Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Mönkäre: Komission esitys oli takaisku Suomelle

EU jätti peräportin auki telakkatuelle



EU-maat lopettavat telakkatuen sovitusti ensi vuoden alussa, mutta väliaikainen valikoitu tuki saattaa jatkua kevään jälkeen. Jäsenmaiden teollisuusministerit olivat tiistaina tuesta eri linjoilla, mutta hyväksyivät asiasta yhteiset päätelmät.


Jäsenmaat merkitsivät tiedoksi, että EU:n komissio voi antaa tuesta esityksen. Edellytyksenä on, että Etelä-Korean kanssa ei löydy keväällä tyydyttävää ratkaisua. Sen jälkeen komissio tekisi asiasta esityksen toukokuun ministerikokoukselle.

Tuen jatkamista kannattavat Espanja, Italia, Kreikka, Portugali ja Saksa. Vastahangassa ovat selkeimmin Suomi, Britannia, Hollanti, Ruotsi ja Tanska.

Mahdollisen tuen aloittamisen ajankohtaa tai tuen suuruutta ei vielä tiedetä. Ministeri Sinikka Mönkäreen (sd.) mukaan useat tukea vastustavat maat eivät halunneet keskustella yksityiskohdista.

- On kokonaan toinen asia, hyväksytäänkö tuki ensi toukokuussa. Britannian, Hollannin, Suomen, Ruotsin ja Tanskan kanta on yksiselitteinen: tukia on käytetty riittävän pitkään ja todettu, että ne eivät tehoa, Mönkäre sanoi Brysselissä.

EU:n komissio ehdotti viime viikolla, että tukea harkittaisiin jatkettavaksi, jos Etelä-Korean kanssa ei löydy ratkaisua. EU syyttää Etelä-Koreaa polkumyynnistä sen jakaessa tukea laivanrakennusyhtiöilleen. Komissio on uhannut riitauttaa asian Maailman kauppajärjestössä WTO:ssa.

Etelä-Korean talousministeriö torjui viime viikolla EU:n vaatimukset tuotantokulujen laskemisesta ja kiisti samalla telakkatuet. Ministeriön mukaan Etelä-Korea on saanut kilpailuetua lähinnä tehokkaan tuotannon ja heikon won-valuuttansa ansiosta.


Mönkäre pettyi esitykseen

Mönkäre sanoo olleensa pettynyt komission esitykseen telakkatuen jatkosta. Mönkäreen mukaan Suomi ei hyväksy tukien jatkamista missään muodossa.

- Tottakai se oli meille tietyllä tavalla takaisku. Nyt olisi ollut hyvä mahdollisuus kertaratkaisulla hoitaa asia, Mönkäre sanoi suomalaisille toimittajille.

Valikoitu tuki ohjattaisiin tuotannolle, jonka katsotaan kärsivän Korean menettelystä. Tällaisia ovat mm. öljytankkerit ja kuljetusalukset.
- Meidän loistoristeilijöiden valmistaminen ei olisi tällaisen tuen piirissä, Mönkäre totesi.

Ministeri esitti epäilyksensä siitä, miten tuki voidaan selkeästi kohdentaa tietyille tuotantoaloille.
- On telakoita, jotka valmistavat vähän kaikenlaista. Tuki menee telakan rahapussiin, ja voidaanko se siellä korvamerkitä, Mönkäre kysyi.

Mönkäreen mukaan eräät maat puolustelevat telakkatukien jatkamista sillä, että ratkaisua on vaikea tehdä poliittisista syistä.
- Jotkut maat ovat saneeranneet telakkansa kilpailukykyisiksi ja ihmisiä on joutunut työttömiksi, Mönkäre sanoi.

Ministerien pöydässä oli myös ehdotus, jonka mukaan komissio selvittää mahdollisuudet tukeen laivanrakennuksen tutkimus- ja kehitystyössä. Tukea voitaisiin ohjata telakoille esimerkiksi EU:n tutkimuksen puiteohjelman kautta.

Mönkäre kertoi keskustelleensa asiasta EU:n kilpailukomissaarin Mario Montin kanssa viime viikolla.

- Jo silloin totesin, ettei meillä ole mitään tällaista vastaan, koska esimerkiksi Masa-Yardsin telakka on itse ilmoittanut haluavansa tehdä kehitystyötä, Mönkäre kertoi.

EU sopi 1998 lakkauttavansa kaiken telakkatuen tammikuuhun 2001 mennessä. Vuodesta 1992 tuki rajoitettiin korkeintaan yhdeksään prosenttiin.

STT-MH
8.12.2000


Talous -sivulle