Työryhmä ehdottaa:
Joukkoliikenne paremmin huomioon kaikissa liikennehankkeissa
Liikenneministeriön työryhmä kehottaa ottamaan joukkoliikenteen paremmin huomioon kaikissa liikennehankkeissa. Erityisesti kaupunkiseudulla julkinen rahoitus olisi suunnattava hankkeisiin, jotka edistävät myös joukkoliikennettä.
Joukkoliikennestrategiaa pohtinut liikenneministeriön työryhmä luovutti mietintönsä ministeri Olli-Pekka Heinoselle tiistaina.
Strategia linjaa keinoja, joilla päästäisiin joukkoliikenteen
keskeisiin tavoitteisiin. Päätavoitteena on, että joukkoliikenteen
markkinaosuus säilyy ja liikkumisen peruspalvelut turvataan.
Kaupungeissa ja niiden välisessä liikenteessä joukkoliikenteen
osuutta tulisi lisätä nykyisestä. Maaseudulla taas pitäisi turvata
autottomien kansalaisten liikkumismahdollisuudet.
Valtio käyttää vuosittain teiden ja ratojen pitoon noin kuusi
miljardia markkaa ja julkiseen liikenteeseen noin 0,8 miljardia
markkaa. Kunnat käyttävät väylien pitoon ja julkiseen
liikenteeseen yhteensä yli 4,5 miljardia markkaa vuodessa.
Työryhmän mielestä joukkoliikenteen tavoitteet voidaan
saavuttaa pitkälti nykyisellä julkisella rahoituksella, jos
voimavaroja kohdennetaan uudelleen ja asetetaan
kehittämiskohteet tärkeysjärjestykseen. Jos tuloksia halutaan
nopeammin, tarvitaan kuitenkin lisärahoitusta.
Työryhmä
korostaa, että tavoitteiden toteuttamiseksi tarvitaan laajaa
yhteistyötä.
- Joukkoliikennettä on kehitettävä kokonaisuutena
niin, että eri liikennemuodot tukevat toisiaan.
Väestö keskittyy yhä enemmän kaupunkiseuduille ja taajamiin.
Samalla kaupunkien sisällä asutus hajautuu laajemmalle
alueelle. Jatkossa maankäyttö ja liikennesuunnittelu vaikuttavat
ratkaisevasti siihen, onko joukkoliikenne tehokasta ja
taloudellista.
- Etenkin kaupunkien infrastruktuurihankkeissa
olisi otettava huomioon joukkoliikenteen tarpeet, työryhmä
painottaa.
Väestön ikääntymisen myötä joukkoliikenteessä tarvitaan hyvää
palvelua, helposti saatavaa informaatiota ja laadukasta
kalustoa.
- Erilliskuljetukset ja ovelta ovelle -palvelut lisäävät
yhteiskunnan maksamia kuljetuskustannuksia. Kustannusten
hillitsemiseksi liikennepalvelut olisikin pyrittävä
sovittamaan yhteen, työryhmä toteaa.
Myös laadullista parannusta
Joukkoliikenteen laatua tulisi parantaa niin, että se houkuttelisi
uusia matkustajia ja pärjäisi yhä paremmin lipputulojen
varassa. Asemien, kulkureittien, informaation ja matkaketjujen
pitää olla esteettömiä ja helppokäyttöisiä. Eri liikennemuotojen
yhteisten asemien eli matkakeskusten perustaminen on työryhmän mielestä tärkeää.
Joustavien palvelulinjojen ja kutsujoukkoliikenteen käyttöä
Pitäisi työryhmän mukaan niinikään edistää. Kaupunkien välisessä bussi- ja junaliikenteessä
tulisi kehittää joukkoliikennettä palvelevaa liikenneverkostoa
ja parantaa syöttöliikennettä.
Työryhmän mielestä strategian keskeiset ehdotukset tulisi viedä
poliittiseen käsittelyyn.
Tällaisia kysymyksiä ovat mm.
joukkoliikenteen huomioon ottaminen
liikenneverkkoinvestoinneissa, vähäliikenteisten rataosien
junavuorojen säilyttäminen ja valtion rahoituksen suuntaaminen
joukkoliikenteen kehittämiseen.
IA
5.5.2000
Politiikka -sivulle
|