Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Yhdellä tuhti tietopaketti, toisella valokuva-albumi perheen arjesta

Web-sivut ovat näyteikkuna ihmisen elämään



Yhä useampi suomalainen hankkii itselleen www-sivut. Tai nettisivut, saitin, verkkosivut, kotisivut - millä nimellä niitä nyt haluaakaan nimittää. Siellä he kertovat itsestään, perheestään ja koirastaan kelle tahansa, kuka haluaa uppoutua hetkiseksi ventovieraan ihmisen elämään.


Into esitellä itseään Internetin kautta on trendi, joka ei enää yllätä ylenpalttisen viestintäbuumin aikana. Vai jaksaako joku vielä ihmetellä sitä kuinka jäyhinä itseään pitävät suomalaiset alkoivat puhua henkilökohtaisuuksia kännyköihinsä julkisesti vasta joitakin vuosia sitten?

Tuottaja K.-P. Hiltunen mediayhtiö Sansibarista pyörittelee päätään, eikä osaa sanoa syytä verkkosivujen suosioon.

- Miksi joku haluaa tuoda elämänsä verkkoihin? Yksi vastaus voisi olle se, että itse tehdyt webbisivut kertovat osaamisesta, tekniikan hallinnasta ja olemisesta ajan hermolla, Hiltunen tuumii.

Hiltusen mukaan etenkin nuoret ja opiskelijat ovat ottaneet verkkosivut omakseen. Ne ovat käyntikortti, joka pitää sisällään laajemman elämänkerran esimerkiksi työnantajaa varten.
- Omien kotisivujen osoite on hyvä lisä kenen tahansa työhakemukseen, Hiltunen toteaa.


Suomessa jo miljoonia saitteja

Ensimmäiset verkkosivut ilmestyivät yksityisille 90-luvun puolivälissä. Sitten ensimmäisten saittien määrällinen kehitys on ollut hurjaa, ja nykyään yrityksistä lähes jokainen omistaa omat verkkopalvelunsa.

- Kukaan ei tiedä, paljonko verkkosivuja on olemassa, mutta jos yritysten saitit lasketaan mukaan, osoitteita on Suomessa miljoonia, Hiltunen arvioi.

Määrästä on sukeutunut myös laatua, kun sivuille on ladattu sekä kuvaa että ääntä. Koneiden tiedonkäsittelykapasiteetin kehittyessä monilta www-sivuilta löytyy paitsi valokuvia, myös liikkuvia kuva-animaatioita tai jopa reaaliaikaista videokuvaa.

- Pelkkä tieto ei useinkaan riitä, vaan sivujen on myös näytettävä hyvältä. Oli siellä sitten etelänmatkan lomakuvia tai suora yhteys ihmisen olohuoneeseen, kyse on näyteikkunasta osoitteenhaltijan yksityiseen maailmaan, Hiltunen analysoi.


Yritykset työllistävät uusmediatoimistoja

Hiltunen löytää vielä yhden syyn verkkosivujen suosioon: niiden tekeminen on hauskaa.
- Ei tarvitse olla tekniikan ihmelapsi osatakseen rakentaa itse omat kotisivunsa. Nykyään kursseja on moneen lähtöön, eikä hintakaan ole esteenä, hän sanoo.

Aivan oma juttunsa ovat kuitenkin yritysten nettisivut, jotka annetaan usein ammattilaisen tehtäväksi. Trendi on se, että sivut räätälöidään yrityksen tarpeisiin sen markkinaidean mukaan.

- Sivut voidaan toki tehdä valmiiseen kaavaan, mutta monet haluavat omannäköisensä kotisivut. Ne ovat tavallisesti iso paketti tietoa yrityksen osaamisesta lukuisiin linkkeihin yrityksen ulkopuolelle, tuottaja toteaa.

Firmat haluavat myös jatkuvaa päivitystä eli tiedostojen ajankohtaistamista.
- Kampanja- tai markkinointisivuja saatetaan sorvata päivittäin, Hiltunen sanoo.

Uusmediatoimistojen ammattimainen sivunsuunnittelu maksaa Hiltusen mukaan sen verran, että yksityisiä ihmisiä ei asiakkaista löydy. Hintaskaala vaihtelee kymmenistä tuhansista satoihin tuhansiin markkoihin, ja mahdolliset päivitykset päälle.

STT-MH
4.2.2000


Ajassa -sivulle