Uudet pesukoneet ovat turhan kookkaita
Markkinoille tulevat uudet pesukoneet ovat yhä suurempia. Kuluttajatutkimuskeskuksen selvityksen mukaan suomalaisten pyykkikoneet pyörivät kuitenkin lähes poikkeuksetta vajaina.
Kauppoihin kaivattaisiinkin nykyistä pienempiä, energiaa säästäviä mutta kuitenkin tehokkaita koneita.
Suomalaisten pyykinpesukäytäntöjä tarkastelleen tutkimuksen
mukaan herkimmin hyllystä koriin siirtyvät tutut merkit.
Puolet kyselyyn vastanneista talouksista päätyi ostamaan pesuainetta tiivisteenä ja miltei yhtä moni valitsi joko hajusteettoman tai mahdollisimman miedontuoksuisen aineen.
Joka kolmas kertoi käyttävänsä kahta eri pesuainetta, kulloisestakin käyttötarkoituksesta riippuen.
Kolmannes kuluttajista sanoi vertailevansa myös pesuaineiden kilohintoja.
Kuluttajatutkimuskeskus huomauttaa kuitenkin, että eri aineiden hinnat ovat keskenään vertailukelpoisia vain, jos niiden annostukset vastaavat toisiaan. Hintavertailun helpottamiseksi kilohinnat tulisikin korvata pesukerran hinnalla.
Suomessa on pehmeä pesuvesi
Yli puolet kyselyyn vastanneista talouksista ilmoitti
annostelevansa pesuaineen tunnollisesti ohjeen mukaan. Moni
ei kuitenkaan tiennyt veden todellista kovuutta ja annosteli
siksi pesuainetta enemmän kuin olisi ollut tarpeen.
Kuluttajatutkimuskeskuksen mielestä pesuaineiden suomenkielisissä annostusohjeissa olisikin parantamisen varaa. Koska yli 90 prosenttia käyttövedestä on Suomessa pehmeää,
tulisi kuluttajia neuvoa käyttämään ensisijaisesti sellaiselle vedelle tarkoitettua annostusta.
Myöskään moni huuhteluainetta säännöllisesti käyttävä ei tiennyt, että jatkuvasti käytettynä sitä kerääntyy tekstiiliin kaiken aikaa lisää.
Suomalaiset pesevät pyykkinsä tyypillisimmin 40 asteessa. Kuluttajatutkimuskeskus muistuttaa, että hoito-ohjeeseen merkitty lämpötila on korkein, jonka tuote kestää. Kevyesti likaantuneen pyykin voi kuitenkin pestä alhaisemmassakin lämpötilassa.
Hoito-ohjeiden paikkansapitävyyttä tutkittaessa on huomattu, että erityisesti vaalealle puuvillalle merkityt ohjelämpötilat ovat usein liian alhaisia.
Suomalaisten pyykinpesutapoja tutkittiin Kuluttajatutkimuskeskuksessa pyykkipäiväkirjojen sekä
lapsiperheille ja yksin asuville lähetettyjen kyselyjen avulla.
Tutkimus on osa laajempaa hanketta, jossa on tarkoitus selvittää, miten ympäristömyönteisesti kuluttajat hoitavat tekstiilejään.
STT-IA
8.9.2000
Kotimaa -sivulle
|