Maailman lopusta tuli kulttuurikeskus
Tuhat vuotta sitten pyhiinvaeltajat aloittivat matkansa kaikkialta katolisesta maailmasta Luoteis-Espanjaan - paikkaan, jota roomalaiset kutsuivat nimellä Finis Terrae eli Maailman loppu. Nykyisin se tunnetaan Santiago de Compostelana.
Seudulle oli tarinan mukaan haudattu yksi Jeesuksen
opetuslapsista, Jaakob, espanjalaisittain Santiago. Haudan
löysi eräs erakko 800-luvulla nykyisen kaupungin paikalla
sijainneelta hautausmaalta eli compostumista.
Espanjaan ruumiin oli tarun mukaan kantanut enkeli
Jerusalemista, jossa apostoli oli tapettu marttyyrina.
Keskiaikaisissa kirjoituksissa roomalaisaikainen hautausmaata
merkitsevä compostum muuttui Campus Stellaeksi eli tähtien
kentäksi.
Haudan ylle rakennetussa kirkossa koettiin tavaton määrä
ihmeitä. Mystisten legendojen tarkoitus oli yhtäältä valaa
rohkeutta maureja vastaan taisteleviin sotilaisiin, toisaalta
vakuuttaa pyhiinvaeltajat, jotka toivat maailman ääreen
viisautta ja rahaa.
Ensimmäisen kirkon maurit tuhosivat ja vain hauta pelastui.
Nykyisen katedraalin peruskiven arvioidaan asetetun paikoilleen
vuonna 1076. Suurin osa katedraalista valmistui 1100-luvulla,
mutta sen jälkeen siihen on lisätty mm. jylhä barokkifasadi
1738-1750.
Yhä vielä Santiagoon hakeutuu vuosittain nelisen miljoonaa
pyhiinvaeltajaa. Pyhinä vuosina määrä kaksinkertaistuu, sillä
vain silloin auki olevasta Anteeksiannon portista katedraaliin
astuva saa kertaheitolla kaikki syntinsä anteeksi. Jaakobin
vaelluksen pyhä vuosi on aina, kun heinäkuun 25. päivä sattuu
sunnuntaiksi.
Muulloin katedraaliin käydään Praza do Obradoirolta. Sisään
astuvan katse kohdistuu ensimmäisenä romaanisen taiteen
helmeen, mestari Mateon 1100-luvulla loihtimaan Portico da
Gloriaan. Teoksen alimman pyhimyksen ylle on painautunut
kämmenenjälki, sillä kautta aikojen pyhiinvaeltajat ovat
tavanneet asettaa siihen kätensä ja kopauttaa pyhimystä
päällään kolme kertaa. Se lisää viisautta.
Kaikki eivät enää moottoriteiden aikana perinteiseen tapaan
kävele Santiagoon, mutta yhä moni taittaa ainakin osan
matkasta jalkapatikassa, ratsastaen tai pyöräillen.
Nykykulkijoilla patikoimisen motiiveja saattavat olla hulppea
maisema ja noin 1 800 matkan varrelle sijoittuvaa
roomalaisaikaista monumenttia. Mutta ennenkään kaikki eivät
taivaltaneet Santiagoon uskon vuoksi. Pyhiinvaellus oli myös
tavanomainen rangaistus rikollisille.
Nykyisetkin pyhiinvaeltajat varustautuvat perinteisillä
kävelysauvalla ja simpukankuorella. Sauvalla puolustauduttiin
susilta ja rosvoilta. Vaatteeseen kiinnitetty simpukankuori oli
pyhiinvaeltajan tunnusmerkki, jonka ansiosta majatalot matkan
varrella avasivat hänelle ovensa.
Santiago de Compostela halajaa modernimpaa mainetta
Muutkin kuin pyhiinvaeltajat hurmaantuvat Santiago de
Compostelasta. Ei pelkästään katedraali, vaan koko kaupunki
on suuri arkkitehtoninen taidonnäyte. Rakennustaiteen
tyylisuuntia satojen vuosien varrelta yhdistää materiaali,
galicialainen graniitti, jonka sade on takonut harmaaksi ja
rosoiseksi.
Katedraalin ympärille keskiajalla kohonnut kaupunki ei
kuitenkaan ole kivettynyt muinaisjäänne. Se on edelleen vireä
kulttuurikeskus, mitä muu maailma ei santiagolaisten mielestä
riittävän hyvin tiedä.
Varsinkin nuorempi kulttuuriväki pitää perinteitä jo pienenä
painolastina.
- Omillekin tiedotusvälineille kaupungista syötetään aina samaa
postikorttikuvaa katedraaleineen ja kelttiperintöineen, Santiago
de Compostelan kulttuurivuoden lehdistöpäällikkö Luis Bello
tuhahtaa.
Hänen mielestään kulttuurivuosi yhdessä yhdeksän muun
kaupungin kanssa on 100 000:n asukkaan Santiagolle
onnenpotku. Nyt kaupungilla on mahdollisuus näyttää, että
siellä osataan muutakin kuin myydä rihkamaa pyhiinvaeltajille.
Santiagosta löytyy mm. kymmeniä vapaita teatteriryhmiä, neljä
teatteria, oma sinfoniaorkesteri ja uusi konserttitalo,
elokuvateattereita, moderneja kongressitiloja ja
nykytaiteenmuseo.
Pyhiinvaelluksia syrjäisen paikkakunnan on kuitenkin kiittäminen
siitä, että se nyt voi patsastella Luoteis-Espanjan autonomisen
maakunnan, Galician, kulttuurin ja tieteen pääkaupunkina.
Eri puolilta Eurooppaa maailman ääreen matkanneiden
pyhiinvaeltajien reittejä pitkin levisi suunnattomasti taiteellisia
ja tieteellisiä vaikutteita etenkin keskiajalla. Jo Goethe
aikanaan totesi Euroopan tietoisuuden kasvaneen Santiagoon
vievien teiden varsilla.
Rockia ja liturgiaa
Tavallisissakin oloissa Santiago de Compostelan saleissa ja
toreilla on tarjolla yli tuhat kulttuuritapahtumaa nykytanssi- ja
teatterifestivaaleista klassisen musiikin sarjoihin. Nyt määrä ei
juuri lisäänny, mutta näyttävyyteen on panostettu.
Santiagossa historia luo rock-konserteillekin uusia
ulottuvuuksia. Nelipäiväinen Santi Rock järjestetään
heinäkuussa Monte do Gozolla, Ilon vuorella, josta
pyhiinvaeltajat ensimmäiseksi näkevät katedraalin. Esiintyjinä
ovat mm. Suede, The Cardigans, Red Hot Chili Peppers ja Neil Young.
Kirkon kulttuurivuosi huipentuu toukokuussa, kun katedraalissa
järjestetään sen aidon keskiaikaisen liturgian toisinto Codex
Calixtinus.
Pääsiäisviikon alussa sää ei houkuttele pyhiinvaellukselle. Sade
piiskaa välillä rakeina ja Atlantilta puhaltava tuuli kääntää
sateenvarjon nurin. Paikalliset nauttivat paksua kuumaa
kaakaota baareissa, joita Santiagossa riittää.
Iltaisin kapeat graniittikujat täyttyvät opiskelijoista, joita
kaupungin yli 500-vuotiaassa yliopistossa ahkeroi talvisin
nelisenkymmentätuhatta.
Atlantin läheisyydestä muistuttavat Rua do Francolla toinen
toistaan maittavampia meren herkkuja tarjoilevat ravintolat.
Paikallisväriä löytyy vaikkapa Pulpo gallegosta, annoksesta
paprikalla maustettuja mustekaloja, joka maistuu herkulliselta
alueen oman valkoviinin kera.
Eurooppa ja maailma
Santiagon kulttuurivuoden teema on osuvasti Eurooppa ja
maailma. Kaupunki haluaa muistuttaa olevansa yhä paikka,
jossa eri kulttuurit kohtaavat. Santiagollahan on ikiajat ollut
yhteys myös Euroopan ulkopuolelle meritse.
Parhaillaan Galician kansanmuseossa Museo Pobo Galegossa on
esillä Heurekan kommunikaationäyttely, johon tutustuminen
kuuluu mm. monen koulun ohjelmaan.
Sen jälkeen museossa avautuu Elämää Pohjois-Atlantilla
esittelevä katselmus. Näyttelyssä tutustutaan kalastajien
arkeen keskiajalta tähän päivään Galician lisäksi Islannissa,
Norjassa ja Ranskan Normandiassa. Kaikki ne ovat alueita,
joihin galicialaiset tuntevat sielujen sympatiaa.
Sen sijaan kelttiläisyyttä ei enää erityisemmin hehkuteta.
Nykyisin maakunnassa korostetaan muiden Espanjan pohjoisten
alueiden tapaan omaa erikoislaatua; Galician kieltä ja
kulttuuria.
Galicialla on yhteinen historia Portugalin kanssa ja lähes sama
kieli, joka galicialaisissa kouluissa on pakollinen oppiaine.
Galegonkielistä kirjallisuutta luetaan maakunnassa paljon,
suosittu kirjailija on mm. nuori Manuel Rivas. Myös teattereissa
kansallisuusbuumi näkyy. Galegonkieliset näytelmät vetävät
yleisöä melkein yhtä lailla kuin Madridista tai Barcelonasta
saapuvat hitit.
Moderneja ylpeyden aiheita
Erityisen ylpeitä santiagolaiset ovat modernista
konserttitalostaan sekä nykytaiteen museosta, joka on
ensimmäinen uusi rakennus vanhassa kaupungissa. Sen on
suunnitellut portugalilainen arkkitehti Alvaro Siza, jonka jäljiltä
museon takana viheriöi myös kaupunkilaisten suosima puisto.
- Tämä rakennus kunnioittaa vanhaa, siksi konservatiivisetkin
santiagolaiset ovat ottaneet sen ilolla vastaan. Rakennus on
samaa graniittia kuin muukin kaupunki. Se on myös matalampi
kuin vieressä oleva kansanmuseo, mikä on kunnioituksen
merkki, Nykytaiteen museon tiedotusvastaava Silvia Langueira
luonnehtii Santiagon kaupunkisuunnittelua.
Santiago de Compostela lukeutuu Unescon
kulttuuriperintökohteisiin, ja pari vuotta sitten se sai Euroopan
kaupunkisuunnittelupalkinnon.
Nykytaide pyristelee vanhan otteessa
- Nykytaiteen tekeminen on Santiago de Compostelassa vaikeaa,
kaupungin luonne on niin perinteinen. Päättäjät ovat yhtä
konservatiivisia kuin tämä kivi ympärillämme ja haluavat tukea
vain uskonnollisen taiteen näyttelyitä, huokaa Santiago de
Compostelan nykytaiteenmuseon koulutusosaston johtaja,
taiteilija Manuel Olveira.
Olveira työskentelee itse nuorten taiteilijoiden kanssa ja
käyttää uutta teknologiaa hyväkseen omassa video-,
installaatio- ja valokuvataiteessaan.
Hän myös valmistelee Santiago de Compostelaan kesäksi
suurta teknotapahtumaa nimeltä Lost in Sound. Matkaajien on
syytä tietää, että kaupungissa yöelämä alkaa vasta kello 24
jälkeen ja klubit ovat yleensä auki koko yön.
- Nuoret ovat täälläkin kiinnostuneita uuden teknologian
suomista mahdollisuuksista ja tekevät esimerkiksi
tietokonemanipulaatioita ja cd-rom-kokeiluja, mutta
Santiagossa ei siihen ole samoja mahdollisuuksia kuin vaikkapa
Helsingissä. Siksi nuoret taiteilijamme lähtevät muualle oppiin,
New Yorkiin ja Lontooseen. Mutta trendit ovat täällä samat
kuin missä tahansa Euroopassa.
Olveira on käynyt Suomessa ja tehnyt töitä suomalaisten
nuorten taiteilijoiden kanssa.
- Kaikki on teillä niin järjestäytynyttä, täällä vallitsee kaaos,
hän huokaa.
Myös kuvanveistäjän uraa aloitteleva, 28-vuotias Ana Garzia Vieizo, harmittelee uskonnollisen taiteen suurta menekkiä
kotikaupungissaan. Hän veistäisi mieluummin moderneja
teoksia, mutta pyhäinkuvat tuovat leivän.
Kuin symbolisesti Ana työskentelee Nykytaiteenmuseon ja
Museo Pobo Galegon väliin jäävässä verstaassa. Se on ikiajat
ollut hänen isänsä, kuvanveistäjä Fernando Garzia Blancon
työtila.
Tytär valmistelee omaa modernia kokoelmaa näyttelyä varten,
mutta auttaa nyt sairasta isäänsä pyhäinkuvien teossa.
Fernando Garzia Blanco on ennen ollut vapaa taiteilija, nykyisin
häntä tukee Galician maakunta. Hänen veistoksiaan on esillä
Latinalaisessa Amerikassa ja useissa Espanjan kaupungeissa.
STT-IKK
5.5.2000
Ajassa -sivulle
|