**
*
    Verkkouutiset
  Pääkirjoitus | Politiikka | Kotimaa | Talous | Ulkomaat | Ajassa | Kolumnit | Sisältö
*

  • Etusivu
  • Ajanviete
  • Päivän sää
  • TV-ohjelmat
  • Viikon äänestys
  • Rekisteröidy
  • Arkisto
  • Haku Verkkouutisista:



    Liukastumisista vuosittain miljardikustannukset

    STT-IA, 19.1.2001



    * Ulkona tapahtuvat kaatumistapaturmat aiheuttavat yhteiskunnalle vuosittain 2,5 miljardin markan kustannukset. Kulut ovat seurausta sairaanhoidosta, työkyvyttömyydestä ja hyvinvoinnin menetyksestä.


    Lähes 70 000 ulkona sattunutta kaatumistapaturmaa vaatii vuosittain lääkärinhoitoa. Suurin osa kaatumisista tapahtuu talvisin liukkailla kaduilla ja piha-alueilla. Koska kaatumisia ei tilastoida liikenneonnettomuuksina, jopa yhdeksän kymmenestä tapaturmasta jää tilastojen ulkopuolelle.

    Talvijalankulun ja -pyöräilyn ongelmia on hiljattain selvitetty viidessä eri tutkimuksessa, joiden tuloksia esiteltiin tiistaina Helsingissä. Tutkimusten mukaan onnettomuuksia voidaan vähentää huomattavasti kevyen liikenteen väylien paremmalla kunnossapidolla.


    Ikääntyvät naiset suurin riskiryhmä

    Kaksi kolmesta kaatumisissa loukkaantuneesta on jalankulkijoita ja loput pyöräilijöitä.
    - Talvella liukastuminen on lähes ainoa jalankulkijan kaatumisturman syy. Kesällä yleisin syy on kompastuminen, kertoo insinööri Timo Vuoriainen Tieliikelaitoksesta.

    Naiset loukkaantuvat kaatuessaan miehiä useammin. Suurin riskiryhmä ovat yli 50-vuotiaat naiset, jotka loukkaantuvat kolme kertaa useammin kuin vastaavan ikäiset miehet.

    Iäkkäiden vammat ovat myös yleensä vakavampia kuin nuorten. Monen vanhuksen elämä vaikeutuu kaatumisen jälkeen huomattavasti.

    - Kaatumistapaturman jälkeen kaatumisen pelko rajoittaa myös vanhuksen sosiaalista elämää. Monet vanhukset eivät uskalla talvella juuri lähteä ulos, kertoo ikääntyvien ihmisten tapaturmia tutkinut sairaanhoitaja Sirpa Koukka.


    Kunnossapito yhtenäiseksi

    Liukastumisen kannalta erityisen hankalia säätilanteita ovat nollakeli, lämpötilan nopea lasku tai nousu sekä lumisade tai jäätävä tihku.

    Usein valtaosa paikkakunnalla sattuneista liukastumisista kasautuu muutamalle erityisen hankalalle päivälle. Esimerkiksi Oulussa vuoden tutkimusjakson aikana 40 prosenttia kaatumisista tapahtui 12 yksittäisen päivän aikana.

    Lääkkeeksi ongelmaan tutkijat ehdottavat mm. ajantasaista kelitiedottamista, jota on jo käytännössäkin kokeiltu Lahdessa, Tampereella ja pääkaupunkiseudulla.

    Lisäksi vilkkaimpien kevyen liikenteen väylien kunnossapitoa pitäisi yhtenäistää niin, että väylät ovat tasalaatuisia.

    Varsinkin kaupungeissa ongelmana on se, että vastuu jalkakäytävän hoidosta on samassa korttelissa usealla eri kiinteistöllä.

    Tutkijat muistuttavat, että katujen kunnossapitoon käytettävä rahasumma on vain murto-osa kaatumisten aiheuttamista kustannuksista.

    Tutkimuksia olivat teettämässä mm. Tiehallinto ja sosiaali- ja terveysministeriö sekä Helsingin, Espoon, Vantaan, Jyväskylän ja Oulun kaupungit. Projektiin osallistui toistakymmentä tutkijaa ja eri alojen ammattilaista.



    Kotimaa -sivulle

    **