Ostopalvelut lisääntyneet kuntien kiinteistönpidossa
Ostopalvelut ovat lisääntyneet kuntien kiinteistönpidossa ja kiinteistönpitoa kehitetäänkin yhä enemmän liikelaitosmaiseen suuntaan, ilmenee Kuntaliiton tekemästä kyselystä.
Kunnat käyttävät runsaasti ostopalveluita erityisesti lvis-teknisissä palveluissa, sillä näistä ostetaan 35 % ja rakennusteknisestä kunnossapidosta 30 %.
Kiinteistönhoitotyöstä ostetaan 15 %,
siivouspalveluista runsaat 10 % ja
isännöintipalveluista 3 % ulkoa. Vaihtelu kuntien
välillä on kuitenkin suurta.
Suurin nousu on siivouksen ostopalveluiden määrässä
vuoden 1996 3 prosentista noin 10 prosenttiin. Kunnissa
tultaneen vastedes yhä enemmän harkitsemaan
yksityisten palveluiden käyttöä ja kokeilemaan niiden
taloudellisuutta.
Kiinteistönpitoa on kunnissa kaiken kaikkiaan kehitetty
liikelaitosmaiseen suuntaan. Kiinteistöjen omistusta
ja kiinteistönhoitoa eriytetään muusta toiminnasta ja
koottuja yksiköitä johdetaan liikelaitosmaisesti.
Yleensä kunnat muodostavat ns. nettoyksiköitä, joissa
voidaan käyttää kaikkia liiketalouden ohjaustapoja.
Vain kahdessa kunnassa, Lahdessa ja Vammalassa, on
vuoden 2000 alusta lähtien käytössä kiinteistöjen
ylläpidossa varsinainen liikelaitos. Omistajayksikkö on
varsinainen liikelaitos vain neljässä kunnassa
(Hyvinkää, Jyväskylä, Turku ja Vammala) vuoden 2000
alussa.
Varsinaista liikelaitosta pidetään
tarkoituksenmukaisena sellaisissa yksiköissä, joilla on
todelliset markkinat ja jotka myyvät tuotteita
loppukäyttäjille kuten esimerkiksi vesilaitos tai
energialaitos.
Useimmat suuret kunnat ovat panneet kiinteistönsä
sisäisesti vuokralle. Yleensä vuokraa peritään ylläpito-
ja pääomakustannusten perusteella. Ylläpitovuokran
käyttö on erittäin yleistä (85 %) yli 15 000 asukkaan
kunnissa. 5000-15 000 asukkaan kunnissa
ylläpitovuokraa käytetään noin kolmanneksessa.
Ylläpitovuokran käyttöön ovat näinä vuosina
siirtymässä ennen kaikkea alle 15 000 asukkaan
kunnat. Pääomavuokra on käytössä 70 prosentissa yli 15
000 asukkaan kuntia. Ylläpitovuokran käyttö edellyttää
kiinteistöjen ylläpidon jonkinasteista keskittämistä.
Kokemuksia ylläpitovuokran käytöstä on vielä
suhteellisen vähän. Epäselvää on esimerkiksi
ylläpitovuokran vaikutus energiatalouteen ja
kiinteistönhoitajien ja ylläpitäjien tarpeeseen säästää
lämmityksessä ja sähkössä.
Tiedot perustuvat syksyllä 1999 yli 5000 asukkaan
kunnille tehtyyn kyselyyn. Kyselyyn vastasivat kaikki
yli 15 000 asukkaan kunnat ja 5 000 -15 000 kunnista
85 %.
IA
7.1.2000
Kotimaa -sivulle
|