Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Omakuva mukaan:

Uusi villitys valtaa postimerkkimaailmaa



Myös Suomen Posti lähtee innolla mukaan uuteen villitykseen, jossa asiakkaille tarjotaan varsinaisen maksuarvollisen postimerkin seuraksi omakuvaa.


Vaikka potrettikuvaa ei yksin voi käyttää postimerkkinä, on yhdistelmän menestys ollut tosi kova maailmalla.

Tätä uudenlaista henkilökohtaisuutta voi kirjelähetyksiin saada pyhäinpäivän viikonvaihteessa postimerkkimessuilla Helsingin messukeskuksessa.

Kuka tahansa voi kuvauttaa itsensä tarralipukkeelle ja saada kuvansa aidon 3,50 markan arvoisen joulupostimerkin kuvapariksi.

- Myös Englannin posti tekee omakuvamerkki-kuvaparin tulevaksi jouluksi kansalaisilleen, kertoo johtaja Markku Penttinen Suomen Postista. Hän tutustui kesäkuussa Lontoon postimerkkimessuihin, jossa oli noin 50 000 kävijää.

- Heistä 40 000 halusi omakuvan mukaansa, hän kuvaa menekkiä. Omakuvaa ovat tehneet myös mm. Kanadan, Irlannin ja Australian postit.


Joulupukin tuote

Omakuva-joulupostimerkki on varsinaisesti Joulupukin Pääpostin tuote ja suunniteltu Lapin kävijöiden iloksi.

Tarvittava laitteisto ja merkkien myynti siirretään Helsingin messukeskuksesta postimerkkimessujen jälkeen pohjoiseen, ja marraskuun puolesta välistä lähtien voi Napapiiriltä lähettää terveisensä oman kuvansa kanssa.

Olkikoristeaiheinen joulupostimerkki ilmestyy kahdenlaisissa arkeissa: toinen noudattaa perinteistä arkkimallia, toinen on suunniteltu omakuva-postimerkkejä varten.

Omakuva-yhdistelmä on valtava hitti Australiassa, josta se on lähtöisinkin. Ideaa kehitettiin siellä olympialaisten aikana vielä pitemmälle: kultamitalin voittaneista tehtiin saman päivän aikana digitaali-tekniikalla omakuvat, jotka olivat aivan yksinäänkin kelvollisia liikenteessä.

Olympiavoittaja-aiheisia merkkejä myytiin kisojen aikana yli 4,5 miljoonaa kappaletta eli se oli hyvä bisnes.


Luonto näkyy ensi vuoden postimerkeistä

Luonto moninaisuudessaan tulee esiin ensi vuoden postimerkeistä. Erilaisia lintuja, kaloja ja kukkia esitellään 14 merkissä. Kukkia on myös Ystävyydellä-vihkon kuudessa postimerkissä.

Suomenlahden historiaa, merenkulkua ja vedenalaista maailmaa valotetaan vihkossa, jossa on viisi postimerkkiä. Vesi luonnonvoimana on Europa-postimerkin aiheena.

Myös urheilu ja kulttuuri saavat osansa eli hiihdon MM- ja suunnistuksen MM-kilpailut omat julkaisunsa.

Muita aiheita ovat eurooppalainen kielivuosi ja Unescon maailmanperintöluetteloon kuuluva Verlan tehdasmiljöö. Joulu- ja pääsiäismerkkejä ilmestyy kumpiakin kaksi.

Ensi vuonna ilmestyy kaikkiaan 14 postimerkkijulkaisua: vihkoa, tarra- ja pienoisarkkia sekä yksittäistä postimerkkiä. Erilaisia merkkejä on 38.

Jotta uudetkin markka-arvoiset postimerkit ehdittäisiin käyttää niiden kelpoisuusaikana 30. 6. 2002 mennessä, niiden ilmestymiset ajoitetaan pääasiallisesti keväälle.

Samasta syystä erikoismerkkien painosmääriä pienennetään. Euroaikanakin käypiä ikimerkkejä julkaistaan ensi vuonna aiempaa enemmän.

STT-MH
6.10.2000


Ajassa -sivulle