Generation P kuvaa Marxin ja Pepsi-Colan lapsia
Viktor Pelevin on sekä ulkomailla että kotimaassaan Venäjällä tunnettu kirjailija, jonka uusi teos Generation P on nyt suomennettu ja julkaistaan Tammen Keltaisessa Kirjastossa. Teos on hilpeästi hyppelevä, nykyvenäläistä markkinataloutta satirisoiva romaani.
Pelevin (38) ei kasvanut
intellektuellipiireissä. Hänen isänsä oli armeijan
upseeri ja äiti taloustieteilijä Kazakhtanista.
Pelevin valmistui ilmailuinsinööriksi ja laati mm.
menetelmiä jotka estivät hyönteisiä häiritsemästä
MIG-hävittäjien lentoa trooppisissa oloissa.
Armeijan jälkeen hän työskenteli toimittajana ja
copywriterina, ja julkaisi ensimmäisen kirjansa
1992.
Moskovassa asuva Pelevin kaihtaa julkisuutta.
Hän muistuttaa miespuolista Rosa Liksomia
harvoissa, lavastetun oloisissa valokuvissaan.
Pelevinin romaaneissa heijastuu laaja tuntemus
historiasta, tekniikasta, huumeista ja Carlos
Castanedasta, jonka teoksia hän on venäjäntänyt.
Hän on erityisesti nuorten venäläisten suosima
kirjailija, joka kuvaa nykymaailman
arvaamattomuutta ja rikkonaisuutta.
Pepsisukupolvi
Nimi Generation P viittaa Pepsi-Colaan, ainoaan
kolajuomaan, jota Neuvostoliitossa sai lisenssillä
valmistettuna Novorossijskin tehtaasta.
Romaanin
päähenkilö Vladimir Tatarski on neuvostorunoilijan
urasta haaveileva romantikko, jonka
ikuisuuspohdinnat karahtavat karuun
todellisuuteen.
Hän menee töihin tsetsheeni
Husseinin kioskiin, sieltä kirjallisuusinstituutin
opiskelutoveri värvää hänet copywriteriksi
mainosalalle.
Tästä alkaa parodinen viidakko, jonka keskellä
Tatarski luovii imagologin toimessaan. Hän luo
sloganeita ja logoja Nikelle, Parliamentille ja
Spritelle käyttäen hyväkseen niin tietoisia kuin
alitajuisiakin lähteitä. Hänen tehtävänään on
"venäläistää" läntinen kulutususkonto kansalle
ymmärrettävään muotoon.
Kommunismin ideologia on korvattu toisella
järjestelmällä, joka kierrättää myyttejä
tv-mainoksissa.
Romaanin henkilöt ovat ahnaita
pyrkyreitä, jotka yrittävät karistaa yltään
orjamaisen neuvostomentaliteetin ja korvata sen
yhtä fanaattisella rahan tavoittelulla.
Tatarski seikkailee myös huumeisten
hallusionaatioiden rinnakkaismaailmassa, jossa
hän mm. tekee Jumalalle uusia mainossloganeita.
Lopulta Tatarski naitetaan Ishtar-jumalattarelle,
ja hänet "skannataan" virtuaaliseksi
mainosmalliksi.
Tyypillisen venäläistä Pelevinin romaanissa on
Jumalan ja uskonnon rinnastaminen krapulan,
rahan tai tylsistymisen kanssa. Näkökulma
vaihtelee villisti korkeasta matalaan. Satiirinen
ajankuva lyö kättä perivenäläisten, lähes
mystisten teemojen kanssa.
Sloganeja suurvallalle
Venäjän oma neuvottomuus saa Generation P:ssä
osansa: kollega pyytää Tatarskia kirjoittamaan
"venäläisyysaatteen" sloganin vientitarkoituksiin.
Pitäisi rakentaa kansakunnalle samanlaista
uskottavuutta kuin esim. tshetsheeneille. "Sinulla
on päivä aikaa, hommalla on kiire."
Venäjän mainoskulttuuri näyttäytyy perin
kummallisena, ellei naurettavana: "Lännessä
mainoksen tilaaja ja copywriter yrittivät yhdessä
aivopestä kuluttajan, kun taas Venäjällä
copywriterin tehtävänä oli tilkitä mainoksen
tilaajan aivot."
Tai: "On sitä parempi, mitä
huonompi mainos on. Katsojalle jää sellainen
mielikuva, että mainoksen tilaaja ja tekijät ovat
täysiä idiootteja, mutta tässä kohtaa (?) katsojan
aivoissa herää kysymys, paljonko rahaa tuo on
vaatinut? Silloinhan mainostajan liiketoimet
sujuvat niin hyvin että hän voi lukemattomia
kertoja päästää eetteriin mitä tahansa soopaa."
Myös juutalaisvastaisuus on erään Tatarskin
kollegan mielestä suuri isänmaallisuuden osoitus.
Näiden yksityiskohtien kautta Pelevin osoittaa
kyynisesti, millä pohjalla Venäjän suurvalta-aate
lepää.
Tshetsheenien piikkiin pantuja pommi-iskuja
epäiltiin toisinaan lännessä Kremlin itsensä
suunnittelemiksi.
Pelevin panee paremmaksi:
Generation P:n maailmassa sekä
tshetsheenipäällikkö Radujev että oligarkki Boris
Berezhovski ovat vain median suunnittelemia
virtuaalisia nukkeja. Tosin copyille ja graafikoille
on epäselvää, kuka heille maksaa, eivätkä he
tahdokaan tietää.
Mystikko ja filosofi
Pelevinin jokaisella henkilöllä on oma
henkilökohtainen totuutensa. Totalitarismin
lapsena Pelevin on kiinnostunut myös koneistosta
yksilön ympärillä.
Kulutusyhteiskunta ei ole paljon
kommunismia parempi: sen sisällä voi vain yrittää
selviytyä, sillä sen ulkopuolella eläminen on
toivotonta. "Puhdasta" sisäistä todellisuutta
Pelevinillä ei esiinny, vaikka ihminen sitä
epätoivoisesti etsiikin.
Pelevin muistuttaa amerikkalaisia
beat-kirjailijoita. Hänkin on kiinnostunut
mystisestä, nimeämättömästä ja pyhästä. Usein
näitä elämyksiä etsitään viinan, LSD:n ja
kärpässienten kautta. Pelevin ei kuitenkaan
unohda risteyttää mystiikkaa räkäisen naurun
kanssa.
Viime kädessä Generation P on
eksistentialistinen, filosofinen teos. Se on täynnä
metafyysisiä paradokseja. Se muistuttaa
Bulgakovin romaania Saatana saapuu Moskovaan,
johon Pelevin toisinaan viittaakin. Tässäkin
teoksessa päähenkilöt joutuvat korkeampien
voimien kurimukseen.
Pelevin kirja on myös hauskaa luettavaa. Se pitää
sisällään useita satiirisia viittauksia länsimaiseen
massakulttuuriin.
MIKKO VILJANEN
8.9.2000
Kirjoittaja on helsinkiläinen dramaturgian
opiskelija.
Ulkomaat -sivulle
|