Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Työryhmä ehdottaa:

Joukkoliikenne paremmin huomioon kaikissa liikennehankkeissa



Liikenneministeriön työryhmä kehottaa ottamaan joukkoliikenteen paremmin huomioon kaikissa liikennehankkeissa. Erityisesti kaupunkiseudulla julkinen rahoitus olisi suunnattava hankkeisiin, jotka edistävät myös joukkoliikennettä.


Joukkoliikennestrategiaa pohtinut liikenneministeriön työryhmä luovutti mietintönsä ministeri Olli-Pekka Heinoselle tiistaina.

Strategia linjaa keinoja, joilla päästäisiin joukkoliikenteen keskeisiin tavoitteisiin. Päätavoitteena on, että joukkoliikenteen markkinaosuus säilyy ja liikkumisen peruspalvelut turvataan.

Kaupungeissa ja niiden välisessä liikenteessä joukkoliikenteen osuutta tulisi lisätä nykyisestä. Maaseudulla taas pitäisi turvata autottomien kansalaisten liikkumismahdollisuudet.

Valtio käyttää vuosittain teiden ja ratojen pitoon noin kuusi miljardia markkaa ja julkiseen liikenteeseen noin 0,8 miljardia markkaa. Kunnat käyttävät väylien pitoon ja julkiseen liikenteeseen yhteensä yli 4,5 miljardia markkaa vuodessa.

Työryhmän mielestä joukkoliikenteen tavoitteet voidaan saavuttaa pitkälti nykyisellä julkisella rahoituksella, jos voimavaroja kohdennetaan uudelleen ja asetetaan kehittämiskohteet tärkeysjärjestykseen. Jos tuloksia halutaan nopeammin, tarvitaan kuitenkin lisärahoitusta.

Työryhmä korostaa, että tavoitteiden toteuttamiseksi tarvitaan laajaa yhteistyötä.
- Joukkoliikennettä on kehitettävä kokonaisuutena niin, että eri liikennemuodot tukevat toisiaan.

Väestö keskittyy yhä enemmän kaupunkiseuduille ja taajamiin. Samalla kaupunkien sisällä asutus hajautuu laajemmalle alueelle. Jatkossa maankäyttö ja liikennesuunnittelu vaikuttavat ratkaisevasti siihen, onko joukkoliikenne tehokasta ja taloudellista.

- Etenkin kaupunkien infrastruktuurihankkeissa olisi otettava huomioon joukkoliikenteen tarpeet, työryhmä painottaa.

Väestön ikääntymisen myötä joukkoliikenteessä tarvitaan hyvää palvelua, helposti saatavaa informaatiota ja laadukasta kalustoa.

- Erilliskuljetukset ja ovelta ovelle -palvelut lisäävät yhteiskunnan maksamia kuljetuskustannuksia. Kustannusten hillitsemiseksi liikennepalvelut olisikin pyrittävä sovittamaan yhteen, työryhmä toteaa.


Myös laadullista parannusta

Joukkoliikenteen laatua tulisi parantaa niin, että se houkuttelisi uusia matkustajia ja pärjäisi yhä paremmin lipputulojen varassa. Asemien, kulkureittien, informaation ja matkaketjujen pitää olla esteettömiä ja helppokäyttöisiä. Eri liikennemuotojen yhteisten asemien eli matkakeskusten perustaminen on työryhmän mielestä tärkeää.

Joustavien palvelulinjojen ja kutsujoukkoliikenteen käyttöä Pitäisi työryhmän mukaan niinikään edistää. Kaupunkien välisessä bussi- ja junaliikenteessä tulisi kehittää joukkoliikennettä palvelevaa liikenneverkostoa ja parantaa syöttöliikennettä.

Työryhmän mielestä strategian keskeiset ehdotukset tulisi viedä poliittiseen käsittelyyn.

Tällaisia kysymyksiä ovat mm. joukkoliikenteen huomioon ottaminen liikenneverkkoinvestoinneissa, vähäliikenteisten rataosien junavuorojen säilyttäminen ja valtion rahoituksen suuntaaminen joukkoliikenteen kehittämiseen.

IA
5.5.2000


Politiikka -sivulle