Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Jouluna syödään kinkkua ja kalkkunaa



Kalkkunanlihan kulutus on tammi-lokakuun aikana kasvanut peräti 53 prosenttia. Kalkkuna on siis löytänyt tiensä suomalaisten arkiruokailuun, ja sen uskotaan löytävän paikkansa myös joulupöytään.


Kalkkunan ei arvella kuitenkaan syrjäyttävän perinteistä joulukinkkua.
- Perheissä on monenlaisia makutottumuksia, joten sekä pieni kinkku että pieni kalkkunarulla täyttävät varmasti jokaisen toiveet.

- Uskon, että kalkkuna valitaan enemmänkin kinkun kaveriksi joulujuhliin, sanoo Järvi-Suomen Kalkkuna Oy:n valmistuspäällikkö Heikki Torniainen.

Järvi-Suomen Kalkkuna aloitti toimintansa Etelä-Savossa viime keväänä. Juvalla sijaitsevassa tuotantolaitoksessa jalostetaan kaikki raaka-aineet, ja tänä vuonna siellä tuotetaan noin 700 000 kiloa kalkkunaa.

Ensi vuoden tuotantotavoite on 1,5 miljoonaa kiloa, ja vuonna 2003 tuotantomäärän on laskettu olevan jo kolme miljoonaa kiloa.

- Vaikka kotimainen kalkkunantuotanto on kasvanut vajaat 30 prosenttia alkuvuoden aikana, ei sillä pystytä vastaamaan kokonaiskulutukseen. Keskimäärin Suomessa syödään tänä vuonna noin kilo kalkkunanlihaa asukasta kohti.

- Miljoonien kilojen kalkkunavaje täytetään pääosin Tanskasta ja Ranskasta tuotavalla kalkkunanlihalla, kertoo Torniainen.

Yhdysvalloissa, joka mielletään kalkkunan suurkulutusmaaksi, tätä lintua syödään reilut kahdeksan kiloa henkeä kohden. Euroopassa kalkkuna on suosituinta Ranskassa ja Italiassa.

Ranskassa syödään kuusi ja Italiassa viisi kiloa kalkkunanlihaa henkeä kohti vuodessa. Kärkisijaa kalkkunankulutuksessa pitää Israel, jossa jokainen syö keskimäärin 13,5 kiloa kalkkunaa vuodessa.


Pikkukinkut suosittuja

Kinkkukaupan puolella suuntaus on selkeästi luuttomampiin ja pienempiin kinkkuihin päin.

- Potkallinen juhlakinkku on kirinyt perinteisen kinkun ohi, ja aivan luuttomatkin vaihtoehdot ovat kasvattaneet osuuttaan, sanoo Karjaportin markkinointijohtaja Pekka Hirvonen.

Hirvonen ei usko jo muutamia viikkoja myynnissä olleen tanskalaisen kinkun horjuttavan suomalaisen kinkun kysyntää.

- Koska Euroopassa ei ole enää sianlihan ylitarjontaa, myös tanskalaisen kinkun hintataso on noussut viime vuodesta. Näin ollen tanskalaiset kinkut eivät ole liikkuneet niin nopeasti kaupan altaista, arvelee Hirvonen.

STT-IA
8.12.2000


Ajassa -sivulle