Tuore väitös: Pelko kuuluu lasten elämään
Pelot kuuluvat lähes kaikkien lasten elämään. Lapsilla on myös keinonsa hallita pelkojaan.
Pelon hetkellä tärkeintä on aikuisen
antama turva ja läheisyys, sillä lapsen kyky käsitellä asioita
kielen avulla on usein riittämätön ja hän tarvitsee aikuista
antamaan sanoja vaikeille asioille.
- Jos lapsi saa riittävän paljon läheisyyden tuoman turvan
kokemuksia, alkaa hänelle kehittyä myös kyky pelkojen
itsenäiseen hallintaan, kertoo tutkija Tiina Kirmanen Kuopion
yliopiston sosiaalitieteiden laitokselta.
Kirmanen on tutkinut väitöskirjassaan 5-6-vuotiaiden lasten
pelkoja ja pelon hallintaa. Hän kysyi 222 pohjoissavolaiselta
lapselta, millaisia pelottavia asioita ja tapahtumia he kohtaavat
jokapäiväisessä elämässään.
Lapsille tehtiin myös ns. kuva-avusteinen haastattelu, jossa
näytettiin kahdeksan erilaista kuvaa. Kuvissa lapsi oli mm.
menossa yksin nukkumaan, joutui kiusatuksi tai torutuksi, oli
eksynyt tai todisti vanhempien riitelyä. Lapsilta kysyttiin,
pelottaako kuvan lasta ja mitä tämä tekee, jotta hänestä
tuntuisi paremmalta.
Tytöt ja pojat pelkäävät yhtä yleisesti
Haastattelut osoittivat, että pelko kuuluu lähes kaikkien lasten
elämään. Vain viisi lasta kertoi, etteivät he pelkää mitään.
- Pelkojen kohteet ovat pojilla ja tytöillä hyvin samanlaisia ja
he pelkäävät yhtä yleisesti. Pelot ja hallintakeinot ovat myös
hyvin samanlaisia maalais- ja kaupunkilaislapsilla.
Lasten yleisimmät pelot liittyvät tv-ohjelmiin, painajaisiin,
mielikuvitusolentoihin sekä eläimiin, jotka voivat olla kaukaisia
ja kuvitteellisia (dinosaurukset, tiikerit) tai omasta elinpiiristä
(vihaiset koirat, ampiaiset, hämähäkit).
Television kautta lasten maailmaan tunkeutuu paljon pelkoa
herättäviä asioita heidän välittömän lähiympäristönsä
ulkopuolelta. Pelkoa herättivät lähinnä aikuisille suunnatut
ohjelmat, mm. uutiset, eivät niinkään lastenohjelmien tai
satujen hahmot ja tilanteet.
- Televisio herättää pelkoja, mutta onhan lapsilla jo ennestään
pelonaiheita. Television kautta lapset voivat saada peloilleen
myös hahmon, jonka kautta asioita voi käsitellä.
Hallintakeinoja on runsaasti
Myös "vaarallinen ympäristö" synnyttää pelkoja. Haastateltavat
pelkäsivät onnettomuuksia esimerkiksi liikenteessä tai
tulipaloja.
Oman ryhmänsä muodostavat ihmissuhteisiin liittyvät pelot,
esimerkiksi vanhempien avioeroon tai riitelyyn liittyvät.
- Muita ovat vielä separaatiopelot, esimerkiksi läheisten
ihmisten menettämisen pelko tai uusien asioiden ja tilanteiden
pelot. Tästä ovat esimerkkinä vieraiden ihmisten tai lääkärissä
käymisen pelot.
Kiusaamiseen liittyviä pelkoja tuli esille yllättävän vähän.
Lapsilla on käytössään myös runsaasti hallintakeinoja. He
menevät äidin viereen, lähtevät pois pelottavasta tilanteesta
tai alkavat yllättäen leikkiä.
- Myös omassa mielikuvituksessaan he saattavat hallita ja
voittaa pelon, esimerkiksi ampumalla kuvitelmissaan pelottavan
hirviön. Onnistuneista hallintakokemuksista he saavat tärkeitä
itsenäisyyden ja pärjäävyyden kokemuksia.
Kirmasen mukaan pelko näyttää kuuluvan lasten salattuun
maailmaan, sillä he kertoivat haastatteluissa hyvin harvoin
keskustelevansa peloistaan aikuisten kanssa.
Vanhempien asetettava rajat
Huolestuttavinta tutkijan mukaan on se, että juuri
tv-peloissaan lapset turvautuivat vähiten aikuisiin. Tämä
viittaa siihen, että vanhemmat ovat liian vähän läsnä tv:n
katselussa.
Kirmanen muistuttaa, että lapset eivät ole riittävän
kypsiä kontrolloimaan omaa tv:n-katseluaan. Siksi rajojen
asettaminen kuuluu vanhemmille.
Toisaalta lapsia ei voida sulkea yhteiskunnan todellisuuden
ulkopuolelle. Pelko kuuluu elämään, sitä on opittava vain
hallitsemaan.
- Jos lapsilla on pelkoja, on muistettava, että se ei tarkoita,
että hän olisi myös turvaton.
Tutkimus on osa Kuopion yliopiston sosiaalitieteiden laitoksen
laajaa turvattomuustutkimusta.
STT-MH
4.2.2000
Ajassa -sivulle
|