Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Suomen liikenneturvallisuus melko korkeaa tasoa

OECD-maiden liikenteessä kuoli 125 000 ihmistä



Teollisuusmaiden liikenneonnettomuuksissa kuoli viime vuonna noin 125 000 ihmistä. Liikennekuolemien määrä oli OECD:n keräämien tietojen mukaan hieman pienempi kuin vuotta aiemmin. Onnettomuuksissa loukkaantuneiden määrä sen sijaan kasvoi OECD:n liikenneosaston keräämien tietojen mukaan edelleen viime vuonna.


Vuotta aiemmin liikenneonnettomuudet vaativat OECD:n mukaan noin 130 000 kuolonuhria. Liikenteessä kuolleiden ihmisten määrä on arvio, koska tarkkoja tietoja liikennekuolemista kaikissa järjestön 29 jäsenmaassa ei ole käytettävissä.

Liikennekuolemien määrä laski OECD:n mukaan viime vuonna 1,9 prosenttia niissä 18 maassa, joista tarkat tiedot ovat saatavilla. Näiden lähinnä perinteisten teollisuusmaiden liikenteessä kuoli viime vuonna 91 231 ihmistä.

Liikenneonnettomuuksissa loukkaantui lisäksi 3,7 miljoonaa ihmistä eli 1,5 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin.

Liikenneturvallisuus parani tutkimuksen mukaan Kreikassa, Unkarissa, Norjassa, Puolassa ja Espanjassa, kun turvallisuutta mitataan liikennekuolemien ja loukkaantuneiden määrällä. Kuolonuhrien määrä väheni myös Ranskassa, Islannissa, Japanissa ja Sveitsissä.

Liikenteessä surmansa saaneiden määrä määrä pysyi viime vuonna käytännössä entisellään Australiassa, Tanskassa, Saksassa ja Yhdysvalloissa. Itävallassa, Tshekin tasavallassa, Suomessa, Hollannissa ja Ruotsissa liikennekuolemat lisääntyivät viime vuonna yli 2 prosenttia.

Suomen liikenteessä kuoli OECD:n tutkimuksen mukaan viime vuonna 427 ihmistä, missä on kasvua vuotta aiemmasta oli 6,8 prosenttia. Lisäksi liikenneonnettomuuksissa loukkaantui 6 988 ihmistä. Loukkaantuneiden määräkin kasvoi 1,2 prosenttia edellisvuotista suuremmaksi.

Suomen liikenneturvallisuus on suhteellisesti melko korkea. Liikennekuolemia sattui viime vuonna 100 000:ta asukasta kohti laskettuna 8,3.


Liikenneturvallisuus parantunut 70-luvulta

OECD:n liikenneosaston johtajan Wolfgang Hübnerin mukaan liikenneturvallisuus kehittyi viime vuonna parin vuosikymmenen myönteistä uraa seuraten.

Hänen mukaansa tarvitaan kuitenkin uusia toimia, jotta kuljettajien turvallisuustietoisuus paranisi ja onnettomuuksista yhteiskunnille aiheutuvat valtavat menetykset vähenisivät.

Kolmessa vuosikymmenessä liikenneturvallisuus on Hübnerin mukaan kokonaisuutena arvioiden parantunut kuitenkin merkittävästi. Rekisteröityjen ajoneuvojen määrä on vuodesta 1970 lisääntynyt puolella ja autoja käytetään nykyisin paljon enemmän kuin tuolloin.

Teollisuusmaiden liikennekuolemien määrä on samaan aikaan kuitenkin laskenut 30 prosenttia. Se johtuu Hübnerin mukaan aiempaa turvallisemmista autoista, paremmista teistä ja liikennesuunnittelusta, liikenteenohjauksen kehittymisestä ja aiempaa paremmista liikenteen peruspalveluista.

OECD:n asiantuntijat ovat kuitenkin huolissaan siitä, että liikenneturvallisuuden parantuminen on parissa vuosikymmenessä hidastunut selvästi. Hidastuva turvallisuuskehitys on tutkimuksen mukaan havaittavissa 80-luvun puolivälistä lähtien.

Joissain maissa liikenneturvallisuus on tutkimuksen mukaan nyt jopa heikompi kuin vuonna 1970. Samaan aikaan liikenneonnettomuuksissa loukkaantuneiden määrä jatkaa kasvuaan.

Liikenneturvallisuus on selvityksen mukaan heikentynyt vuoteen 1970 verrattuna erityisesti Kreikassa, Etelä-Koreassa, Puolassa, Portugalissa ja Espanjassa. Kaikissa näissä maissa sekä liikennekuolemat että loukkaantumiset ovat lisääntyneet reippaasti kolmen vuosikymmenen aikana.

Loukkaantumiseen johtaneiden kolarien määrä kasvoi katsauksen mukaan kolmen vuosikymmenen aikana 12 prosenttia tilastoja keräävissä 16 maassa. Todellinen tilanne loukkaantumisten suhteen saattaa järjestön asiantuntijoiden mukaan olla pahempi, koska tilastointi jättää ilmeisesti paljon kertomatta.


USA:ssa suhteellisesti paljon liikennekuolemia

Yhdysvalloissa liikennekuolemien määrä väheni viime vuonna hivenen. Liikenteessä kuoli viime vuonna 41 345 ihmistä. Lisäksi 2 026 000 ihmistä loukkaantui liikenneonnettomuuksissa.

Yhdysvaltain liikenneturvallisuus on Eurooppaan verrattuna suhteellisen heikko, sillä liikennekuolemia sattui viime vuonna 15,3 sataatuhatta asukasta kohti laskettuna.

Japanin liikenteessä kuoli viime vuonna 10 372 ihmistä ja loukkaantui 850 363 ihmistä. Sataatuhatta asukasta kohti liikennekuolemia sattui 8,2. Alhaisimmat kuolleisuusluvut ovat Ruotsin 6,4 henkeä ja Norjan 6,9 henkeä 100 000:ta asukasta kohti.

Hollannissa luku oli viime vuonna 7,0 henkeä ja Sveitsissä 8,2 henkeä. 18 OECD-maan keskiarvo oli 12,7 liikennekuolemaa sataatuhatta asukasta kohti.

Eniten liikennekuolemia Euroopassa sattui Ranskassa, Saksassa, Puolassa ja Espanjassa. Niissä myös loukkaantui eniten ihmisiä.

Ranskan liikenteessä kuoli viime vuonna 8 487 ihmistä, Saksan liikenteessä 7 749 ihmistä, Puolan liikenteessä 6 730 ihmistä ja Espanjan liikenteessä 5 319 ihmistä.

Liikenneonnettomuuksissa loukkaantuneita oli Ranskassa 124 524, Saksassa 395 355, Puolassa 55 106 ja Espanjassa 89 854.

Suhteellisesti heikoin liikenneturvallisuus oli liikennekuolemien määrällä mitattuna Kreikassa ja Puolassa, joissa onnettomuuksissa kuoli 20,3 ihmistä ja 17,4 ihmistä sataatuhatta asukasta kohti laskettuna.

STT-IA
5.5.2000


Ulkomaat -sivulle