Nizzan päätökset
Nizzan huippukokouksen päätöksistä viime vaiheissa selkeimmin oli esillä paikkojen jako EU:n ministerineuvostossa. Huippukokouksessa päätettiin myös monesta muusta tärkeästä asiasta.
Komission kokoonpano
Toistaiseksi kaikilla jäsenmailla säilyy komissaarit.
Vuonna 2005 uuteen komissioon valitaan yksi komissaari joka maasta, eli suuret
maat luopuvat toisesta paikastaan. Näin jatketaan, kunnes EU-maita ja
komissaareja on 27. Silloin tilannetta tarkastellaan uudelleen ja päätetään,
montako jäsentä komissioon tulee. Lukumäärä jää alle 27:n.
Kun käyttöön
otetaan vuorottelujärjestelmä, tulee sen olla tasapuolinen. Komission
puheenjohtaja valitaan jatkossa jäsenmaiden määräenemmistöllä. Hän saa
jatkossa vahvemman aseman, ja voi määrätä komissaareja eroamaan.
Äänten painotus EU:n ministerineuvostossa
Ministerineuvoston äänten painotus oli Nizzan vaikein kysymys.
Äänimäärät vaihtelevat kolmesta 29:ään. Neuvottelujen aikana suurilta
leikattiin ja pienille annettiin lisää. Suomi saa seitsemän ääntä
345:stä, kun uudistus tulee voimaan alkuvuodesta 2005.
Parlamenttipaikat
Parlamenttipaikat jaettiin uudelleen, jotta saadaan tilaa uusien
jäsenmaiden edustajille.
Suomi saa 13 paikkaa Euroopan parlamenttiin. Tällä hetkellä Suomella
on 16 edustajaa.
Samalla parlamentti paisutetaan 732 edustajaan. Amsterdamin sopimuksen mukaan
lukumäärä ei olisi saanut nousta yli 700:n. Valtionpäämiehet sopivat
kuitenkin toisin. Parlamentaarikkoja on tällä hetkellä 626.
Parlamentin paikkoja käytettiin eräänlaisena vaihtotavarana, kun
jäsenmaat neuvottelivat ministerineuvoston äänien
määristä. Ajatuksena oli, että kaikki jäsenmaat menettävät tasaisesti
osan paikoistaan ja samalla tehdään tilaa 12 uudelle jäsenmaalle.
Suurin maa Saksa sai pitää kaikki 99 paikkaansa.
Suomi on 13 paikkaan varsin tyytyväinen, sillä
etukäteen määräksi arvioitiin 10-13 paikkaa. Esitys sovellettuna
viime vaalien tulokseen merkitsisi sitä, että suomalaisista
edustajista olisivat jääneet valitsematta Piia-Noora Kauppi (kok.),
Ulpu Iivari (sd.) ja Mikko Pesälä (kesk.).
Uusi jako tulee kuitenkin voimaan vasta vuoden 2004 vaaleissa, joten
nykyiset suomalaisedustajat eivät nyt ole menettämässä paikkojaan.
Ruotsi saa parlamenttiin 18 paikkaa ja Viro 6. Hakijamaista eniten
edustajia saa Puola, 50
Enemmistöpäätösten lisääminen
Kysymys enemmistöpäätösten lisäämisestä jäi puolitiehen. 29 yksimielisesti päätettävää
pykälää siirrettiin enemmistöpäätösten piiriin, mutta enemmistö niistä on
luonteeltaan melko teknisiä. Sen lisäksi kuusi nimitysratkaisua siirtyi
määräenemmistöllä tehtäväksi.
Kauppapolitiikassa Suomen aktiivisuus tuotti
tulosta. Ranska otti perusteet suomalaisesta ehdotuksesta ja suostui siihen,
että palvelukauppaa koskevat päätökset otettiin pääsääntöisesti
enemmistöpäätösten piiriin.
Monta muuta kohtaa vesitettiin - verotuksen ja sosiaalipolitiikan alalla ei
tapahtunut mitään edistystä, maahanmuutto- ja turvapaikkapolitiikassa edistys
oli hyvin rajoitettua. Saksan vaatimuksesta enemmistöpäätöksiin siirrytään
vasta, kun EU:ssa on sovittu yhteisestä turvapaikkapolitiikasta.
Koheesio- ja rakennerahastot
Koheesio- ja rakennerahastoista aletaan päättää enemmistöllä vuodesta 2007.
Silloin on sovittu EU:n rahoituskehys, eli pitkän tähtäimen budjetti vuoteen 2013.
Espanja vaati tämän määräajan.
Joustavuussäännöt
Vastaisuudessa on helpompi perustaa vähintään
kahdeksan maata käsittäviä ryhmiä, jotka tietyllä alalla kehittävät
yhteistyötään, vaikka kaikki maat eivät heti haluaisi mukaan. Säännöt koskevat
myös ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa, mutta puolustus ja kaikki sotilaallisen
toimintaan liittyvä rajattiin täysin ulkopuolelle.
Tämän myötä kaikki suunnitelmat muodostaa EU:n sisään jonkinlainen rajattu
puolustusliitto katosivat savuna ilmaan. Suomi ei ollut sellaisesta kiinnostunut,
mutta olisi mielellään nähnyt puolustusteollisen yhteistyön erikseen mainittuna
alana joustavuuden piirissä.
Valvontapykälä
Valvontapykälä uusittiin. Jos jonkun jäsenmaan epäillään rikkovan
eurooppalaisia demokratia- ja ihmisoikeusarvoja vastaan, voidaan sille antaa
suosituksia tilanteen muuttamiseksi.
Valvontaa voi ehdottaa kolmasosa
jäsenmaista. EU-parlamentti antaa lausunnon. Suositusten antamisesta pitää
tehdä päätös yhdeksän kymmenesosan enemmistöllä.
Nizzan jälkeen uusi uudistuskierros
EU-maat hyväksyivät julkilausuman, että
vuonna 2004 aloitetaan uusi ja uudenlainen neuvottelukierros, jossa pohditaan
toimivallan jakoa EU:n ja sen jäsenten välillä, perusoikeuskirjan oikeudellista
sitovuutta, perussopimusten yksinkertaistamista ja kansallisten parlamenttien
roolia.
Valmisteluista vastaavat seuraavat puheenjohtajat, Ruotsi ja Belgia,
virallinen päätös tehdään vuoden päästä Laekenin huippukokouksessa. Kaikki
hakijamaat, jotka ovat saaneet neuvottelunsa päätökseen, pääsevät mukaan
neuvotteluihin. Muut hakijat pääsevät tarkkailijoiksi.
STT-VT
11.12.2000
Politiikka -sivulle
|