokonaisuutena vastuussa
parlamentille. On ehdotettu, että parlamentti
voisi antaa epäluottamuslauseen vain yhdelle
komissaarille.
Suomi torjuu ajatuksen. Hallituksen mielestä
komission tulee vastakin olla vastuussa
parlamentille kollegiona. Yhden komission jäsenen
vastuuta komission puheenjohtajalle tulee
vahvistaa.
EU-parlamentin jäsenmäärän katoksi on jo sovittu
700. Kolmetoista uutta maata nostaisi
paikkamäärän 879:ään, joten nykyjäsenten
paikkamääriä joudutaan laskemaan. Suomelle jäisi
kaavamaisesti laskien 13 parlamenttipaikkaa.
Hallitus painottaa, että jäsenmaiden
"asianmukainen edustus" on turvattava
jatkossakin.
Päätöksenteon pelisääntöjen ohella EU käsittelee
muitakin tulevaisuuden suunnitelmia. EU:n
kriisinhallinnan kehittäminen ei hallituksen
mielestä näillä näkymin vaadi unionisopimuksen
muuttamista.
Esillä on myös vastikään alkanut hanke EU:n
perusoikeuskirjaksi. Unionin kansalaisten ja
asukkaiden perusoikeussuojan vahvistaminen on
hallituksen mielestä kannatettava tavoite. Suomi
ei kuitenkaan halua, että perusoikeuskirjasta
tulee rinnakkainen järjestelmä Euroopan
ihmisoikeussopimukselle.
Hallituksen mielestä nyt tulisi taas kerran
selvittää yhteisön mahdollisuus liittyä Euroopan
ihmisoikeussopimukseen. Tämä ehdotus ei
mennyt viime kerralla läpi.
Neuvotteluja on ministeritasolla kerran
kuukaudessa ulkoministerikokouksissa.
Ensimmäinen istunto pidetään Brysselissä 14.
helmikuuta.
Suomi valmis helpottamaan joustavuuspäätöksiä
Suomi on valmis helpottamaan sääntöjä, joiden
perusteella osa EU-maista voi keskenään
syventää yhteistyötään.
Hallitus otti keskiviikkona
selonteossaan kantaa EU:ssa käytyyn
keskusteluun joustavuudesta, joka on noussut
esiin tulevaa hallitustenvälistä konferenssia
valmisteltaessa.
EU sai joustavuussäännöt kun Amsterdamin
sopimus hyväksyttiin vuonna 1997. Sääntö on,
että syvennettyyn yhteistyöhön pitää saada
mukaan vähintään puolet jäsenmaista, eli
nykyään kahdeksan.
Päätös voidaan tehdä määräenemmistöltä, mutta
vähemmistöön jäänyt maa voi vedota asiasta
Eurooppa-neuvostoon, eli EU:n huippukokoukseen,
jossa päätetään yksimielisesti.
Suomen mielestä voidaan harkita luopumista
tästä vetoomusoikeudesta.
Joustavuussäännöt koskevat EU:n ensimmäistä ja
kolmatta pilaria, eli käytännössä sisämarkkinoita
sekä poliisi- ja oikeusyhteistyötä.
Ulko- ja
turvallisuuspolitiikassa on eri säännöt, joten
joustavuusmääräyksiä ei voi käyttää esimerkiksi
EU:n yhteisten puolustusvoimien perustamiseen.
Joustavuusmahdollisuus on toistaiseksi jäänyt
paperille, yhtään ehdotusta asiasta ei ole tehty.
Useiden EU-maiden ja komission mielestä
joustavuussääntöjä on kehitettävä, koska muuten
EU ei enää pysty syventämään yhteistyötään kun
unioni saa kymmenkunta uutta jäsenmaata. Tätä
mieltä on myös puheenjohtajamaa Portugali.
STT-MH
4.2.2000
Politiikka -sivulle
|