Koulu ei vastaa nykynuorten kulttuuria
Nykyajan koulu on ristiriidassa nuorten muun elämän kanssa. Yläasteikäisten koulukokemuksia tutkinut kasvatussosiologi Kaarlo Laine toteaa tuoreessa väitöstutkimuksessaan, että monet nuoret kokevat itsensä ulkopuolisiksi koulun sosiaalisessa maailmassa.
- Nuoret kasvavat nykyään suoraan yksilöllistyvään kulttuuriin.
Koulu kuitenkin perustuu edelleen pitkälti perinteisille
sopeutumisen, alistumisen ja kuuliaisuuden vaatimuksille sekä
massamuotoiselle opetukselle. Seurauksena on ristiriitoja
koulun arjessa, Laine sanoo.
Hän muistuttaa, että kasvatustilanne ja koulun arki ovat viime
vuosikymmeninä muuttuneet nopeasti. Nykyajan nuorten
elämäntapaan ja sosiaalistumiseen vaikuttavat monet uudet
tekijät.
- Kaupungistuminen, kulutus, kansainvälistyminen ja mediat
ovat läsnä joka puolella. Nuoret saavat tietoa ja vaikutteita
koulun ulkopuolelta monilta eri tahoilta, Laine huomauttaa.
Koulun rutiinit ja organisointitavat tuntuvat monista nuorista
pitkästyttäviltä ja yksitoikkoisilta. Henkilökohtaisesti
merkitykselliset asiat siirtyvät koulun ulkopuolelle vapaa-aikaan
ja harrasteisiin.
- Nuoret pyrkivät kuitenkin eri tavoin luomaan omaa tilaa
kouluun ja tekemään koulun arkipäivästä merkityksellisen, Laine
sanoo.
Hänen mukaansa uusi tilanne näkyy koululuokissa jatkuvana
piilevänä neuvotteluna. Oppilaat haastavat opettajansa joka
päivä uudelleen. Yksilöllistymisestä huolimatta opettaja on
oppilaille yhä keskeinen henkilö, jolla katsotaan olevan valta ja
vastuu oppimisesta.
- Paluuta vanhanajan autoritääriseen opettajamalliin ei
kuitenkaan ole. Kontrollia ja järjestystä kaivataan edelleen
mutta ei opettajan komentelua. Nykyajan opettajan sisällöllinen
auktoriteetti nousee oppilaiden kohtaamisesta eikä niinkään
asemasta koulun valtahierarkiassa, Laine toteaa.
Nuorten mielestä opettajan työssä keskeisiä ovat kyky luoda
myönteinen ilmapiiri ja taito saada oppilaat kiinnostumaan
opetuksen aiheesta.
Suorittamisen aika on ohi
Tutkijan mukaan koululaitos on nyt eräänlaisessa välitilassa.
Sen käytännöt ja mallit ovat kulttuurisesti menettäneet
merkitystään ja nuorten kokemina koulun vallitsevat
toimintatavat näyttävät ongelmallisilta, jopa kriisiytyneiltä.
Laineen mielestä koko koululaitoksen yhteiskunnallinen rooli ja
tavoite olisi arvioitava uudelleen.
- Voisi myös kysyä, onko perinteinen suorittava ja kurssittava
opetusmalli enää ylipäätään käyttökelpoinen, Laine
huomauttaa.
Hänen mielestään kouluoppimisen tulisi jatkossa olla enemmän
yhteistä tekemistä kuin ulkokohtaista asian opettamista.
Painopistettä olisi siirrettävä kohti sosiaalisten taitojen ja
tilannekohtaisen toiminnan oppimista.
Myös opettajan
asiantuntijuuden tulisi perustua entistä enemmän tiedon
hallinnan ohella vuorovaikutuksen osaamiseen.
- Päivittäiseen koulutyöskentelyyn kaivataan uudenlaista
neuvottelukulttuuria opettajien ja oppilaiden välille. Sellaisessa
ilmapiirissä olisi mahdollista avoimemmin ja suoremmin
keskustella oppimisesta, koulunkäynnin tavoitteista,
työskentelytavoista ja omasta elämästä, Laine tiivistää.
Tutkimuksessaan Kaarlo Laine tarkasteli nuorten ja koulun välisiä jännitteitä ja ristiriitoja kulttuurisen ja yhteiskunnallisen muutoksen näkökulmasta. Tutkimusaineistonaan hän käytti 350 yläasteikäisen nuoren tekstejä, piirroksia ja havaintoja koulukokemuksista.
YTL Kaarlo Laineen sosiologian väitöskirja Nuoret ja koulu kulttuurisessa modernisaatiossa tarkastettiin viime lauantaina Jyväskylän yliopiston yhteiskuntatieteellisessä tiedekunnassa.
STT-MH
4.2.2000
Ajassa -sivulle
|