Vain kaksi suomalaista valmistajaa jäljellä:
Nurmossa tehdään potkukelkkoja kolmannessa sukupolvessa
STT-IA, 19.1.2001
Nurmossa Etelä-Pohjanmaalla tehdään potkukelkkoja jo kolmannessa sukupolvessa. Perinteikkäällä E.S. Lahtisen potkukelkkatehtaalla Kouran kylässä valmistuu vuosittain noin 20 000 potkukelkkaa.
Potkukelkoilla on yhä kysyntää, joskin tuotantomäärät ovat pudonneet murto-osaan parinkymmenen vuoden takaisesta tilanteesta. Suomessa on jäljellä enää kaksi potkukelkkojen valmistajaa.
Potkukelkkoja käyttävät tätä nykyä enimmäkseen pilkkimiehet
ja mökkeilijät, kertoo toimitusjohtaja Raimo Lahtinen E.S.
Lahtinen Oy:stä. Potkukelkkoja viedään myös jonkin verran
mm. Ruotsiin ja Kanadaan.
Suomessa oli potkukelkan kultakautena 1960- ja 1970-luvuilla
puolenkymmentä potkukelkkatehdasta, joista hengissä on enää
Nurmon tehdas. Toinen potkukelkkoja valmistava tehdas toimii
Suonenjoen Iisvedellä, mutta se on vain muutaman vuoden
ikäinen.
Nurmon potkukelkkatehtaan historia ulottuu liki 70 vuoden taakse. Paikkakunnalla "Lahtis Samppana" tunnettu Erkki Samuel Lahtinen aloitti potkukelkkojen sarjatuotannon verstaallaan Nurmossa vuonna 1933. Potkukelkat kävivät hyvin
kaupaksi ja liiketoiminta laajeni. Parhaimpina vuosina perheyritys valmisti liki 70 000 potkukelkkaa.
Hiekoituslaki oli käännekohta
Käännekohta tapahtui 1980-luvulla, jolloin tuli voimaan
hiekoituslaki. Monen potkuttelu tökkäsi tähän. Nurmon
tehtaalla keksittiin kuitenkin laittaa pyörät potkukelkan jalasten
alle ja rullakelkasta tuli ikäihmisten suosima kulkupeli.
Viime vuosina pyörillä kulkevia liikkumisvälineitä on kehitelty lisää. Tehtaalla valmistetaan niin potkupyöriä, kävelypyöriä kuin potkulautojakin.
Tehdas on pärjännyt myös tekemällä alihankintatöitä. Tehtaan
noin 19 miljoonan markan liikevaihdosta puolet tulee tätä nykyä
alihankinnasta. Tehdas valmistaa mm. ohutlevyosia muille
yrityksille.
Perinteisten potkukelkkojen osuus liikevaihdosta on
neljännes ja toinen neljännes tulee pyörillä kulkevista
liikkumisvälineistä. Tehdas työllistää 50 ihmistä ja se on
yrityksistä neljänneksi suurin työllistäjä Nurmossa.
Luminen talvi lisää suosiota
Perinteisten potkukelkkojen suosio on säilynyt viime vuodet
kohtalaisen vakaana. Lumisten talvien jälkeen potkukelkkojen
kysyntä yleensä hieman lisääntyy, kerrotaan tehtaalta.
Potkukelkka on siinä määrin nostalginen kulkupeli, ettei sen
ulkonäköä ole lähdetty muuttamaan. Suurin muutos
potkukelkan rakenteessa tapahtui jo sata vuotta sitten, kun
kelkan puujalakset korvattiin metallijalaksilla. Luisto parani ja
jalakset kuluivat vähemmän.
Viime vuosikymmeninä muutokset
ovat olleet vähäisiä, sillä kelkka on haluttu pitää perinteisen
näköisenä, toteaa Raimo Lahtinen. Koivupuusta valmistettavat
potkukelkat maalataan perinteiseen tapaan punaisiksi tai
sinisiksi. Osa kelkoista jätetään puun värisiksi ja lakataan.
Jonkin verran "pikkuparannuksia" potkukelkkoihin on tosin viime
vuosienkin varrella tehty. Yhtiön toimitusjohtaja kertoo
miettivänsä parannuksia potkutellessaan talvisin kodin ja
työpaikan väliä.
Kelkkojen jalaksiin on kehitelty kumiset
jalkatuet ja luistoa on lisätty muovisilla liukujalaksilla.
Potkukelkat saa niin ikään taitettua kasaan, jotta niitä on
helpompi kuljettaa ja varastoida.
Ajassa -sivulle
|