Rehtori Leevi Launonen:
Koulukiusaamisen syitäkin pohdittava, ei vain oireita
Koulun arjessa koulukiusaaminen ei näy samanlaisina äkillisinä nousuina kuin julkisuudessa. Jyväskyläläisen Kortepohjan ala-asteen rehtori Leevi Launonen soisi keskustelun jo etenevän syvemmälle ilmiön oireista sen syihin.
- Myös nykyinen keskustelu on sikäli hyödyllistä, että ihmiset pysähtyvät sitä pohtimaan ja keskustelemaan siitä. Ehkä kouluissakin kiinnitetään nyt enemmän huomiota asiaan ja arvioidaan, onko omassa koulussa puututtu riittävästi kiusaamiseen, Launonen sanoo.
Launonen uskoo jokaisessa koulussa esiintyvän kiusaamista
jossakin muodossa. Opettajat joutuvatkin päivittäin tekemään
rajanvetoa lasten normaalin ilottelun ja kiusoittelun ja
varsinaisen kiusaamisen välillä.
- Varsinkin ala-asteella kiusaaminen liittyy usein leikkiin, joka
toisesta voi olla hauskaa mutta toisesta ei. Suurin osa
vakavista tapauksista on koulun tiedossa ja opettajat
puuttuvat niihin.
- Ongelmana ovat hiljaiset ja sisäänpäin
kääntyneet lapset, jotka eivät puhu epämiellyttävistä
kokemuksistaan kotona eivätkä koulussa, Launonen toteaa.
Launosen mukaan Kortepohjan koulussa nahistellaan jokseenkin
viikottain, ja opettajat puuttuvat näihin tilanteisiin. Uutena ja
kasvavana ilmiönä hän on huomannut, että koulumatkoilla ja
vapaa-aikana sattuneissa tilanteissa pyydetään koulua
ongelmien selvittäjäksi.
- Vanhemmat saattavat soittaa opettajalle jopa lomalla ja
pyytää apua. He eivät kykene enää keskenään selvittämään
näitä lasten ja nuorten ongelmia, koska eivät esimerkiksi halua
vaarantaa naapurisuhteitaan, Launonen kertoo.
Piiloon jäävät tapaukset hankalimpia
Myös Kilpisen yläasteen rehtori Sami Kalaja tunnistaa hiljaisten oppilaiden ongelman. Hankalimpia ovat kiusaamiset, jotka eivät
tule aikuisten tietoon.
Tämän syksyn tilannetta Kalaja arvioi
omalla koulullaan hyväksi, sillä yhtään ikävää tapausta ei vielä
ole tullut ilmi.
- Ne tapaukset, jotka tulevat opettajan korviin tulevat pian
minunkin tietooni. Ne pystytään kyllä ratkomaan. Puhuttelu
luokanvalvojan läsnäollessa yleensä tehoaa, ja tarvittaessa
kutsutaan sekä kiusatun että kiusaajien huoltajat koululle
keskustelemaan. Usein ei kotonakaan tiedetä tilanteesta,
Kalaja sanoo.
Hän myöntää, että 450 oppilaan joukosta voi olla vaikea
erottaa, kenen asiat eivät ole hyvin. Kilpisen koulussa on
koetettu madaltaa kynnystä ottaa asia puheeksi opettajan,
koulukuraattorin tai terveydenhoitajan kanssa.
Opettajakunnalle Kalaja antaa tunnustusta siitä, että vaikeita
tilanteita ei ole väistelty.
Lähiyhteisöissä on vielä toivoa
Jyväskylässä on käynnistymässä Meidän Jykäksi nimetty
kasvatuksellinen yhteistyöhanke. Yhteistyötä vetää Leevi
Launonen, joka luonnehtii toimintaa ns. Laukaan mallin
soveltamiseksi kaupunkiympäristöön.
Pyrkimyksenä on
synnyttää syvälle menevää keskustelua ja myös vaikuttaa
käytännössä.
- Kaupunki on jaettu 12:een lasten ja nuorten luonnolliseen
asuinalueeseen. Alueilla toimivat keskeiset tahot kootaan
yhteen tutkimaan, mitä oman alueen lapsille ja nuorille kuuluu
ja mitä omalla alueella käytännössä voidaan tehdä, Launonen
selvittää.
Meidän Jykässä on haluttu yksittäisten kiusaamis- ja
huumeongelmien kohtaamisen lisäksi päästä syvemmälle
ongelmien syihin. Launonen näkee elämäntavan ja ympäristön
muutoksessa selviä syitä ongelmakäyttäytymiseen.
- Aikuisten pitäisi havahtua siihen, mikä tässä arkisessa
ympäristössä on muuttunut ja miten se vaikuttaa lapsen ja
nuoren kasvuun. Jos jossakin on vielä toivoa, niin juuri
lähiyhteisöjen heräämisessä.
STT-IA
8.9.2000
Kotimaa -sivulle
|