**
*
    Verkkouutiset
  Pääkirjoitus | Politiikka | Kotimaa | Talous | Ulkomaat | Ajassa | Kolumnit | Sisältö
*

  • Etusivu
  • Ajanviete
  • Päivän sää
  • TV-ohjelmat
  • Viikon äänestys
  • Rekisteröidy
  • Arkisto
  • Haku Verkkouutisista:



    Kuluttaja-asiamies Mickwitz:

    Euroraha tuo riskin hintojen noususta

    STT-IKK, 19.1.2001



    * Kuluttaja-asiamies Erik Mickwitz varoittaa, että Suomen siirtyminen eurorahaan voi nostaa kuluttajahintoja. Jos hintapiikki muodostuisi kovin selväksi, kuluttajan kärsimän tappion lisäksi myös inflaatio kokee nykäyksen ylöspäin.


    - Pelkoni on ollut koko ajan, että euron käyttöön siirtyminen nostaa hintoja. Rahamuutos luo mahdollisuuden pelata sillä, että hintoja nostetaan huomaamatta, Mickwitz korostaa.

    Kaupan keskusliiton mukaan kuluttaja-asiamiehen huoli on kuitenkin aiheeton.
    - On hyvin epätodennäköistä, että hinnannostoa tapahtuisi kaupan puolella euroon siirtymisen varjolla, sanoo Kaupan keskusliiton asiamies Matti Räisänen.

    - On silti sanottava aivan selvästi, että suuri osa nyt näkyvillä olevista eurohinnoista on epäkäytännöllisiä. Käynee niin, että joidenkin tuotteiden hintoja pyöristetään pikkuisen ylöspäin, mutta vastaavasti toisia hintoja pyöristetään alaspäin, Räisänen arvioi.


    Korotuksia jo tässä vaiheessa?

    Hinnoissa on joidenkin arvioiden mukaan jo nyt alettu varautua eurokurssiin - ja nimenomaan korotuksilla. Esimerkiksi elokuvalippujen ja iltapäivälehtien hinnat nousivat 60:een ja 6:een markkaan, mitä on pidetty mukauttamisena eurokurssiin. Leffaliput kun ovat vuodenvaihteessa noin kymmenen ja iltapäivälehden noin yhden euron hintaiset.

    - Olen täysin samaa mieltä siitä, että elokuvalippujen ja iltapäivälehtien hinnat näyttäisivät olevan euromittaan tehtyjä, myöntää myös Räisänen.

    Niin ikään Mickwitzin mukaan "herää epäilys, että nämä tahot käyttivät hinnannoston mahdollisuutta vähän ennakkoon".

    Kuluttajaliitto aikoo seurata tiiviisti, miten muutos markoista eurorahaan vaikuttaa maamme hintoihin. Liitto järjestää myös Internetissä olevan euroseurannan, johon kuluttajat voivat ilmoittaa havaintojaan hinnanmuutoksista. Euroseuranta löytyy tietoverkon http://www.kuluttajaliitto.fi/kuluuuti/euroseuranta.htm -osoitteesta.


    Hintatietoisuus hakusessa

    Erik Mickwitzin mukaan vakava uhka euron käyttöönotossa on se, että kuluttajien hintatietoisuus järkkyy. Riskin luo rahan arvon mittakaavan muutos.

    - Lisäksi mittakaava muuttuu vielä niin, että käsiteltävät numerot ovat pienempiä kuin markan yhteydessä. Tämän psykologisen syyn vuoksi uudet hinnat voivat tuntua matalammilta kuin vanhat.

    Uusittu valuutta saattaa Mickwitzin mukaan viedä siihen, että jotkut ylimitoittavat kulutuksensa. Vaara vaanii etenkin muovirahalla maksaessa, kun rahoja ei konkreettisesti käsitellä ostamishetkellä.

    - Koska ihmiset eivät alkuun osaa laskea tällä valuutalla, erehdyksiä tulee.

    Kuluttaja-asiamiehen mielestä olisikin tarpeen, että suomalaiset opettelevat eurohintoja jo tämän vuoden puolella. Summat euroina ovat jo melko yleisesti nähtävillä hintalapuissa.

    - Toistaiseksi suomalaiset eivät ole kovinkaan paljon perehtyneet eurohintoihin. Tämä on sinänsä luonnollista: euroa ei voi vielä käyttää, joten laskuharjoitukset jäävät täysin teoreettisiksi. Valitettavasti näin on vuoden loppuun asti, Mickwitz harmittelee.

    Kaupan keskusliiton Räisänen ei lämpiä Mickwitzin idealle siitä, että eurohintojen merkitsemisen kokoa suurennettaisiin hintalapuissa jo tämän vuoden puolella.


    Pakkauskoolla voi kikkailla

    Meilläkin tuttu ilmiö ovat ns. ysiysi-hinnat, jossa maksu on pudotettu juuri jonkin oleellisen rajan alapuolelle tyyliin 19,90. Kuluttajaliiton mukaan ysiysi-hinnoilla on mahdollista kikkailla siten, että pakkauskokoja muutetaan euron käyttöön tulon myötä.

    Pakkauskokoa muuttamalla on mahdollista nostaa tuotteen todellista hintaa: tuotetta on pakkauksessa hintaan verrattuna aiempaa vähemmän.

    - Luultavasti ysiysi-tyyppiset hinnat säilyvät euroissakin. Näihin hintoihin voi päästä myös muuttamalla pakkauskokoa, vahvistaa Mickwitz.

    Räisänen kiistää tämäntyyppisen vedätyksen.
    - Hinta on hinta ja sillä selvä. Esimerkiksi päivittäistavarakaupassa ei ole tälläkään erää paljon näitä ysiysi-hintoja. Lähinnä tietyillä kampanjoilla haemme välillä ysiysi-hintaa, hän tähdentää.

    Suomi siirtyy euron käyttöön vuodenvaihteessa siten, että myös markoilla voi maksaa siirtymäaikana helmikuun loppuun asti. Vielä tämän jälkeen markkoja vaihdetaan euroiksi pankeissa.



    Kotimaa -sivulle

    **