Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Liian varovainen ei voi olla

Jäät tavanomaista ohuempia



Järvien jääpeite etenkin keskisessä Suomessa on nyt viidestä kymmeneen senttiin ohuempi kuin tavallisesti tähän aikaan vuodesta.


- Vesistöissä on lämpimän kesän ja lauhan syksyn jäljiltä melkoinen lämpövarasto, joka voi jopa ohentaa jäätä, kun sen päällä on paksu eristävä lumipeite, sanoo erikoistutkija Veli Hyvärinen Suomen ympäristökeskuksesta.

Hyvärisen mukaan ainoa keino varmistua jääpeitteen paksuudesta on mennä suksilla jäälle ja mitata kairalla sen paksuus.

- Jään kanssa ei voi olla liian varovainen. Vuodet ovat erilaisia, ja joka vuosi myös jäämassan kehitys on erilaista. Isoissa vesissä siihen vaikuttavat virtaukset, mutta pienemmissä järvissä ja lammissa veden lämpövarasto, ilman lämpötila ja lumipeite vaikuttavat asiaan, Hyvärinen muistuttaa.


20 sentin teräsjää kestää auton

Vähälumisinakin talvina esimerkiksi moottorikelkkailu voi aiheuttaa vaaratilanteita. Jää voi käyttäytyä ajoneuvon alla yllättävästi.

Hyvärisen mukaan on esimerkkejä, joissa mottorikelkka sopivalla vauhdilla painaa jäätä ja muodostaa ajoneuvon eteen vedestä ja jäästä jääaallon, joka voi murtua.

Tielaitoksen omien ohjeiden mukaan virallisen jäätien voi avata enintään 2 000 kiloa painavalle henkilöautolle, jos kairalla voidaan todeta 20 sentin vahvuudelta teräsjäätä.

Kunnossapitoinsinööri Risto Huvila Keski-Suomen tiepiiristä kertoo, että 70-luvulta peräisin olevan käsikirjan mukaan 15-senttinen teräsjää kestää hevosen ja reen, mutta 3 000 kilon painoa varten tarvitaan vähintään 25 senttinen teräsjää.

- Teräsjää muodostuu jääkannen alta päin. Päällä olevaa kohvajäätä ei lasketa jääksi lainkaan, Huvila muistuttaa.

STT-IA
7.1.2000


Kotimaa -sivulle