Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Viikon pelidemo: Test Drive Off-Road 2



Jos rata-autoilu kyllästyttää, laitetaan maastovaihde päälle ja mennään metsään. Accoladen Test Drive-sarja jatkuu Off-Road 2 rymistelyllä.


Test Drive Off-Road 2 on arcade-tyylinen ajopeli, jossa kisaillaan erilaisilla maastoautoilla.

Ratoja täydellisessä pelissä on kaksitoista kuudessa eri maassa. Autoja peli sisältää yli kaksikymmentä, joten valinnan varaa löytyy. Myös mestaruuskilpailuja voi ajaa kuudessa eri luokassa.

Demossa voidaan valita vain yksi rata ja auto. Ratana on Santa Cruz ja autona Hummer.

Säätöjä demosta löytyy minimimäärä. Vain nopeuden näyttöä, kuvakulmaa, ääniä ja voidaan säätää. Myös ohjaimeksi voidaan valita joko digitaalinen tai analoginen. Näppäimistöllä pelatessa näppäimiä ei voida itse valita.

Ohjaukseen käytettävät näppäimet:

  • Vasemmalle= vasen nuoli
  • Oikealle= oikea nuoli
  • Kiihdytys= nuoli ylös
  • Jarrutus= nuoli alas
  • Isompi vaihde= A
  • pienempi vaihde= Z
  • taka näkymä= X
  • Kuvaruudun koko= F1 (vain ohjelmallisessa kiihdytyksessä)
  • Radan piirto= F2
  • Taivas= F3
  • Kuvakulma= F4
  • Tauko= ESC tai P
Radat ovat pitkiä ja näppäimiä joutuu painelemaan jatkuvasti. Nuolinäppäimet eivät ole ohjauksen kannalta parhaat mahdolliset, joten pelatessa ranteet joutuvat koville.

Vaikka demo onkin ns. esittely, saisi siinä olla mahdollisuus edes ohjainnäppäinten uudelleen valinnalle.

Ajamisessa on haastetta, tietokoneen ohjaamat autot antavat tiukan vastuksen, eikä kisaa voiteta tuntematta rataa.

Välillä tuntuu, että peli suosii konekuskeja. Kun konekuski ajaa puuta päin, se jää siihen ihmettelemään ja heti kohta sama sälli pyyhkäisee mennen tullen pelaajan ohi.

Autot pomppivat radalla käytännössä koko ajan ja kuva hyppii samaan tahtiin. Myös tämä ominaisuus vaikeuttaa ajamista, mutta vahvistaa samalla ajamisen tunnetta.

Paras kuvakulma ajamiseen saadaan auton takaa. Kuskin paikalta ajaminen on lähes mahdotonta liikaa hyppivän kuvan ja liian herkän ohjauksen johdosta. Kuvakulmia on kymmenkunta, joten kokeilemalla löytää itselle parhaiten sopivan.

Grafiikan resoluutiota ei myöskään demossa pysty säätämään, mutta se on oletusasetuksillakin siedettävä. Ympäristö on kauttaaltaan tumman ja hailun oloinen. Kirkkaampien värien käyttö tekisi pelistä hieman näyttävämmän.

Ajettavuudeltaan peli saisi olla hieman simulaatiomaisempi. Autoja ei saa millään kaadettua eikä radalta pääse eksymään. Jos ohjausvirheen tai pieleen menneen hypyn takia joutuu radan sivuun, vauhti tökkää kuin seinään. Sallimalla radalta ohi ajamisen olisi pelistä saatu hieman vapaamman oloinen. Nyt tuntuu siltä kuin ajettaisiin ahtaassa putkessa.

Demon rata on vaihteleva, jolta löytyy niin kalliota, vettä kuin mutaakin. Kuivalla maalla autot kulkevat parhaiten ja reittivalinnoissa kannattaakin kiinnittää huomio juuri tähän seikkaan.

Vesi hidastaa autojen kulkua vain hieman, mutta muta- ja savilätäköt ovat oikeita vauhdin turmia. Mitä isompi lätäkkö, sen enemmän vauhti tippuu. Lätäköt pystyy suhteellisen hyvin kiertämään ja tällä tempulla saadaan hieman tasoitusta konekuskeilta.

Laitteistovaatimukset: P166 Mhz, 32 Mb RAM, Win 95/98, DirectX 6, 4 Mb näytönohjain.

Lähiverkossa paremmuudesta voi kisailla jopa kahdeksan pelaajaa.

MIKA KULMALA
7.1.2000


Ajassa -sivulle