Pienten ja suurten maiden näkemyserot kärjistyvät EU:ssa
Pitkän tyhjäkäynnin jälkeen neuvottelut EU:n uudesta perussopimuksesta ovat alkaneet kärjistyä, kun pienten ja suurten maiden näkemyserot käyvät entistä selvemmiksi.
Komissio, joka ei ole osapuoli neuvotteluissa,
pyrkii muutamien pienten maiden tuella
pelastamaan oman vaikutusvaltansa.
Puheenjohtaja Romano Prodin puhe
EU-parlamentissa oli tähän asti näkyvin
vastareaktio ajatuksiin, että valtaa pitäisi siirtää
enemmän jäsenmaiden tasolle, pois EU:n
toimielimiltä.
Ensi viikon lopulla EU-johtajilla onkin otollinen
tilaisuus puhua asioita halki Biarritzin
huippukokouksessa Ranskan länsirannikolla.
Tanskan "ei" eurolle antoi lisäpuhtia puheille, että
EU:n pitäisi antaa eriytyä eritahtisiin joukkoihin,
kun kerran kaikki maat eivät ole valmiita
syventämään yhteistyötä samaa tahtia.
Puheenjohtajamaa Ranskan presidentti Jacques
Chirac on puhunut paljon tämän ajatuksen
puolesta. Chirac puhuu "kansojen Euroopasta",
jossa valtaa siirretään enemmän jäsenmaiden
hallituksille, pois EU:n instituutioilta.
Britanniassa pääministeri Tony Blair on muotoillut
samankaltaisia ajatuksia - ilmeisesti siinä
toivossa, että hallitustenvälinen EU olisi
brittiäänestäjille mieluisampi, jolloin hänen
hallituksensa mahdollisuudet saada myönteinen
vastaus tulevassa Emu-kansanäänestyksessä
paranisivat.
Blair ehdottaa mallia, jossa EU:n johtajien
huippukokoukset ottaisivat enemmän valtaa ja
EU-parlamenttiin muodostettaisiin toinen kamari,
joka koostuisi kansallisten parlamenttien
jäsenistä.
Mutta pienet maat ja komissio nostavat
profiiliaan. Belgia, Luxemburg ja Hollanti tekivät
yhteisen linjauksen, jossa ne korostivat komission
keskeistä asemaa aloitteentekijänä.
Suomi on ollut samoilla linjoilla - jos valtaa
viedään Brysselin komissiolta, siirtyvät päätökset
äkkiä suurten jäsenmaiden kähmittäviksi.
Komissiossa kaikilla mailla on jäsen ja
ministerineuvostossa kaikilla edustajansa. Mutta
jos ratkaisuja aletaan tehdä muualla, ei ole
sanottua, että pieniltä mailta kysytään muuta
kuin aamenta.
Uskottavuutta
Vaikka neuvottelut ovat edenneet nihkeästi, kaikki
osapuolet vakuuttavat haluavansa tuloksen
joulukuussa Nizzan huippukokouksessa.
Kysymys on uskottavuudesta. Jos
hallitustenvälisen konferenssin aikataulu pettää,
pettää EU samalla lupauksensa hakijamaille olla
valmis ottamaan uusia jäseniä alkuvuodesta
2003.
Itä-Euroopan maissa epäillään jo nyt, ovatko
unionin nykyiset jäsenmaat todella sitoutuneet
kalliiseen itälaajentumiseen.
Mielipidemittausten mukaan vain vähemmistö
EU-kansalaisista pitää laajentumista tärkeänä
tavoitteena, vaikka hallitukset ovat toistuvasti
vakuuttaneet sitoutumistaan siihen.
Konferenssin asialista on lyhyt, mutta kysymykset
periaatteellisia ja vaikeita. Päätökset ratkaisevat,
miten EU-maat tekevät päätöksiä ja kenellä on
unionissa valtaa.
Puheenjohtajamaa Ranska on puhunut
sinnikkäästi komission koon rajoittamisesta, siten
että kaikilla jäsenmailla ei aina olisi omaa
komissaaria. Tehokkuus edellyttäisi, että komissio
rajataan korkeintaan 20 jäseneen, ovat
ranskalaiset perustelleet.
Suomi ja muutkin pienet maat ovat torjuneet
tämän; suomalaisneuvottelijat ovatkin todenneet,
ettei Suomi pitäisi hyväksyttävänä sellaista
komissiota, josta puuttuu ranskalainen
komissaari.
Enemmistö EU-maista on Suomen linjalla.
Useimmat torjuvat myös Ranskan ajatuksen, että
komission sisällä pitäisi olla selvempi hierarkia ja
enemmän varapuheenjohtajia.
Ranska ei vastarinnasta hätkähdä.
Eurooppa-ministeri Pierre Moscovici pahoittelikin
EU-parlamentissa tilanteen lukkiutuneen, koska
muut maat eivät ole ymmärtäneet, että Ranskan
esittämä malli on ainoa ratkaisu luoda vahva ja
toimintakykyinen komissio.
Saksan äänet
Mutta suuretkaan maat eivät ole kaikesta yhtä
mieltä. Äänten painotus on kysymys, jossa EU:n
perinteisen voimakaksikon, Ranskan ja Saksan,
eripura näkyy selvimmin. Saksojen yhdistymisen
jälkeen epäsuhta Ranskan ja Saksan äänimäärien
välillä on vain korostunut.
Ranskan väkimäärä on noin 30 miljoonaa pienempi
kuin Saksan, mutta ranskalaiset eivät millään
hyväksy ajatusta, että Saksalla olisi enemmän
ääniä kuin heillä.
Nyt neljällä suurella jäsenmaalla on
ministerineuvostossa 10 ääntä kullakin, numeroa
pienemmällä Espanjalla kahdeksan.
Espanjalla on sen vuoksi vaikeuksia. Liittyessään
unioniin Espanja sai valita - joko kahdeksan ääntä
ministerineuvostossa ja kaksi komissaarin
paikkaa, tai kymmenen ääntä ja yksi komissaari.
Espanja valitsi silloin komissaarit, mutta on nyt
menettämässä tämän ainoan etunsa, ja vaatii
siksi lisäkorvausta.
EU:n hallitustenvälinen
konferenssi ratkaisee
unionin vallanjaon
Useita keskeisiä kysymyksiä jäi vaille ratkaisua,
kun EU kesäkuu ssa 1997 päätti
uudistuskierroksen Amsterdamin
huippukokouksessa. Pikkutunneille venyneessä
kokouksessa EU-johtajat päättivät siirtää monia
vaikeita ratkaisuja tulevaisuuteen.
Komission kokoonpano. Pitääkö joka
jäsenmaasta olla yksi komissaari, vai pitäisikö
komission kokoa rajata pienemmäksi? Suomi ja
muut pienet vaativat kaikille jäsenmaille
komissaarinpaikkaa.
Äänten painotus ministerineuvostossa. Nyt
suurilla mailla on kymmenen ääntä; Ruotsilla on
neljä, Suomella kolme ja kaikkein pienimmällä
jäsenellä eli Luxemburgilla kaksi. Suuret ovat
saamassa enemmän ääniä korvaukseksi siitä, että
ne luopuvat toisesta komissaarinpaikasta.
Määräenemmistöpäätösten lisääminen. Jotta yhä
laajempi EU ei jumiutuisi, on tarkoitus luopua
yksimielisyysvaatimuksesta entistä useammassa
kysymyksissä.
Joustavuus, eli ehdot, joilla ryhmä jäsenmaita
voi keskenään tiivistää yhteistyötä jollakin
rajatulla alueella.
Muut toimielinkysymykset laajentuneessa
EU:ssa. Esimerkiksi EU-parlamentin paikkamäärä
rajataan 700:aan, joten Suomi menettää
muutaman nykyisestä 16 paikastaan.
Neuvotteluissa kiistellään nyt paikkojen jaosta;
yhden laskutavan mukaan Suomelle jäisi 27
jäsenmaan EU:ssa 13 parlamentaarikon paikkaa,
toisessa mallissa kymmenen.
STT-MH
6.10.2000
Ulkomaat -sivulle
|