Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Vaihtajien kokokuva liikesalaisuus

Kytkykaupan esto pitää suomalaiset uskollisena teleoperaattorilleen



Vaikka lehdet ja katujen varret ovat jälleen väärällään teleoperaattoreiden houkuttelevia tarjouksia, suomalaiset vaihtavat selvästi harvemmin operaattoriaan kuin eurooppalaiset. Suomalaisyritysten mielestä kiitos tästä kuuluu viisaille viranomaisille, jotka estivät kännyköiden ja liittymien kytkykaupan.


Uskollisuuden vakuutetaan olevan myös kuluttajan etu: Vakaa asiakaskunta pitää hinnat alhaalla ja varmistaa, että toiminnan ja palvelujen kehittäminen voidaan keskittää oikeisiin asioihin.

Suomessa hinnat ovat halvimmasta päästä Euroopassa. Lisäksi suomalaisilla on käytössään huippuluokan puhelinverkot, johtaja Jouko Lintunen Radiolinjoista tiivistää.

Täysin samaa sanoo johtaja Janne Vainio Sonerasta. Molemmat katsovat kehujen kuuluvan myös kilpakumppanin verkoille. Hyvä verkosto takaa, että puhelimet toimivat kaukaisimmissakin kolkissa ja palveluissa voidaan näyttää mallia muille.

- Monilla muilla markkinoilla puhelin on lähes kiusallinen markkinointitekijä, joilla kaupataan vain liittymiä. Samalla asiakas kytketään useammaksi vuodeksi operaattoriin ja puhelimen hinta otetaan takaisin moneen kertaan puhelinlaskuissa, Vainio selvittää.

Kun on aika vaihtaa puhelin monipuolisempaan tai muuten vain uuteen, paras paketti ei välttämättä löydykään omalta operaattorilta ja on siirryttävä toisen yrityksen asiakkaaksi.

Suomessa vuosittainen vaihto on nyt alle 15 prosentissa, kun Euroopassa ollaan yleisesti 20-30 prosentissa tai jopa sen päälle. Suurten suomalaisten operaattoreiden mukaan Suomen ennätyksellinen kännytiheys osoittaa, että markkina voi kasvaa myös terveesti - ilman ilmaiseksi jaettavia puhelimia.


Vaihtajat kaikkien tarkassa syynissä

Kaikki myöntävät, että vaihtajat ovat jatkuvan mielenkiinnon kohde, mutta sen tarkempaa tietoa heistä ei annata. On turha kertoa kilpailijoille, millainen asiakas on keskimääräistä hanakampi jättämään yhtiön.

- Yleisesti ottaen he jakaantuvat aika tasaisesti samassa suhteessa kuin suomalaiset keskimäärin. Heitä on kaikista ikäryhmistä ja eri puolilta Suomea, johtaja Jouko Lintunen Radiolinjasta suostuu sanomaan.

Soneran Vainio puolestaan muistuttaa, että jokaisessa kansakunnassa on pieni tarjous- ja hintaherkkien joukko, jotka käyttävät hyväksi esimerkiksi ilmaisia puheaikoja ja siirtyvät niiden perässä operaattorilta toiselle.

- Yleensä tämä joukko ei ole se, jota operaattori hamuilee. He hyödyntävät ilmaisen lounaan ja poistuvat, Vainio kuittaa.

Ilmaista puheaikaa rajoitetaan eri tavoin. Lisäksi olemassa oleville asiakkaille pyritään antamaan jotakin etua, jos puheaikakilpailu äityy kovaksi.Osa joutuu lähtemään maksamattomien laskujen vuoksi.


Pettymys vie naapuriin

Yhtiöille pulmallisempia vaihtajia ovat ne, jotka ovat pettyneet operaattorinsa. Pettymyksiä voi syntyä muun muassa hinnasta, puhelujen kuuluvuudesta tai palvelujen laadusta.

- Kyllä tämä on yksi operaattoritoiminnan kriittinen piste, ja uskon kaikkien selvittävän, ketkä lähtevät, mihin he menevät ja mikä oli syy vaihtoon, Vainio summaa.

Halu säilyttää vanha numero ei johtajien mukaan näytä olevan ole syy pysyä samalla operaattorilla. Perhe, ystävät ja sukulaiset korvaavat vain kännyn muistiin ohjelmoidun numeron uudella.

Numerolla ei ole enää samaa merkitystä kuin ennen, jolloin yhdestä lankapuhelimesta löytyi useampi ihminen.

STT-IA
8.9.2000


Talous -sivulle