Liian varovainen ei voi olla
Jäät tavanomaista ohuempia
Järvien jääpeite etenkin keskisessä Suomessa on nyt viidestä kymmeneen senttiin ohuempi kuin tavallisesti tähän aikaan vuodesta.
- Vesistöissä on lämpimän kesän ja lauhan syksyn
jäljiltä melkoinen lämpövarasto, joka voi jopa
ohentaa jäätä, kun sen päällä on paksu eristävä
lumipeite, sanoo erikoistutkija Veli Hyvärinen Suomen
ympäristökeskuksesta.
Hyvärisen mukaan ainoa keino varmistua
jääpeitteen paksuudesta on mennä suksilla jäälle
ja mitata kairalla sen paksuus.
- Jään kanssa ei voi olla liian varovainen. Vuodet
ovat erilaisia, ja joka vuosi myös jäämassan
kehitys on erilaista. Isoissa vesissä siihen
vaikuttavat virtaukset, mutta pienemmissä
järvissä ja lammissa veden lämpövarasto, ilman
lämpötila ja lumipeite vaikuttavat asiaan,
Hyvärinen muistuttaa.
20 sentin teräsjää kestää auton
Vähälumisinakin talvina esimerkiksi
moottorikelkkailu voi aiheuttaa vaaratilanteita.
Jää voi käyttäytyä ajoneuvon alla yllättävästi.
Hyvärisen mukaan on esimerkkejä, joissa
mottorikelkka sopivalla vauhdilla painaa jäätä ja
muodostaa ajoneuvon eteen vedestä ja jäästä
jääaallon, joka voi murtua.
Tielaitoksen omien ohjeiden mukaan virallisen
jäätien voi avata enintään 2 000 kiloa painavalle
henkilöautolle, jos kairalla voidaan todeta 20
sentin vahvuudelta teräsjäätä.
Kunnossapitoinsinööri Risto Huvila Keski-Suomen
tiepiiristä kertoo, että 70-luvulta peräisin olevan
käsikirjan mukaan 15-senttinen teräsjää kestää
hevosen ja reen, mutta 3 000 kilon painoa varten
tarvitaan vähintään 25 senttinen teräsjää.
- Teräsjää muodostuu jääkannen alta päin. Päällä
olevaa kohvajäätä ei lasketa jääksi lainkaan,
Huvila muistuttaa.
STT-IA
7.1.2000
Kotimaa -sivulle
|