**
*
    Verkkouutiset
  Pääkirjoitus | Politiikka | Kotimaa | Talous | Ulkomaat | Ajassa | Kolumnit | Sisältö
*

  • Etusivu
  • Ajanviete
  • Päivän sää
  • TV-ohjelmat
  • Viikon äänestys
  • Rekisteröidy
  • Arkisto
  • Haku Verkkouutisista:



    Vain kaksi suomalaista valmistajaa jäljellä:

    Nurmossa tehdään potkukelkkoja kolmannessa sukupolvessa

    STT-IA, 19.1.2001



    * Nurmossa Etelä-Pohjanmaalla tehdään potkukelkkoja jo kolmannessa sukupolvessa. Perinteikkäällä E.S. Lahtisen potkukelkkatehtaalla Kouran kylässä valmistuu vuosittain noin 20 000 potkukelkkaa.


    Potkukelkoilla on yhä kysyntää, joskin tuotantomäärät ovat pudonneet murto-osaan parinkymmenen vuoden takaisesta tilanteesta. Suomessa on jäljellä enää kaksi potkukelkkojen valmistajaa.

    Potkukelkkoja käyttävät tätä nykyä enimmäkseen pilkkimiehet ja mökkeilijät, kertoo toimitusjohtaja Raimo Lahtinen E.S. Lahtinen Oy:stä. Potkukelkkoja viedään myös jonkin verran mm. Ruotsiin ja Kanadaan.

    Suomessa oli potkukelkan kultakautena 1960- ja 1970-luvuilla puolenkymmentä potkukelkkatehdasta, joista hengissä on enää Nurmon tehdas. Toinen potkukelkkoja valmistava tehdas toimii Suonenjoen Iisvedellä, mutta se on vain muutaman vuoden ikäinen.

    Nurmon potkukelkkatehtaan historia ulottuu liki 70 vuoden taakse. Paikkakunnalla "Lahtis Samppana" tunnettu Erkki Samuel Lahtinen aloitti potkukelkkojen sarjatuotannon verstaallaan Nurmossa vuonna 1933. Potkukelkat kävivät hyvin kaupaksi ja liiketoiminta laajeni. Parhaimpina vuosina perheyritys valmisti liki 70 000 potkukelkkaa.


    Hiekoituslaki oli käännekohta

    Käännekohta tapahtui 1980-luvulla, jolloin tuli voimaan hiekoituslaki. Monen potkuttelu tökkäsi tähän. Nurmon tehtaalla keksittiin kuitenkin laittaa pyörät potkukelkan jalasten alle ja rullakelkasta tuli ikäihmisten suosima kulkupeli.

    Viime vuosina pyörillä kulkevia liikkumisvälineitä on kehitelty lisää. Tehtaalla valmistetaan niin potkupyöriä, kävelypyöriä kuin potkulautojakin.

    Tehdas on pärjännyt myös tekemällä alihankintatöitä. Tehtaan noin 19 miljoonan markan liikevaihdosta puolet tulee tätä nykyä alihankinnasta. Tehdas valmistaa mm. ohutlevyosia muille yrityksille.

    Perinteisten potkukelkkojen osuus liikevaihdosta on neljännes ja toinen neljännes tulee pyörillä kulkevista liikkumisvälineistä. Tehdas työllistää 50 ihmistä ja se on yrityksistä neljänneksi suurin työllistäjä Nurmossa.


    Luminen talvi lisää suosiota

    Perinteisten potkukelkkojen suosio on säilynyt viime vuodet kohtalaisen vakaana. Lumisten talvien jälkeen potkukelkkojen kysyntä yleensä hieman lisääntyy, kerrotaan tehtaalta.

    Potkukelkka on siinä määrin nostalginen kulkupeli, ettei sen ulkonäköä ole lähdetty muuttamaan. Suurin muutos potkukelkan rakenteessa tapahtui jo sata vuotta sitten, kun kelkan puujalakset korvattiin metallijalaksilla. Luisto parani ja jalakset kuluivat vähemmän.

    Viime vuosikymmeninä muutokset ovat olleet vähäisiä, sillä kelkka on haluttu pitää perinteisen näköisenä, toteaa Raimo Lahtinen. Koivupuusta valmistettavat potkukelkat maalataan perinteiseen tapaan punaisiksi tai sinisiksi. Osa kelkoista jätetään puun värisiksi ja lakataan.

    Jonkin verran "pikkuparannuksia" potkukelkkoihin on tosin viime vuosienkin varrella tehty. Yhtiön toimitusjohtaja kertoo miettivänsä parannuksia potkutellessaan talvisin kodin ja työpaikan väliä.

    Kelkkojen jalaksiin on kehitelty kumiset jalkatuet ja luistoa on lisätty muovisilla liukujalaksilla. Potkukelkat saa niin ikään taitettua kasaan, jotta niitä on helpompi kuljettaa ja varastoida.



    Ajassa -sivulle

    **