Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Varsinaissuomalaiset kansanedustajat kiirehtivät hallituksen merenkulkupäätöksiä



Kiistely merenkulun mahdollisista tuista ja kilpailukyvyn säilyttämisestä sai viime viikolla uutta pontta Viking Linen esitettyä kahden aluksensa ulosliputtamista. Samoihin aikoihin Turun eteläisen vaalipiirin kansanedustajat ovat jättäneet kansanedustaja Virpa Puiston (sd.) nimissä toimenpidealoitteen merenkulun tukipaketista.


Suomalaisen merenkulun tukiratkaisua on hierottu pitkään. Kyse on yksinkertaisesti rahasta, koska kauppamerenkulun kilpailukyvyn säilyminen edellyttää nykyisellään suoraa tukea, uudenlaisia veroratkaisuja tai miehistökustannusten alentamista.

Viimeksimainittu taas tarkoittaisi käytännössä ulkomaalaismiehistöjä suomalaisilla aluksilla. Yhtä kaikki, jos laivat halutaan säilyttää Suomen alusrekisterissä, ratkaisuilla on kiire. Ennen Viking Linen tiedotetta Finnlines ilmoitti 11 aluksensa todennäköisestä ulosliputuksesta.


Selkeä linja puuttuu

Kansanedustajien aloitteessa vaaditaan, että hallitus ryhtyy toimenpiteisiin ja valmistelee ja toteuttaa yhdessä liikenneministeriön ja valtiovarainministeriön kanssa pikaisesti tukipaketin, jolla varmistetaan suomalaisten merimiesten ja muiden merenkulun ammattilaisten työpaikkojen säilyminen suomalaislaivoissa.

Välillä ehdittiin jo uutisoidakin, että jonkinlainen päätös tuista olisi tehty, mutta todellisuudessa tilanne on keskeisiltä osiltaan auki.

- Tämä on yksi vauhdituskeino, jonka tavoitteena on tukipaketin läpivieminen. Hankkeen eteen on tehty paljon töitä jo aiemmin, kansanedustaja Virpa Puisto sanoo.

- Ratkaisun sisällöstä käydään sisäistä kädenvääntöä. Haetaan kokonaisuutta, jossa puhutaan sosiaalisten kustannusten palauttamisesta ja tonnistoveron käyttöönotosta.

- Välillä mietityttää, onko tässä vallalla ministerin vai virkamiesten tahto. Liikenneministeriön osastopäällikölle käy vain tonnistovero. Liikenneministeri Olli-Pekka Heinonen edellyttää palkkakustannusten laskua, mutta se tarkoittaa tuplamiehitystä, ja sitä, että päällystö olisi suomalaista ja muu miehistö halpatyövoimaa, Puisto sanoo.


Kahden ministeriön yhteinen ratkaisu

Merenkulun tukiratkaisujen on katsottu riippuvan viime kädessä valtiovarainministeriön päätöksistä. Liikenneministeriössä merenkulun tukemiseen on suhtauduttu jo pitkään myönteisemmin. Yksi ongelma on ollut selkeän mallin puuttuminen.

- Asiasta on tehty eduskunnassakin yksimielinen päätös. Jo edellinen liikenneministeri Matti Aura toi asian "kalkkiviivoille". Ratkaisu olisi toteutettava, vaikka osina, mutta kuitenkin, Puisto toteaa.

- Valtiovarainministeriöltä ja liikenneministeriöltä tarvittaisiin selkeä esitys.

Toimenpidealoitteessa todetaan, että Suomen merenkulun työpaikat ovat uhattuina laivojen ulosliputuksen takia, mikä tarkoittaa, että kyseessä on usean sadan suomalaisen työpaikka.

Aloitteessa muistutetaan, että merenkulku on huoltovarmuuden kannalta yksi tärkeimmistä elinkeinoista, ja kriisitilanteessa ulkomaalainen miehistö voi rajoittaa kansallisen edun toteutumista.

- Ulosliputuksessa on kysymys henkilökustannuksista käytävästä kilpailusta, joka äärimmilleen vietynä voi olla uhka merenkulun turvallisuudelle, aloitteen tekijät varoittavat.

MIKKO LAITINEN
5.5.2000


Politiikka -sivulle